در حال بارگذاری ...
وحید فقیهی کارگردان نمایش «مینیون‌ها»:

سبد خانوارهای ایرانی خالی از تئاتر است

وحید فقیهی کارگردان نمایش «مینیونها» معتقد است: چرا هنرمندان از طرف متولی فرهنگ و هنر هیچ گونه حمایتی نمی شوند. البته همه می دانیم که بودجه تولیدات هنری بسیار کم است و عملاً بودجه‌ای ندارند، اما از ما هیچ گونه حمایت معنوی هم نمی‌شود و این برای ما دردناک است.

به گزارش سایت «تئاتر خوزستان»، وحید فقیهی کارگردان نمایش «مینیونها» در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر خوزستان افزود: شهرداری با هزار منت بر سر هنرمندان تئاتر اهواز اجازه نصب بنرهای تبلیغاتی نمایشها را در نقاط دور افتاده می‌دهد که آن هم بعد از چند روز جمع‌آوری می‌شود. در صورتی که همانند بسیاری از نقاط دنیا وظیفه شهرداری‌ها حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری است و انتظار ما از شهرداری این نوع رویکرد است.

 

سبد خانوارهای ایرانی خالی از تئاتر است

این کارگردان تئاتر در خصوص استقبال مخاطبان از نمایش «مینیونها» گفت: استقبال مخاطبان اهوازی از نمایش تا حدودی خوب بود، ولی دور از انتظار ما بود. و این برمی‌گردد به این که تئاتر در سبد خانوارهای ما نیست یا بسیار کم‌رنگ است و امیدوارم روزی برسد که رفتن به سالنهای تئاتر در سبد خانواده‌های ایرانی جایش را پیدا کند و فرهنگ تئاتر دیدن را پیدا کنیم.

 

کودک امروز با داستان‌های ایرانی آشنایی ندارد

وحید فقیهی در خصوص انتخاب این متن برای اجرا می‌گوید: گاهی اوقات فکر می‌کنم که به سراغ قصه‌های ایرانی که نسل ما با آنها بزرگ شده است بروم و از آنها برای تولید نمایش‌هایم استفاده کنم. ولی متاسفانه کودک امروز اصلاً با آن قصه‌ها نزدیکی ندارد و بسیار غریبه است. در دوران امروز بسیار کم پیش می‌آید که خانواده‌ها کودک را به کتابفروشی برده و برای او کتاب داستانهای ایرانی خریداری کنند و در حقیقت الان شرایط خانواده‌ها جوری شده است که کودک را در سنین پایین با تبلت و موبایل و ... آشنا می‌کنند و سرگرمی او انیمیشن‌ها و بازی‌هایی است که کاراکترهای زیبا و دوست داشتنی‌شان تمام فکر و ذهن او را درگیر خود می‌کند.

به نظرم بهترین حالت این است که از همان کارکترهای آشنا و دوست داشتنی کودک استفاده کنیم و حرف و پیام خود را از طریق این شخصیت‌ها به کودک منتقل کنیم. به همین دلیل من به سراغ «مینیونها» رفتم. این انیمیشن تولید سال 2015 میلادی است و ما در طول نمایش تنها از شخصیت های این انیمیشن استفاده کردیم و کوچکترین برداشتی از قصه و یا دیالوگ های اصلی صورت نگرفته است.

 

این نمایش به موضوع خشکسالی و بحران های آب میپردازد

فقیهی ادامه داد: قصه ی نمایش را خودمان طراحی کرده ایم و داستان حول محور خشکسالی و بحران های آب میچرخد و مینیون ها درگیر قصه میشوند. در حقیقت بحران خشکسالی موضوعی است که تا چندی دیگر کودک امروز به شدت درگیر آن می‌شود و ما در نمایش سعی کردیم از حالا او را با این موضوع درگیر کنیم.

 

رعایت اصول اخلاقی و نوشتن نام صاحب اثر 

این کارگردان تئاتر میگوید: به هیچ عنوان از داستان های انیمیشن برایان لینچ استفاده نکرده ایم اما برای پایبندی به اصول اخلاقی نام نویسنده را نوشتیم صرفا به این دلیل که  بسیاری از دوستان ما که انیمیشن ها را کارگردانی میکنند و هیچ اسمی از صاحب اثر نمیبرند و اسم خودشان را به عنوان نویسنده مینویسند که این کار به هیچ عنوان اخلاقی و حرفه ای نیست.

 

کارکترها موقعیت ها را میسازند

در انیمیشن بیشتر کارکترها هستند که موقعیت های انیمیشنی را میسازند و عملا داستان برای کودکان به اندازه ی شخصیت ها جذابیت ندارد.

 

برگزاری مسابقه ی داستان نویسی ویژه کودکان

فقیهی درمورد مسابقه ی داستان نویسی کودکان در حاشیه ی اجرای نمایش مینیون ها میگوید: برای شرکت در این مسابقه لازم است کودکان حتما نمایش را ببینند تا بتوانند از روی تصاویر و دیالوگ های نمایش داستان بنویسند. داستان ها توسط اساتید داستان نویسی داوری خواهند شد و در روز بیستم مردادماه همزمان با مراسم اختتامیه به سه داستان برگزیده جوایزی تعلق خواهد گرفت.

 

بزرگسالان هم میتوانند از دیدن این نمایش لذت ببرند

این کارگردان اهوازی معتقد است چون کارکترها جهانی هستند یک کودک دو ساله و یک انسان نود ساله میتوانند در کنار یکدیگر این کار را ببینند و لذت ببرند.

 

نمایش دیالوگ محور نیست

نمایش مینیون ها دیالوگ محور نیست و دیالوگ ها بسیار محدود هستند و همه چیز بر پایه ی تصویر خواهد بود.

 

مینیون ها کاری است از انجمن هنرهای نمایشی اهواز که توسط گروه اسب وحشی از اول تا بیستم مرداد ماه ساعت بیست در تالار آفتاب به روی صحنه است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان خوزستانی حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست
گفت‌وگو با کارگردان خوزستانی حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست

کارگردان نمایش «بدریه» می‌گوید کار در ژانر دفاع مقدس به استفاده از سلاح و توپ و تانک وابسته نیست؛ بلکه مهم زاویه دید و شیوه اجرایی درست است که به جذب مخاطب منجر می‌شود.

|

نظرات کاربران