در حال بارگذاری ...
در مراسم روز جهانی تئاتر خوزستان اعلام شد

صندوق اعتباری تئاتر در خوزستان برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی شد

مراسم روز جهانی تئاتر خوزستان روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ‎۱۳۹۶ با حضور استاندار خوزستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از مسئوولان و هنرمندان تئاتر استان خوزستان در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.

به گزارش «تئاتر خوزستان»، در ابتدای مراسم ناصر چنانی، معاون هنری و سینمایی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: امروز به مناسبت روز جهانی تئاتر از وضعیت تئاتر استان صحبت می‌کنم زیرا اهمیت تئاتر بر کسی پوشیده نیست و شما هنرمندان تئاتر با وجود مشکلاتی که از جمله آن‌ها مشکلات مالی است به فعالیت ادامه دادید و این باعث افتخار است زیرا تا زمانی که تئاتر پویایی دارد و چراغ فعالیت آن روشن است بقیه هنرها نیز پویا هستند.

چنانی تاکید کرد: پرداختن به موضوع تئاتر وظیفه ما است که البته اگر بخواهیم درصدی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادارهکل در نظر بگیریم بخش عمده‌ای مربوط به هنرهای سینمایی و نمایشی است و همین امر معرف گستردگی این هنر و اهمیت آن است.

وی با بیان این‌که در سال 95 شاهد فعالیت مداوم انجمن‌های استان بوده‌ایم که این امر باعث افتخار است، خاطرنشان کرد: در سال 95 آمار اجرای عمومی نمایش‌ها 20 تا 30 درصد افزایش یافت و امیدواریم این رویه در سال 96 هم ادامه پیدا کند و شاهد ادامه فعالیت‌های آموزشیای که تاکنون سابقه نداشته است باشیم.

چنانی با اشاره به بحث تحصیلات آکادمیک تئاتر اظهار داشت: بحث تحصیلات آکادمیک تئاتر در استان با مساعدت مدیرکل ارشاد خوزستان در دانشگاه علمی کاربردی به زودی راهاندازی می‌شود.

در ادامه برنامه رحمت امینی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش کشور و دبیر شورای مرکزی هنرهای نمایشی گفت: مهم‌ترین وظیفه شورای ارزشیابی و نظارت صدور پروانه نمایش برای حاصل کار هنرمندان است.‌ شعار ما در شورا این است که وظیفه داریم پروانه نمایش را برای هنرمند صادر کنیم. یعنی هنرمند که متن خود را پیشنهاد می‌کند اولین و آخرین اقدام ما صدور پروانه نمایش است مگر آن‌که قانون به ما اجازه‌ صدور را ندهد. 

امینی اظهار کرد:‌ چشم اول همان خالق اثر است و چشم دوم مخاطبی است که اثر را می‌بیند و من کارشناس شورای ارزشیابی و نظارت را چشم سوم می‌دانم و به این خاطر اثری که شورای ارزشیابی و نظارت آن را بررسی کند کیفیت بهتری دارد. بنابراین نکته‌ مهم این است که ارزشیابی معمولا توصیه و بسیار کمککننده است.

در ادامه مراسم با حضور رحمت امینی، محمد جوروند و ناصر چنانی احکام روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستانهای استان خوزستان به آنان اهداء شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، در ادامه‌ این مراسم محمد یاقوتپور، رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، با اشاره به جایگاه خوب تئاتر در استان گفت: این موضوع به خاطر وجود دلایلی همچون حضور 20 هزار نفر هنرجوی فعال در استان،‌ وجود 25 شهرستان فعال در حوزه‌ تئاتر و فعالیت 49 گروه فعال ثبت شده است که در یک سال اخیر حس پویایی و طراوت را به تئاتر استان بخشیده و اینها ثمره‌ پاسخگویی لحظه به لحظه‌ هیات رییسه انجمن هنرهای نمایشی استان بوده است.

وی بیان کرد: از دیگر افتخارات انجمن می‌توان به برگزاری 13 دوره‌ آموزشی اشاره کرد که در 10 سال گذشته بیسابقه بوده است. مزیت این دوره‌ها تنوع موضوعی است که در حوزه‌های نویسندگی، بازیگری و طراحی صحنه در بیش از هفت یا هشت شهر استان اتفاق افتاده است.

یاقوت‌پور به تخصصیتر کردن امور انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اشاره کرد و گفت: 6 کانون در حوزه‌های تئاتر خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر بومی، تئاتر ‌طنز، تعزیه و تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ایجاد کردیم که برگزاری کارگاه‌های هنری به همراه استعدادیابی در ژانرهای مختلف هنری از نتایج این کانون‌ها است. 

وی یادآوری کرد:‌ در یک سال گذشته جشنواره‌های تئاتر مختلفی در استان برگزار شد که از جمله آنها میتوان به جشنواره فتح خرمشهر (مقاومت)، جشنواره کودک و نوجوان دزفول، جشنواره لالههای‌ سرخ در اندیمشک، جشنواره تئاتر خیابانی باغملک، جشنواره تئاتر خیابانی فانوس بندر در بندر امام خمینی (ره) و همچنین جشنواره تئاتر عربی در دشت آزادگان که توانایی بینالمللی شدن آن به خاطر همسایگی با کشورهای عربی زبان وجود دارد اشاره کرد. 

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان گفت: ‌در سال‌های گذشته انجمن‌های استان سازماندهی نشده بودند که در سال گذشته این اتفاق افتاد و برای هر انجمن مسئوولی مشخص شده که نکته‌ مهم آن این است که مسئوولیت چهار انجمن از 25 انجمن استان بر عهده خانمها است که شامل شهرهای آغاجاری، رامشیر، اندیکا و لالی هستند.

وی با اشاره به شعار سال تئاتر استان که استمرار آموزش، تولید و تبادل اجرایی است یادآور شد: استمرار و تولید همانند گذشته در حرکت به سوی بهتر شدن است که قبلا یک بار بین استانهای خوزستان و بوشهر اتفاق افتاده است و ‌این بار بین شهرستانهای استان برگزار میشود. 

یاقوتپور اضافه کرد:‌ به همت مدیرکل هنرهای نمایشی و تفاهم با استاندار اولین صندوق اعتباری تولید تئاتر در استان خوزستان که هیات مدیره انجمن آن را اداره میکند تهیه شده است که این صندوق به هر کس که بخواهد کار فاخر تولید کند وام می‌دهد و این وام در کوتاه‌ مدت پس داده می‌شود. البته تبصره‌ای وجود دارد که اگر ما شاهد تلاش تولید کنندگان بودیم ولی آن اثر با استقبال مواجه نشد، وام به صورت بلاعوض بخشیده میشود ولی در غیر این صورت بازگشتپذیر است.

در بخش بعدی کلیپ تصویری از عملکرد تئاتر خوزستان در سال 95 برای مخاطبین پخش گردید.

در ادامه نشست با حضور دکتر شریعتی استاندار خوزستان، رحمت امینی و محمد جوروند احکام هیئت مدیره کانون های تخصصی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و همچنین شورای سیاست گذاری تئاتر اهواز به هنرمندان مذکور اهداء گردید.

در بخش دیگری از نشست مهرداد بهراد رئیس انجمن هنرهای نمایشی اهواز گفت: برنامه های اجرایی و آموزشی انجمن هنرهای نمایشی اهواز با استمرار و هدفمندی در حال اجرا است و از شهرداری کلانشهر اهواز خواست که در حوزه تبلیغات محیطی به مجموعه تئاتر اهواز کمک کند و در ادامه کلیپ تصویری از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی اهواز برای حاضرین پخش شد.

اجرای نمایش خیابانی با حضور هنرجویان کمپ آموزشی انجمن هنرهای نمایشی اهواز از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

در پایان این نشست بسته فرهنگی شامل کتابهای تئاتر و فیلم تئاترهای تهیه شده به گروه های پروانه دار استان و دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستانهای استان اهداء گردید.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران