در حال بارگذاری ...
محمد یاقوت پور رئیس انجمن نمایش خوزستان:

استمرار آموزش، تولید و تبادل اجرایی اولویت های تولید تئاتر در سال 96 است

محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن نمایش استان خوزستان ساخت ۱۰ پلاتو تئاتر، برگزاری ۱۰ جشنواره، حمایت مالی از نمایش‌های فاخر و برگزاری کارگاه‌های تخصصی تئاتر را از جمله برنامه‌های این انجمن در سال جاری عنوان کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان ادامه رویکرد این انجمن در سال گذشته با شعار «استمرار آموزش، تولید و تبادل اجرایی» را محور برنامه‌های سال جاری نمایشی این استان عنوان کرد.

به گزارش «تئاتر خوزستان»، محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان درباره برنامه ها و رویکرد انجمن هنرهای نمایشی استان در سال جاری، گفت: ما سال گذشته سال بسیار خوبی داشتیم و رویکرد انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در سال 95 رویکردی آموزشی بود، بطوری ‌که ده ورکشاپ تخصصی آموزش تئاتر در محدوده جغرافیایی کل استان برگزار کردیم. یعنی اینکه سال 95 از بُعد آموزشی شاید در 10 ساله اخیر و سنوات گذشته برای انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان بسیار متمایز بود. این وجه تمایز هم در این بود که ما از مجموع ورکشاپ‌ها تمرکز زدایی کردیم و آنها را به کل استان تعمیم دادیم. ضمن اینکه امکان اسکان و پذیرایی چند روزه هنرجویان را در همان شهر نیز ایجاد می‌کردیم که تمام هنرجویان استان بتوانند از آن ورکشاپ استفاده کنند.

یاقوت‌پور افزود: به همین علت ما برای سال 96 شعار «استمرار آموزش، تولید و تبادل اجرایی» را در نظر گرفتیم که همان پیگیری برنامه‌های سال 95 با جدیت بیشتر است. برای بخش استمرار آموزش هم ما اولین کارگاه آموزشی را اردیبهشت ماه با حضور استاد داریوش مودبیان برگزار کردیم و در روزهای آتی هم با آقای نادر برهانی‌مرند ورکشاپ داریم و به همین نسبت دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

رئیس انجمن نمایش استان خوزستان ادامه داد: در بحث تولید و تبادل اجرایی هم ما برای اولین بار اردیبهشت 96 در استان خوزستان صندوق اعتباری تولید فاخر نمایشی ایجاد کردیم که ما به هر گروه نمایشی که بخواهد اثری اجرا کند، وام بازگشت‌پذیر بدون سود می‌دهیم و گروه‌های ثبت شده نمایشی می‌توانند اعلام نیاز  کنند و ما وام را در اختیارشان می‌گذاریم؛ با دو امتیاز نسبت به وام‌های معمولی یکی اینکه این وام اصلا سود ندارد و دوم اینکه اگر ما شاهد آن بودیم که گروهی تلاش کرد و کار را به گیشه رساند اما مورد استقبال عموم قرار نگرفت تا 50 یا حتی 100 درصد مبلغی که به گروه داده‌ایم را بلاعوض کرده و به گروه می‌بخشیم.

یاقوت پور درباره دیگر برنامه‌های این انجمن در سال جاری اضافه کرد:  ایجاد شش کانون تخصصی نمایش در راستای پویایی تئاتری‌های استان و تخصصی‌تر شدن هر ژانر در زیرمجموعه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان؛ از جمله کانون تئاتر کودک و نوجوان، کانون تئاتر شبیه خوانی و نمایش های آیینی، کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، کانون تئاتر خیابانی، کانون نمایش‌های طنز و کانون نمایش‌های بومی از جمله برنامه‌های ما در سال 96 است. این کانون‌ها به صورت هیات مدیره‌ای از زبده‌های تئاتر استان مدیریت می‌شود و هر کانون متشکل از سه نفر هیات مدیره و یک مدیر است که زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی استان فعالیت می‌کنند. از فعالیت‌های تخصصی این کانون‌ها نیز می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی، شناسایی استعدادها در ژانر تخصصی و برگزاری نشست‌هایی برای علاقه‌مندان هر ژانر اشاره کرد.

او با بیان اینکه استان خوزستان از استان‌هایی محسوب می‌شود که دارای تعداد زیادی شهر است، عنوان کرد: در خوزستان 30 شهر و در هر شهر یک دفتر نمایشی داریم که از پُرتعدادترین دفاتر شهرستانی در کشور محسوب می‌شود و 4 نفر از رؤسای این انجمن‌ها را بانوان هنرمند استان تشکیل می‌دهند. از اوایل سال 96 هم برای تمام دفاتر تعیین تکلیف کردیم که به طور مداوم با انجمن در ارتباط بوده و پیگیر امورات باشند.

رئیس انجمن نمایش استان خوزستان برگزاری اختتامیه جشنواره استانی در مردادماه، رونمایی از اولین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های استان خوزستان (که حدود 400 نمایشنامه از سنوات گذشته و حال نمایشنامه‌نویسان استان خوزستان را شامل می شود) را از دیگر برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.

یاقوت پور همچنین درباره جشنواره‌هایی که در سال 96 قرار است در استان خوزستان برگزار شود، اظهار داشت: ما در سال 96 به جز برگزاری جشنواره استانی، 9 جشنواره دیگر هم در استان خوزستان برگزار می‌کنیم. اولین جشنواره که از 6 خردادماه برگزار شد اولین دوره جشنواره شبیه خوانی ماه رمضان با نام «شهید محراب» بود و این اولین سالی است که ما در رمضان جشنواره داریم. دومین جشنواره «مسابقه مقاله پژوهشی استان خوزستان» را برگزار می‌کنیم و دوستان پژوهشگر که در دانشگاه‌های آزاد استان در حال تدریس هستند ما را در این فعالیت همراهی می‌کنند. سومین جشنواره، جشنواره تئاتر آبادان که پس از وقفه چندین ساله امسال حتما برگزار خواهد شد. علاوه بر این‌ها دومین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس، جشنواره «شکست حصر آبادان» که بعد از 5 سال در مهرماه برگزار می‌شود، بیست‌وسومین دوره جشنواره منطقه‌ای تئاتر لاله‌های سرخ (با حضور هنرمندان سیزده استان زاگرس‌نشین)، جشنواره تئاتر بومی مسجد سلیمان که بعد از 6 سال وقفه در دی‌ماه برگزار می‌کنیم، دهمین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شهرستان دزفول پس از 5 سال وقفه با حضور 5 استان و در آخر جشنواره تئاتر عربی است که طی نامه‌نگاری‌ها و جلساتی که با جناب آقای مهندس شفیعی داشتیم تلاش داریم که با دعوت از کشورهای همجوار، جشنواره را بین‌اللملی برگزار کنیم.

یاقوت پور در مورد گروه‌های نمایشی ثبت شده و شهرهای فعال استان خوزستان نیز افزود: استان خوزستان 49 گروه ثبت شده داشت که اردیبهشت امسال که سایت باز شد 38 گروه دیگر هم به گروه‌های نمایشی استان اضافه شدند. همچنین اهواز و بهبهان به دلیل اجراهای روزانه تئاتر و دزفول و اندیمشک به دلیل برگزاری جشنواره‌های مختلف از شهرستان‌های فعال ما در زمینه نمایش هستند.

او در مورد ساخت پلاتو در استان خوزستان عنوان کرد: دی ماه سال گذشته و همزمان با برگزاری جشنواره استانی تئاتر فجر با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی تفاهم‌نامه ای را با مهندس شفیعی و آقای شریعتی استاندار استان خوزستان امضا کردیم که ساخت 10 پلاتوی مجهز نمایشی در نقاط مختلف استان خوزستان در سال 96 کلید بخورد.

رئیس انجمن نمایش استان خوزستان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر فرهنگ‌های قومی و بومی استان خوزستان در تولیدات نمایشی عنوان کرد: در استان خوزستان مرسوم بوده که با توجه به قوم‌ها و فرهنگ‌های غنی‌ای که داریم، اولویت جشنواره‌هایمان نیز، اولویت‌های موضوعی و بومی و توجه به باورهای فرهنگی و قومی بودند که دستمایه خوبی هم برای تولید تئاتر است. حتی نمایش‌هایی که مورد استقبال جشنواره‌های مختلف کشوری قرار می‌گیرد، نمایش‌هایی هستند که دستمایه‌های بومی استان خوزستان را دارند.

یاقوت‌پور در پایان با بیان اینکه این روزها تئاتر استان خوزستان روزهای خوبی را سپری می‌کند، گفت: من می‌خواهم یک تشکر ویژه از مدیران حال حاضر اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن نمایش کشور داشته باشم؛ زیرا در این هشت ساله‌ای که بنده عضو هیات مدیره انجمن استان خوزستان هستم هیچ وقت وصولی‌های انجمن مستقیم به حساب خود انجمن واریز نمی‌شد و طی ابتکاری که مهندس شفیعی و انجمن هنرهای نمایشی کشور داشتند، به دفاتر استانی انجمن کشور اعتماد کردند و پرداختی‌ها را مستقیم به حساب انجمن‌ها واریز کردند که پایه اعتمادسازی و پویایی انجمن‌ها شد.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران