در حال بارگذاری ...
در نشست تخصصی «چشم انداز تئاتر استانها» مطرح شد؛

اولویت اول واگذاری تالارهای نمایش به بخش خصوصی هنرمندان تئاتر هستند

نشست تخصصی «چشم انداز تئاتر استانها» با هدف الگو آفرینی، اشتراک گذاری فرصت ها و تعالی مدیریت تئاتر در سراسر کشور طی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه در تهران برگزار شد.

به گزارش تئاتر خوزستان در طی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه نشست تخصصی «چشم انداز تئاتر استانها» با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، علی اصغرکاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت، محمد مهدی احمدی مدیرکل امور استان‌ها، خسروی مدیرکل دفتر نوسازی و تحویل اداری، حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی، صادقی زاده مدیر دبیر هیئت رسیدگی به مؤسسات تک منظوره، باقرنژاد مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور، روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی ایران و کارشناسان تئاتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل بابا طاهر تهران برگزار گردید.

این نشست با هدف الگو آفرینی، اشتراک گذاری فرصت‌ها و تعالی مدیریت تئاتر در سراسر کشور شکل‌گرفت..

به همین بهانه گفتگویی با محمد یاقوت پور رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در خصوص مباحث مطرح شده در این نشست داشتیم.

تئاتر خوزستان: در باب واگذاری تالارهای نمایش استان به بخش خصوصی چه نظری دارید؟

محمد یاقوت پور: در باب واگذاری تالارها از آنجاییکه برطبق قانون و اصل ۴۴ مقرر شده که تالارها نیز به  بخش خصوصی سپرده شود، قطعا نگاه ما نیز تابع قانون است. اما خواسته ما اولویت بخشی به واگذاری تالارهای نمایش به خود هنرمندان دارای شرایط واگذاری است و آن هم به یک دلیل ساده. دغدغه مند بودن هنرمندان تئاتر بر لزوم حفظ تداوم اجرای تئاتر در تالارهاست و مخالفت با تغییر کاربری تدریجی تالارهای نمایش استان به سمت و سوقی جز اجرای تئاتر و فقط با نگاه درآمد افزایی.

تئاتر خوزستان: در باب پرداخت حمایتهای واریزی مرکز هنرهای نمایشی بصورت مستقیم به حساب انجمن ها نگاه شما چیست؟

محمد یاقوت پور: در بحث واریزی های مرکز نیز خوشبختانه پس از سالها که این خواسته مطالبه جمیع انجمن های نمایشی کشور بود با درایت مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی این اتفاق فرخنده به ثمر نشست و شاهد اعتماد به انجمن ها که برآیند رای مستقیم هنرمندان تئاتر استانها هستند شدیم که این جای بسی مباهات است.

تئاتر خوزستان: ارتباط انجمن های هنرهای نمایشی با شوراهای نظارت چگونه بایستی باشد؟

محمد یاقوت پور: در بحث شوراهای نظارت از آنجاییکه متولی انتخاب شوراهای نظارت معمولا روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و گاها در انتخاب اعضا از افرادی استفاده میکنند که با هنر تئاتر آشنایی دوری دارند دچار اختلاف نظر می شویم.  البته ما در خوزستان و با چاره اندیشی که در این باب داشتیم در ۲۵ اردیبهشت با دعوت از حدود ۱۵۰ نفر شوراهای نظارت بر صدور پروانه نمایشی کل شهرهای استان و همچنین دعوت از دکتر رحمت امینی رییس شورای نظارت کشور نشستی توجیهی برگزار کردیم که بسیار گره گشای مسایل روزمره اجراهای نمایشی استان شد.

تئاتر خوزستان: در بعضی از استانها بطور معمول انجمن ها با ادارات کل دچار اختلاف نظرهایی هستند در خوزستان کار به چه صورت پیگیری میشود؟

محمد یاقوت پور: در استان خوزستان خوشبختانه چون هم مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هم معاونت هنری سینمایی استان از بدنه اداری وزارت ارشاد و آگاه به امورات جاری هنری هستند مشکلی ما بین انجمن و اداره کل وجود ندارد و تفاهم و درک متقابلی از حساسیت موضوعی برای طرفین وجود دارد که همین امر باعث پویایی این روزهای تئاتر استان خوزستان شده است.

تئاتر خوزستان: در خوزستان نیز مانند بعضی دیگر از استانها به دستور وزارتخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند تشکیل شده نگاه شما به این اتفاق چگونه است؟

محمد یاقوت پور: بنده به شخصه از مشارکت های بخش های دیگر و جذب منابع مالی علاوه بر منابع محدودی که دراختیار ادارات کل ارشاد استانها هست در راه تعالی هنر بالاخص هنر متعالی نمایش استقبال همواره نموده ام. در خوزستان نیز مشارکتی که در واگذاری امور هنری دو شهرستان مطرح و صاحب سبک خرمشهر و آبادان عزیز به منطقه آزاد اروند صورت گرفته قابل تقدیر و حمایت است البته مشروط به دو مورد: نخست اینکه این امر صدمه ای به وفاق دیرینه فرهنگی استان نزند و حتی بتوان از منابع مشترک استان و منطقه آزاد در راه تعالی مشترک هنری استفاده کرد و دوم اینکه این امر باعث ایجاد سهمیه مستقلی علاوه بر سهمیه خود استان چه در بحث تخصیص منابع مالی از وزارتخانه و چه در مبحث راه یابی کارهای برگزیده به جشنواره های کشوری بشود.

تئاتر خوزستان: با توجه به انتخاب دکتر فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تغییراتی که ایشان پیشنهاد داده اند نظر خودتان را بفرمایید؟

محمد یاقوت پور: قطعاً در شروع هر سازندگی بایستی ویرانی صورت پذیرد و همانگونه که در محضر دکتر مرادخانی معاونت محترم وزارتخانه نیز اشاره کردم شاید این ویرانی اگر به قصد سازندگی مجدد باشد لازمه تئاتر فجر در این سالهاست اما به نظر من این سازندگی قطعا بایستی به خرد جمعی صورت پذیرد که البت روسای شعب انجمن های استانهای کشور می توانند مشاوران خوبی در این راه پرمخاطره باشند چون خودشان از نزدیک با اتفاقات تئاتری کشور عجین هستند و از کاستی و فراز و فرودها  آگاهی کامل دارند. اما همانگونه که در آن نشست بسیار مهم نیز ذکر کردم توجه به تئاتر استانها و بالاخص بحث بخش جشنواره فجر استانی که باعث گسترش حیطه اجرایی تئاتر فجر از تهران به کل شهرهای استانهای کشور می شود بایستی اجرایی شود و در این نشست نظر مثبت دبیران سال گذشته بخش فجر استانی به استحضار مدیر تئاتر استانهای مرکز هنرهای نمایشی رسید.

تئاتر خوزستان: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

محمد یاقوت پور: در پایان ضمن سپاس از مهندس شفیعی و دکتر بهداروند و اتابک نادری عزیز و همکاران گرامی مرکز هنرهای نمایشی و همچنین  انجمن  هنرهای نمایشی کشور و همچنین سپاس از آقای چنانی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و آرش سهرابی کارشناس اداره کل و ساسان شکوریان نایب رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان که در این سفر زحمات زیادی کشیدند و دو صد حس مباهات از این ارج و بهایی که در این سالها با مدیریت با درایت دوستان بر مسند تئاتر کشور به تئاتر استانها صورت گرفته باید بگویم که همگی به این باور یقین داریم که هماهنگی دیدار با شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونتهای ایشان و همچنین تمام مدیران کل وزارتخانه در بازه زمانی دو روزه کاری است بسیار با ارزش که ضمن سپاس مجدد از کلیه دوستان و مدیران این روزهای تئاتر کشور و آرزوی تعالی بیش از پیش هنر متعالی نمایش بایستی دوستان تئاتری استان خوزستان را به روزهای پویایی و طراوت به همت همگی نوید بخش باشم.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران