در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در جلسه مجازی مدیران تئاتر کشور مطرح کرد

وضع معیشت هنرمندان تئاتر دچار مشکل شده است

جلسه مدیر کل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با روسای انجمن هنرهای نمایشی استان ها به صورت ویدئو کنفرانس در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش تئاتر خوزستان قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در جلسه ای که روز دوشنبه 30 تیرماه 99 در فضای مجازی و به صورت ویدئو کنفرانس و تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن بود، برنامه های در نظر گرفته شده در ارتباط با تئاتر در استان ها را با روسای انجمن هنرهای نمایشی استان ها تشریح کردند.

در این جلسه که با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دو استان چهارمحال و بختیاری و کردستان نیز همراه بود، صحبت ها و پیشنهادهای روسای استانی انجمن هنرهای نمایشی نیز مطرح شد.

در ابتدای جلسه پس از صحبت های رضا بصیرت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، روسای انجمن های هنرهای نمایشی استان ها به ایراد صحبت پرداختند که محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به ذکر موارد و دغدغه های تئاتر استان خوزستان پرداخت.

محمد یاقوت پور در این جلسه اعلام کرد: مشکل اصلی حال و حاظر تئاتر و تئاتری های کشور مشکل معیشت است و از آنجایی که هنرمندان تئاتر همانند نیروهای روزمزد حقوق ثابت ندارند و با تعطیلی های کرونایی در پنج ماه اخیر دچار مشکلات زیادی شده اند، می طلبد مبحث حمایت از اجراهای نمایشی لغو شده و همچنین پرداخت وام به اعضا هسته مرکزی گروه های نمایشی تسریع شود.

یاقوت پور در ادامه افزود: معمولا حمایت های مالی از هنرمندان تئاتر علاوه بر حمایت و درآمد حاصله از تولیدات و اجراهای عمومی در مقاطع دیگری از جمله در برگزاری رویدادها نیز یا به واسطه پرداخت حق ورودی گروه ها به جشنواره ها و یا به واسطه جوایز جشنواره ای و یا حتی پرداخت حق الزحمه به ستاد اجرایی که عموما همان هنرمندان شهر میزبان هستند صورت می گرفت و امور معیشتی هنرمندان به این واسطه ها تامین می شد که با تعطیلی اجراهای نمایشی و همچنین تعطیلی تمام رویدادها و جشنواره های تئاتر در ماه های اخیر به دلیل بیماری کرونا در حال حاظر معیشت قشر عظیمی از هنرمندان فرهیخته و البته صاحب رای و نظر تئاتری متاسفانه دچار مشکل شده است.

یاقوت پور در ادامه پیشنهاد داد: با توجه به رخوت و خمودگی و کسالت این روزهای جامعه بدلیل بیماری کرونا و با توجه به ظرفیت بالای هنر متعالی نمایش در روحیه بخشی و ایجاد طراوت و پویایی در عموم جامعه توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات دولت اولویت و پتانسیل هنر متعالی نمایش تشریح گردد و مطرح شود که همچون گذشته ارگان ها و ادارات و وزارتخانه ها در راستای حمایت از استمرار تولیدات و اجراهای نمایشی و همچنین برگزاری رویدادهای نمایشی که اکنون و در این شرایط خاص لازمه نشاط عمومی جامعه است و البته با حفظ پروتکل های بهداشتی گام حمایتی بردارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در ادامه در خصوص تئاترشهر اهواز عنوان کرد: در خصوص ترک تشریفات در واگذاری تالارهای نمایشی به انجمن های هنرهای نمایشی که در جلسه اسفندماه 98 با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح کردیم و با توجه به اینکه در خوزستان و مشخصا در کلانشهر اهواز مجموعه تالار آفتاب دارای یک سالن اصلی و دو پلاتو و همچنین با تلاش پیشکسوتان تئاتر این شهر و حمایت شهرداری اهواز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در حال تکمیل چهار پلاتوی تخصصی نمایش در مجاورت تالار آفتاب هست، مجموعه تالار آفتاب اهواز ظرفیت تئاتر شهر شدن را دارد که درخواست این را داریم از سوی مرکز نیز در وزارتخانه جهت تخصیص بودجه عمرانی و همچنین حمایت مرکز هنرهای نمایشی تسهیلی در بالابردن تابلوی تئاتر شهر اهواز صورت پذیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به عدم تحقق تفاهم نامه های مالی مربوط به سال های ۹۷ و ۹۸ از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و عدم هیچ گونه حمایت مالی از انجمن های استانی و بدهکار بودن انجمن ها به گروه های نمایشی استان ها درخواست تحقق این امر را داریم.

یاقوت پور درخواست کرد: امر انعقاد تفاهم نامه سال ۹۹ که در جلسات اخیر شورای مشورتی با وزیر محترم و همچنین در اردیبهشت ماه با جناب آشنا مطرح و مصوب شد تسریع گردد و حمایت از استان ها با توجه به تعدد فعالیت ها و رویدادها و تعداد گروه های فعال نمایشی صورت پذیرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در پایان ضمن سپاس از مدیر کل محترم هنرهای نمایشی و همچنین مدیر عامل محترم انجمن هنرهای نمایشی برای تشکیل این نشست گفت: درخواست دارم که با توجه به لزوم تدوین و تصحیح  اساسنامه انجمن هنرهای نمایشی ایران و در دستور کار بودن این امر توسط مدیر کل محترم، از نمایندگان روسای انجمن های استان ها نیز جهت مشاوره در تدوین اساسنامه دعوت به عمل آید.

 

فایل PDF «گزارش مشروح آن‌چه در نخستین ویدئوکنفرانس مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها گذشت» در بخش ضمائم خبر قابل دریافت است.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

نظرات کاربران