در حال بارگذاری ...
توسط انتشارات افراز چاپ و منتشر شد؛

انتشار کتاب « مقدمه‌ای بر فمینیسم و تئاتر» با ترجمه مهرداد بهراد

کتاب «مقدمه ای بر فمینیسم و تئاتر» نوشته اِلِن اَستِن با ترجمه مهرداد بهراد مترجم و پژوهشگر خوزستانی منتشر و روانه بازار کتاب کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، کتاب «مقدمه ای بر فمینیسم و تئاتر» نوشته نوشته اِلِن اَستِن نویسنده انگلیسی با ترجمه مهرداد بهراد مترجم، پژوهشگر، نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس تئاتر استان خوزستان توسط انتشارات افراز در 319 صفحه چاپ و روانه بازار کتاب کشور شد.

در توضیح این کتاب در سایت انتشارات افراز به قلم مهرداد بهراد آمده است: ترجمه‌ی یک اثر نظریِ فمینیستی در زمینه‌ی تئاتر که از قضا رویکردی عملی و راهبردی نیز در بطن خود دارد، از سوی یک «مرد» شاید عملی پرسش‌برانگیز باشد که تناقض‌‌آفرین یا حتّی بی‌معنی هم تلقّی شود. مهم‌تر از همه مترجمِ مرد ممکن است به‌درستی متهّم شود که عدمِ‌درکِ تجربه‌ی زیستی زنانه و سرکوب نظام‌مندی که زنان در حیات روزانه‌ی خود متحمّل می‌شوند، میان فهمِ او و فهمِ فحوای راستین کتاب حجابی معرفت‌شناسانه حائل می‌کند و این عدمِ‌فهم به ترجمه‌ی او نیز سرایت خواهد کرد. چنین اتّهامی چندان هم بیراه نیست، اما حقیقت این است که ترجمه‌ی این کتاب برای من تبدیل به دغـدغه‌ای مهم شد. دغـدغه‌ای کــه اهـمیّتـش را در زمینه‌هایی فراتر از مسئله‌ی جنسیّت یا سرکوب و تبعیض نظام‌مند جنسیّتی دنبال می‌کردم. این مقدّمه تلاشی است برای تعیین افق‌هایی که توجّه به تلاش‌های فمینیستی در زمینه‌ی تئاتر، در دسترس ‌آگاهی ما قرار خواهد داد. افق‌هایی که مجهّز شدن دانایی ما به آنها برای تجربه‌کنندگان سرکوب و تبعیض در تمام انواع نمودها و تنوّعاتش، ضرورتی کلیدی و مبارک است.

الین استن (متولد 22 سپتامبر 1958) کرسی گروه تئاتر را در دانشگاه لنکستر انگلیس برگزار می کند. او کتاب ها و مقالات متعددی درباره فمینیسم و تئاتر منتشر کرده است. وی که سردبیر سابق تئاتر تحقیق بین الملل است، به عنوان رئیس فدراسیون بین المللی تحقیقات تئاتر انتخاب شده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت انتشارات افراز به نشانی http://www.afrazbook.com/Home/RealBook مراجعه نمایند.

بنا به گزارش تئاتر خوزستان روز شنبه 4 بهمن ماه 99 نیز نشست تخصصی گفتگویی-تحلیلی با حضور مهرداد بهراد و میرعلیرضا دریابیگی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران با محوریت کتاب «مقدمه ای بر فمینیسم و تئاتر» ترجمه مهرداد بهراد برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران