در حال بارگذاری ...

متون نمایشی استان دیگر از باد و باران گزند نمی بینند

انجمن نمایش خوزستان با رویکردی مشارکت جویانه و ایجاد بستری مناسب برای حضور همه هنرمندان خوزستانی در کیفیت بخشی به تئاتر استان در سال ۹۵ همه همت خود را برای تعالی تئاتر خوزستان به کار گرفته است.

انجمن نمایش خوزستان با رویکردی مشارکت جویانه و ایجاد بستری مناسب برای حضور همه هنرمندان خوزستانی در کیفیت بخشی به تئاتر استان در سال ۹۵ همه همت خود را برای تعالی تئاتر خوزستان به کار گرفته است.
دی ماه امسال و در جشنواره تئاتر فجر استانی بود که رئیس انجمن هنرهای نمایشی خبر از آماده سازی کتاب دیجیتال هنرهای نمایشی استان خوزستان داد و در افتتاحیه این جشنواره از این کتاب دیجیتال رونمایی شد.
اکنون از این کتاب که آماده انتشار در گستره ملی است، به عنوان کتاب مرجع و بانک نمایشنامه کارگردانان و نویسندگان نام برده می‌شود و منبع بسیاری از جوانان برای رجوع به آثار قدیمی تر است.
انجمن نمایش خوزستان با دعوت از «ابوالقاسم غلام‌حیدر»؛ نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی اقدام به تاسیس دبیرخانه چاپ و نشر آثار نمایشی خوزستان کرده است.

درگاه «تئاتر خوزستان» با غلام‌ حیدر به عنوان دبیر این واحد گفت‌وگویی ترتیب داده است.

  • کار دبیرخانه چاپ و نشر آثار نمایشی خوزستان دقیقا چیست و قرار است چه بکند؟

این دبیرخانه، مرکزی برای دستیابی به سابقه استان خوزستان در تئاتر پس از انقلاب است. چون هیچ مکتوب و تاریخ مشخصی از این حوزه در طول 4 دهه اخیر وجود ندارد.
نمایشنامه‌های جریان ساز و نمایش‌های بزرگی در طول دهه‌های اخیر در این استان تولید شده که نه تنها در جایی ثبت و ضبط نشده، که هیچ امکانی برای مطالعه متون آنها هم برای نسل جوان وجود ندارد.
هر سال بیش از 100 متن نمایشی برای جشنواره استانی و دیگر جشنواره‌های موضوعی از سوی هنرمندان خوزستان ارسال می‌شود که با گذشت بیش از 30 سال از برگزاری این جشنواره‌ها، هیچ متنی از سال‌های گذشته وجود ندارد و همین باعث شده که میراث ارزشمند مکتوب ما در تئاتر خوزستان در حال از بین رفتن باشد. انجمن نمایش خوزستان با درک این واقعیت و برای جلوگیری از ادامه این وضعیت، اقدام به تاسیس این دبیرخانه کرده تا ضمن جمع آوری متون گذشته، به ثبت و ضبط آثار نمایشی استان از سال ۹۵ به بعد هم بپردازد.

  • منظورتان نوعی برخورد موزه ای و بایگانی شده با متون نمایشی است که امروزه به عنوان بانک نمایشنامه معروف است؟

بانک نمایشنامه هم مد نظر هست، اما موضوع دبیرخانه فقط نمایشنامه نیست. تحقیقات و پژوهش‌های نمایشی، نگارش رسوم بومی نمایشی و پژوهش در نمایش واره‌های بومی را نیز شامل می‌شود. همچنین سبک شناسی هنرمندان و نویسندگان که در محوریت گفت‌وگوی منتقدانه با صاحبان سبک های نوشتاری و اجرایی در شاخه‌های مختلف است تا حاصل این گفت‌وگوی تخصصی هم با عنوان سبک شناسی تئاتر خوزستان در دسترس همگان قرار گیرد.
می توان دبیرخانه را شامل بانک نمایشنامه، بانک پژوهش‌های نمایشی، سبک‌شناسی تئاتر خوزستان و این قبیل موارد دانست.

  •  شیوه انتخاب این آثار چگونه است و چه کسانی می‌توانند در این دبیرخانه آثار خود را ثبت و ضبط کنند؟

شیوه پیچیده ای وجود ندارد. ضمن ابراز احترام به تک تک واژگانی که هنرمندان خوزستانی می‌نگارند، گروهی به عنوان بازخوان، نمایشنامه‌های ارسالی را نه با نگاه رد و قبول که با دیدگاه اصلاح و بازنویسی مطالعه و شرایط کیفی مناسب را برای آثار ارسالی ایجاد خواهند کرد. به این ترتیب همه نویسندگان خوزستانی می‌توانند آثار خود را به نشانی anjoman. pajhuhesh@gmail. com ارسال کنند و منتظر چاپ دیجیتال آنها ازسوی این دبیرخانه باشند.

کتاب دیجیتال آثار نمایشی خوزستان شامل چه چیزهایی است و اولین شماره آن چه زمانی منتشر خواهد شد؟

کتاب دیجیتال آثار نمایشی خوزستان شامل نمایشنامه، پژوهش، سبک شناسی و بیوگرافی هنرمندان خوزستان است و در گام نخست با انتشار حدود 400 متن نمایشی از تولیدات خوزستان تا پایان امسال منتشر خواهد شد و در آن تلاش می‌شود همه مسائل حقوقی و فنی لازم نیز در نظر گرفته شود.

  • گستره توزیع کتاب استانی است یا ملی؟

قطعا گستره توزیع کتاب در سطح ملی خواهد بود و تلاش خواهیم کرد برای عرضه در نمایشگاه‌های کتاب هم آماده شود.
همه نویسندگان خوزستانی می‌توانند آثار خود را به نشانی anjoman. pajhuhesh@gmail. com ارسال کنند و منتظر چاپ دیجیتال آنها از سوی این دبیرخانه باشند.

  • غلام‌حیدر، نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی: انجمن نمایش خوزستان اقدام به تاسیس دبیرخانه ای با عنوان چاپ و نشر آثار نمایشی استان کرده تا ضمن جمع آوری متون نمایشی سال‌های گذشته که تاکنون آرشیوی از آنها وجود نداشته، به ثبت و ضبط آثار نمایشی استان از سال ۹۵ به بعد هم بپردازد. این دبیرخانه شامل بانک نمایشنامه، بانک پژوهش‌های نمایشی، سبک‌شناسی تئاتر خوزستان و این قبیل موارد است.
  • کتاب دیجیتال آثار نمایشی خوزستان شامل نمایشنامه، پژوهش، سبک شناسی و بیوگرافی هنرمندان خوزستان قرار است با انتشار 400 متن نمایشی از تولیدات خوزستان تا پایان امسال منتشر شود.




نظرات کاربران