در حال بارگذاری ...
یاقوت پور:

سال 95 بهار تئاتر استان خوزستان بود

انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان همواره با مشکلاتی که سد راه هنرمندان هنرهای نمایشی و تئاتر بوده و هست، دست و پنجه نرم می‌کرد؛ مشکلاتی مانند نبود سالن برای تمرین و اجرا، تامین نشدن هزینه های گروه‌ها برای اجرا، حمایت نکردن مسئولان و مدیران از تئاتر. اما ‌مهم‌ترین آنها نبود تماشاگر برای اجراهاست که روح یک اجرا به وجود تماشاگر و نفس گرم مخاطب بسته است.

به گزارش «تئاتر خوزستان»، سال 95 را به قول تئاتری‌ها بهار تئاتر در خوزستان می‌توان نامید. در سال 95 تئاتر تحرک مضاعفی پیدا کرد و هنرها، تکنیک‌ها، بازیگران و استعدادهایی در آن شکوفا شد و نمود پیدا کرد، چرا که همواره زیربنای تئاتر در هر جامعه ای علاوه بر تماشاگر وجود هنرمندان جوان و خوش فکر است.

درخشش در جشنواره تئاتر فجر
نمونه گلی از گلستان این بهار تئاتری، ظهور و خودنمایی جوانانی مثل سیاوش عالی پور بود که علاوه بر کسب مقام برگزیده جشنواره تئاتر استانی خوزستان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت و در آنجا هم خوش درخشید.


اجرای تئاتر در مرکز خرید به دلیل نبود سالن مناسب
می توان راه را برای ورود، خودنمایی و رشد جوانان خوش ذوق استان خوزستان در تئاتر باز کرد اما نه با این امکانات.

تنها در کلان شهر اهواز می‌توان دید کسی که مقام برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در کارنامه دارد مجبور می‌شود به دلیل نبود سالن مناسب نمایش خود را در طبقه 5 یک مرکز خرید به صحنه ببرد.
با این وجود و این کمبودها هم در خوزستان استعدادها و جوانانی هستند که با انرژی و بدون حمایت هم آتش زیر خاکستر و در حال خاموشی تئاتر استان خوزستان را بار دیگر شعله ور کنند.


درباره آشنایی بیشتر با جزئیات فعالیت امسال انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان بهترین شخصی که می‌توان با او صحبت کرد «محمد یاقوت پور» رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان است. او می‌داند که کمبود فضا، کار، فعالیت و امکان پیشرفت را برای هنرمندان محدود کرده اما به قولی که مدیران نمایش کشور برای احداث ده پلاتوی نمایش در استان داده‌اند امیدوار است.

آموزش در کنار اجرای عمومی مداوم
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به اولویت کاری انجمن هنرهای نمایشی با توجه به ضرورت استان اشاره می‌کند و می‌گوید: آموزش در کنار توجه به تولید فاخر و اجراهای مداوم عمومی اولویت انجمن هنرهای نمایشی و هیات رئیسه آن است.
یاقوت پور می‌افزاید: از آنجایی که شناسایی و پرورش استعداد‌ها در شهرهای مختلف استان لازم بود موضوع آموزش را در سه سطح برنامه‌ریزی کردیم. سطح یک و مقدماتی در تمام شهرها با اعزام استاد و کارشناسان تحصیل کرده استانی به تمام شهرهای استان، برگزاری کلاس های فشرده چند روزه و استعدادیابی هنرجویان مستعد هر شهر در ماه های خرداد، تیر و مرداد انجام شد.

برگزاری دوره های تخصصی
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان ادامه می‌دهد: در سطح 2 آموزش با تقسیم بندی استان به 5 جزیره آموزشی با در نظر گرفتن شهرهای همجوار اقدام به برگزاری دوره های تخصصی با دعوت از اساتید برجسته و مطرح کشوری شد.
یاقوت پور بیان می‌کند: دوره آموزش شش روزه بازیگری با دعوت از استاد سیروس همتی و امکان حضور حدود چهل نفر هنرجوی بازیگری در شهرستان اندیمشک برگزار شد. همچنین برگزاری دوره آموزش بازیگری 4 روزه استاد سخایی در شهرستان بهبهان با ثبت نام حدود سی نفر هنرجوی بازیگری در آبانماه انجام شد. برگزاری این دوره‌ها همراه با صدور گواهینامه پایان دوره از طرف انجمن هنرهای نمایشی استان بود.

پویایی در بین تئاتری های استان
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان ادامه می‌دهد: برگزاری ورک‌شاپ آموزشی تئاتر کودک و نوجوان استان با بیش از 40 نفر از هنرجویان و کارگردانان تئاتر کودک از تمام استان در شهرستان دزفول با حضور استاد حسین فدای حسین در مهر ماه 95 همراه با صدور گواهینامه از طرف انجمن استان از دیگر کارهای انجام شده است. اولین بهره این ورک‌شاپ ایجاد پویایی در بین تئاتری های استان برای حضور در نهمین جشنواره تئاتر کودک استان بود که پس از 5 سال وقفه در بهمن ماه در شهرستان دزفول برگزار گردید..

ورک‌شاپ تخصصی کارگردانی تئاتر
یاقوت پور بیان می‌کند: ورک‌شاپ تخصصی کارگردانی تئاتر با دعوت از استاد ایوب آقاخانی به مدت دو روز برای کارگردانان تمام استان خوزستان در شهرستان ماهشهر اجرا شد. برگزاری دو دوره ورک‌شاپ آموزشی کارگردانی تخصصی تئاتر توسط استاد رضا ثروتی در اسفند در شهرستان شوش برای هنرجویان شمال استان و شهرستان اهواز برای هنرجویان مرکز و جنوب استان را در برنامه امسال داشته ایم که به طور کامل برگزار گردید.

تشکیل کانون تئاتر طنز استان خوزستان
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اظهار می‌کند: پس از تشکیل کانون های تئاتر خیابانی، تئاتر تعزیه، تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پنجمین کانون تئاتر استان تحت عنوان کانون تئاتر طنز استان خوزستان ایجاد شد. این کانون در راستای جهت بخشی و سازماندهی گروه‌های طنز استان و آموزش گروه‌های فعال طنز برای تولید نمایش‌های فاخر طنز به جای اجرای تولیدات گاها سخیف و پر از انتقاد تشکیل شد.
وی می‌افزاید: اقدام به برگزاری دوره تخصصی ورک‌شاپ آموزشی تئاتر طنز کردیم. دو دوره ورک‌شاپ تخصصی با عنوان «کمدی موقعیت» ابتدا در اسفند با اولویت ایده تا نمایشنامه و سپس در اردیبهشت سال بعد با عنوان نمایشنامه تا اجرا برگزار شد.

باز شدن پای اساتید صاحب نام به شهرستان های خوزستان
یاقوت پور ادامه داد: اتفاقاتی خوبی نظیر برگزاری جشنواره تئاتر فجر استانی در خوزستان برای نخستین بار، برگزاری جشنواره کودک و نوجوان دزفول پس از پنج سال وقفه، برپایی ورک‌شاپ‌ها و باز شدن پای اساتید صاحب نام به شهرستان های خوزستان را می‌توان نام برد. همچنین تسری تئاتر چه در آموزش و چه در اجرا به تمام شهرستان‌ها مفید و موثر است هر چند این پراکندگی هم با مشکل مدیریت و برنامه‌ریزی همراه است.

 

در سال پیش رو  نیز با تمرکز بر آموزش ، تولید و تبادل اجراهای تئاتر در میان شهرهای استان شاهد ایجاد اتفاقات این چنینی در استان خواهیم بود و قطعا امیدواریم که تئاتر خوزستان قدم در راه رسیدن به جایگاه واقعی خود خواهد برداشت




نظرات کاربران