در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

وضعیت معیشت فعالان حوزه تئاتر و نمایش مورد توجه قرار گیرد

یاقوت‌پور مشکل اصلی فعالان و هنرمندان حوزه تئاتر کشور را وضعیت معیشت آنان دانست و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های نمایشی، فعالان این بخش با مشکلات معیشتی مواجه شدند که نیاز است این موضوع مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از خبرگزاری شبستان از اهواز، محمد یاقوت‌پور در جلسه کنفرانس اینترنتی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با حضور روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌های کشور صبح دوشنبه 30 تیر سال جاری، به ذکر موارد و دغدغه‌های تئاتر کشور پرداخت و اظهار کرد: مشکل اصلی فعالان تئاتر کشور وضعیت معیشت آنان است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان افزود: از آنجایی‌که هنرمندان تئاتر همانند نیروهای روزمزد حقوق ثابت ندارند، با تعطیلی‌های کرونایی در پنج ماهه اخیر دچار مشکلات زیادی شده‌اند که می‌طلبد مبحث حمایت از اجراهای نمایشی لغو شده و همچنین پرداخت وام به اعضای هسته مرکزی گروه‌های نمایشی تسریع شود.

وی اضافه کرد: معمولا حمایت‌های مالی از هنرمندان تئاتر علاوه بر حمایت و درآمد حاصله از تولیدات واجراهای عمومی در مقاطع دیگری از جمله در برگزاری رویدادها نیز یا به‌واسطه پرداخت حق ورودی گروه‌ها به جشنواره‌ها و یا به‌واسطه جوایز جشنواره‌ای و یا حتی پرداخت حق‌الزحمه به ستاد اجرایی که عموما همان هنرمندان شهر میزبان هستند صورت می‌گرفت و امور معیشتی هنرمندان از این طریق تامین می‌شد که با تعطیلی اجراهای نمایشی و همچنین تعطیلی تمام رویدادها و جشنواره‌های تئاتری در ماه‌های اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر معیشت قشر عظیمی از هنرمندان فرهیخته و البته صاحب رای و نظر تئاتری متاسفانه دچار مشکل شده است.

یاقوت‌پور پیشنهاد داد: با توجه به رخوت و خمودگی و کسالت این روزهای جامعه به‌دلیل بیماری کرونا و با توجه به ظرفیت بالای هنر متعالی نمایش در روحیه‌بخشی و ایجاد طراوت و پویایی در عموم جامعه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات دولت، اولویت و پتانسیل هنر متعالی نمایش تشریح و مطرح شود که همچون گذشته ارگان‌ها و ادارات و وزارتخانه‌ها در راستای حمایت از استمرار تولیدات و اجراهای نمایشی و همچنین برگزاری رویدادهای نمایشی که اکنون و در این شرایط خاص لازمه نشاط عمومی جامعه است با حفظ پروتکل‌های بهداشتی گام بردارند.

وی همچنین به بحث ترک تشریفات در واگذاری تالارهای نمایشی به انجمن‌های هنرهای نمایشی اشاره کرد و اذعان داشت: این موضوع پیش از این در جلسه اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح شد ه بود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به ظرفیت مجموعه تالار آفتاب اهواز تصریح کرد: مجموعه تالار آفتاب اهواز در حال حاضر دارای یک سالن اصلی و دو پلاتو است که با تلاش پیشکسوتان تئاتر و حمایت شهرداری اهواز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، چهار پلاتوی تخصصی نمایش در مجاورت آن در حال احداث است.

وی اضافه کرد: این مجموعه ظرفیت تبدیل شدن به تئاتر شهر را دارد از این رو درخواست داریم که از سوی مرکز نیز در وزارتخانه جهت تخصیص بودجه عمرانی و همچنین حمایت مرکز هنرهای نمایشی تسهیلی در بالابردن تابلوی تئاتر شهر اهواز صورت پذیرد.

یاقوت‌پور ابراز کرد: با توجه به عدم تحقق تفاهم‌نامه‌های مالی مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ از سوی مرکز و عدم حمایت مالی از انجمن‌های استانی و بدهکار بودن انجمن‌ها به گروه‌های نمایشی استان‌ها درخواست تحقق این امر را داریم.

وی همچنین درخواست کرد: انعقاد تفاهم‌نامه سال ۹۹ که در جلسات اخیر شورای مشورتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در اردیبهشت ماه با جناب آشنا مطرح و مصوب شد، تسریع شود و حمایت از استان‌ها با توجه به تعدد فعالیت‌ها و رویدادها و تعداد گروه‌های فعال نمایشی صورت بپذیرد.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران