در حال بارگذاری ...
رضا کیانی هنرمند خوزستانی:

هر هنرمند تئاتر می‌تواند یک فعال محیط زیست باشد

یک هنرمند تئاتر معتقد است: موضوع حفاظت از محیط زیست یک ضرورت ملی و تکلیف شرعی است.

رضا کیانی کارگردان تئاتر اهواز در گفت و گو با «تئاتر خوزستان» گفت: نباید در مسیر مقابله با آسیب‌های زیست محیطی کوچکترین تاخیری ایجاد کرد. هنرمندان تئاتر می‌بایست نسبت به موضوع حفاظت از محیط زیست حساس باشند.

وی افزود: دامنه فعالیت‌های محیط زیستی بسیار گسترده است و با کیفیت زندگی امروز و فردای ما پیوند خورده است. هنرمندان فهیم تئاتر به دلیل دارا بودن روحیه روشنگری، نقد، جامع نگری، احساسات، ظرافت، آینده نگری، خلاقیت و زیباشناسی و میل به کار جمعی زمینه مناسب فکری و روحی را برای حضور در فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست دارند و بی‌تردید می توانند در این مهم و ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقش ارزنده‌ای ایفا کنند.

این هنرمند خوزستانی خاطرنشان کرد: حضور هنرمندان در کمپین‌ها و یا تجمعات حمایتی از محیط زیست و یا ثبت امضای هنرمندان پای نامه‌ها و بیانیه هایی در این راستا خوب است اما نه تاحدی که هنرمند تئاتر را از صحنه و تولید نمایش دور کند. هنرمند تئاتر به هیاهوهای بی‌مورد، شعارزدگی و حاشیه‌سازی کاذب متمسک نمی شود چون هنرمند تئاتر حرف خود را  بر صحنه و در قالب اثر نمایشی و با زبان هنرمندانه خویش  بیان می‌کند.

عضو کانون منتقدان تئاتر ایران بیان کرد: تئاتر به دلیل ارتباط زنده و بی واسطه با مخاطب سرآمد هنرها است و در طول تاریخ هنری جریان‌ساز بوده است. شایسته است که گروه‌های نمایش خوزستانی تولید آثار با موضوع حفاظت از محیط زیست را در برنامه کاری خود قرار دهند.

کیانی یادآور شد: به طور معمول در اندیشه مقابله با معضلات زیست محیطی هستیم اما بهتر است که قبل از وقوع بحران‌های زیست محیطی زمینه‌های پیشگیری از وقوع بحران و ترویج فرهنگ صحیح در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه را فراهم کنیم.

وی باور دارد: ایجاد برخی از معضلات زیست محیط به عوامل نیروی انسانی برمی‌گردد. به عنوان نمونه ایجاد آلودگی‌های صوتی، دفن غیر اصولی زباله ها، انتشار گازهای گلخانه ای و آغشته به نفت و تردد بی‌رویه خودروها و در نتیجه ناسالم شدن هوا، بی‌توجهی به وضعیت تالابها و رودخانه ها، آلودگی آب براثر ورود زه‌آب‌ها و پساب، شکارهای غیرمجاز.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: مقوله هنر و به خصوص هنر جریان‌ساز تئاتر یکی از نرم افزارها و رسانه‌های موثر در کاهش آسیب‌های ناشی از عملکرد غلط نیروهای انسانی، جلب مشارکت‌های عمومی مردم و انتقال پیام هشدار نسبت به خطرهایی که جامعه را تهدید می‌کند، به شیوه‌ای خلاق و با تاثیرگذاری عمیق و ماندگار خواهد بود.

کیانی تاکید کرد: نباید اجازه داد که بی تفاوتی نسبت به وضعیت محیط زیست افزایش یابد. هنرمندان تئاتر در تولید آثار با موضوعاتی نظیر حفاظت از محیط زیست منتظر برگزاری جشنواره و یا فراخوان ادارات نباشند بلکه می بایست گام اول را بردارند و جامعه را تحت تاثیر قرار دهند و موج مثبتی ایجاد کنند و بی تردید مدیران ادارات دولتی و همچنین رسانه ها نیز شایسته است که در ادامه راه به طرق مختلف از هنرمندان حمایت کنند زیرا هر هنرمند تئاتر می تواند یک فعال محیط زیست باشد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان خوزستانی حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست
گفت‌وگو با کارگردان خوزستانی حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست

کارگردان نمایش «بدریه» می‌گوید کار در ژانر دفاع مقدس به استفاده از سلاح و توپ و تانک وابسته نیست؛ بلکه مهم زاویه دید و شیوه اجرایی درست است که به جذب مخاطب منجر می‌شود.

|

نظرات کاربران