در حال بارگذاری ...
در اولین جلسه نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان؛

نمایش های روز اول جشنواره مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت

در اولین جلسه نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان نمایش های اجرا شده در روز اول مورد توسط کارشناسان تئاتر استان مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش تئاتر خوزستان و به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در اولین جلسه نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان سه نمایش «امپرسیون جیغ بنفش»، «درخت سیب گناهکار نیست» و «دی و بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت» مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.

در بخش اول نمایش «امپرسیون جیغ بنفش» به کارگردانی حمزه حمید از شهرستان امیدیه توسط سعید آلبوعبادی و سیاوش طیب طاهر مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.

در این بخش سعید آلبوعبادی مدیر جلسات نقد و بررسی در خصوص دلایل انتخاب متن و دغدغه های کارگردان در خصوص ضرورت  انتخاب این متن با توجه به عدم تطابق فضای نمایشنامه با بوم و فضای خوزستان و امیدیه نکاتی را مطرح نمود و گفت: بهتر بود کارگردان اثر با توجه به دغدغه ها و مسائل پیرامون و بوم خود اثری را انتخاب می کرد تا ارتباط مخاطب خوزستانی با اثر بسیار بیشتر و بهتر انجام می گرفت.

در ادامه جلسه دکتر سیاوش طیب طاهر نیز بیان داشت: با توجه به انتخاب این نمایشنامه و همچنین انتخاب شیوه اجرایی اثر توسط کارگردان جنس بازی بازیگران با جنس طراحی و کارگردانی اثر همخوانی نداشت.

در بخش دوم نمایش «درخت سیب گناهکار نیست» به کارگردانی امیر زبیدی از بندر امام خمینی (ره) توسط سعید آلبوعبادی و سیاوش طیب طاهر مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.

در این بخش سعید آلبوعبادی در مورد بازی بازیگران گفت: با توجه به فضای پلاتوی اجرا، بازی بازیگران شامل حس، بیان و حرکات به اندازه و متناسب با فضای پلاتو بود. اما در مورد نمایشنامه و وجود دغدغه متن که جنگ و زندگی افراد آن دوران است با دوران کنونی و مخاطب جوان امروزی مناسبتی ندارد.

امیر زبیدی کارگردان اثر گفت: ما همیشه درگیر جنگ بوده و هستیم و این نمایشنامه یکسری وجوه که برای یک شخص اتفاق افتاده را روایت می کندو

زبیدی در ادامه گفت: ما در متن مونولوگ های زیادی داشتیم که آنها را تبدیل به دیالوگ کردیم تا از یکنواختی و سکون خارج کنیم.

در بخش سوم نمایش «دی و بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش عالی پور از شهرستان اهواز توسط سعید آلبوعبادی و عبدالرضا سواعدی مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت.

در ایتدای این بخش سعید آلبوعبادی از نویسنده اثر خواست که خط داستان را به صورت خلاصه شرح دهد که عالیپور گفت: نمایشنامه خوانشی دارد بر زندگی چند سرباز زمان گذشته.

در ادامه عبدالرضا سواعدی در خصوص نمایشنامه گفت: نمایشنامه یک ایده بسیار خوب را در خود دارد ولی به نظرم هنوز برخی نکات را کم دارد که به چند بازنویسی می تواند به فرم بسیار خوبی دست پیدا کند.

سعید آلوعبادی نیز گفت: در نمایشنامه اجزا و کلیت درست در کنار هم قرار نمی گیرند. در این نمایشنامه و در دیالوگ نویسی بازی با الفاظ و واژه سازی بسیار زیاد است و در متن بسیار زیادگویی داریم که می شد این موارد را بسیار کم کرد.

سیاوش عالیپور در ادامه گفت: دغدغه های داستان نویسی که من از قبل دارم و دغدغه های حال حاضرم در نمایشنامه نویسی و در حقیقت سفر از داستان نویسی به نمایشنامه نویسی مرا مجبور به این شیوه از پردازش و شیوه نگارش کرده است و به نظر من درام در حقیقت شبیه یک لکه خون است که بر روی یک پارچه سفید افتاده است و هر چه بخواهیم تمیزش کنیم این لکه بزرگ و بزرگ تر می شود.

عالیپور در ادامه گفت: فکر کردم که نگاه به جنگ این هزاره بسیار عوض شده است و ایده های متن در این شرایط به سراغ من آمدند.

عبدالرضا سواعدی نیز در پایان گفت: سیاوش عالیپور در این اثر اصلن نمی خواهد قصه تعریف کند و آدمهای نمایش اش را از زمانه های مختلف بسیار خوب در کنار هم قرار می دهد.

جلسات نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به مدیریت سعید آلبوعبادی هر شب ساعت 23 در محل اسکان گروه های نمایشی ویژه سه نمایش اجرا شده در همان روز برگزار می شود.

 

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان از تاریخ 8 الی 11 شهریورماه 1396 به دبیری ناصر چنانی در شهرستان اهواز در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران