در حال بارگذاری ...
  • روایت اولین زوج نقال‌خوان کشور از هنر تئاتر و حضور خود در جشنواره فرهنگی هنری خوزستان؛

    بعد از نمایش «عاشق کشون» به عنوان اولین زوج نقال کشور به اجرای شاهنامه خوانی پرداختیم

    اردلان بیرگانی و مهرانگیز قلاوند، اولین زوج نقال‌خوان خوزستانی با حضور در جشنواره شب‌های فرهنگی هنری خوزستان در برج میلاد تهران، به اجرای برنامه و شاهنامه‌خوانی پرداختند.

    اردلان بیرگانی در گفت‌وگو با تئاتر خوزستان، در پاسخ به این سؤال که چرا وی و همسرش به عنوان اولین زوج نقال‌خوان کشور مطرح هستند؟ گفت: به دلیل نوع شیوه اجرا و ابداعی که در نوع اجرای نقالی انجام داده‌ایم، به این نام و افتخار دست پیدا کرده‌ایم. چرا که شیوه مورد اجرا توسط من و همسرم، سبکی جدید و بداهه است.

     

    وی بیان کرد: از آنجا که ما شاهنامه‌خوان هستیم، هر کجا که نامی از ایران و اقوام ایرانی باشد و نام شاهنامه بدرخشد، ما نیز که از شاگردان حکیم بزرگوار فردوسی هستیم، این افتخار را داریم که در این برنامه‌ها که مزین به نام خوزستان است، شرکت کنیم.

     

    بیرگانی خاطرنشان کرد: خوزستان دروازه تمدن ایران‌زمین است و این تمدن را می‌توان در اقوام مختلف و خوب این استان یافت که خوشبختانه در این جشنواره شاهد این اقوام با لهجه‌ها، زبان‌ها و لباس‌های رنگارنگ هستیم.

     

    وی افزود: چنین برنامه‌هایی قطعاً باید بیشتر و با کیفیت بالاتری اجرا شوند تا ارزش واقعی استان خوزستان به ایران نشان داده شود.

     

    این نقال‌خوان خوزستانی از تمام عوامل برگزارکننده جشنواره شب‌های فرهنگی خوزستان تشکر و اضافه کرد: جا دارد از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گرفته تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، عوامل اجرایی و اصحاب رسانه، به دلیل حمایت از این رویداد سپاس ویژه‌ای داشته باشیم.

     

    وی صحبت‌های خود را با بخشی از شعر حافظ با این مضمون پایان برد: «دریغ است ایران که ویران شود، کنام پلنگان و شیران شود/اگر سر به سر تن به کشتن دهیم، از آن به که کشور به دشمن دهیم».

     

    همچنین مهرانگیز قلاوند، همسر این نقال‌خوان خوزستانی در گفت‌وگو با تئاتر خوزستان، در خصوص تفاوت شیوه نقالی وی و همسرش با سایر سبک‌های این هنر، توضیح داد: نقالی شیوه‌ای تک‌نفره بوده است و معمولاً آن را با یک عصا اجرا می‌کنند. پس از مشورتی که با همسرم انجام دادیم و با توجه به پیشرفت علم دنیا، تصمیم گرفتیم سبک جدیدی از این هنر را ارائه کنیم که طی آن عصا را حذف و میزانسن، ژست‌ها و موسیقی را به آن اضافه کردیم و از طرفی لباس و رنگ‌ها را نیز تغییر دادیم و حتی در برخی از نقل‌ها از دیالوگ‌های به‌روز شعرای معاصر استفاده کردیم و اکنون چندین سال است که به همین شیوه، کار خودمان را دنبال می‌کنیم و امیدوارم که در راستای اجرای این نوع سبک، ما آخرین نباشیم و بعد از ما زوج‌های دیگری نیز به همین شیوه، نقالی را دنبال کنند.

     

    وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باعث شد به صورت یک زوج، این هنر را دنبال کنند؟ گفت: ما کارمان را از تئاتر شروع کردیم. چندین سال پیش در نمایشی به نام عاشق‌کُشون شرکت داشتیم که داستان آن در خصوص یک مرد و یک زن نقال بود که به جاهای مختلف می‌رفتند و نقالی می‌کردند.

     

    وی ادامه داد: ایده این کار از همان نمایش به ذهن ما خطور کرد و این کار را آغاز کردیم که البته در شروع آرام آرام، اما به تدریج محکم‌تر و قاطع‌تر، کار را تا به امروز دنبال کردیم.

     

    قلاوند با اشاره به جشنواره فرهنگی هنری خوزستان در برج میلاد نیز عنوان کرد: فضای حال حاضر جشنواره، فضایی دلنشین است و ما را به زمان‌های قدیم می‌برد و من مایلم مسئولان به هنر نقالی بیشتر اهمیت دهند و چنین فرصت‌هایی را به صورت گسترده‌تر در اختیار هنرمندان به خصوص هنرمندان نقالی قرار دهند.

     

    به گزارش تئاتر خوزستان جشنواره شبهای فرهنگی هنری خوزستان پنج شنبه 16 و جمعه 17 شهریورماه 1396 در برج میلاد تهران برگزار شد.




    نظرات کاربران