در حال بارگذاری ...
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد؛

انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان برای برگزاری در آبان ماه سال جاری با حضور گروه های نمایشی استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، ناصر چنانی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با مشارکت گروه های نمایشی سراسر استان خوزستان با هدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش، حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید آثار فاخر و ارزشمند نمایشی با در نظر گرفتن دوره شیوع پاندومی کرونا در آبان ماه 1400 برگزار می گردد.

اولویت‌های موضوعی جشنواره: 

ناصر چنانی در خصوص اولویت های موضوعی آثار نمایشی تولیدی این دوره از جشنواره گفت: انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره خواهند بود:

 1) موضوعات مرتبط با شعار سال 1400 (تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها)

2) نمایش هایی که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد.

3) استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان خوزستان.

4)  ایجاد روحیه ی نشاط و امیدبخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع پاندومی کرونا.

 

شرایط جشنواره:

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مورد شرایط عمومی شرکت در جشنواره اظهار کرد:

 1) جشنواره پذیرای نمایش های صحنه ای مبتنی بر آثار و نمایشنامه های ایرانی خواهد بود.

تبصره 1 : متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود، می توانند متقاضی حضور در بخش صحنه ای جشنواره باشند و در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هرگونه عدم شفاف سازی متوجه نویسنده و کارگردان خواهد بود.

2) برگزیدگان این جشنواره به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

3) مرحله بازخوانی و انتخاب متون نمایشی حذف شده است و همه آثار نمایشی با رعایت ضوابط این فراخـوان می توانند متقاضی شرکت در جشنواره باشند و نمایش ها تنها در مرحله انتخاب فیلم آثار (بازبینی) بررسی می شوند.

4) آثار بخش رقابتی سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان صرفاً مختص آثار نمایشی تولید شده «هنرمندان استان خوزستان» که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه هایی می توانند در جشنواره تئاتر استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 99 تا شروع جشنواره استانی 1400، اثر آن ها حداقل 5 نوبت اجرای عمومی در یکی از شهرستان های استان خوزستان داشته باشد. (در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری پاندومی کرونا، گروه های نمایشی متعهد می شوند بعد از حضور در جشنواره اجرای عمومی خود را به انجام برسانند).

5) ارائه و تحویل مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم برای شرکت در سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

6) حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است.

7) هر گروه نمایشی راه یافته به سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان تا سقف مبلغ 40 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهد کرد.

8) تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان و نیز حضور در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در «درگاه تئاتر خوزستان» با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا  در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه ها و مشخصات کامل آثار در «درگاه تئاتر خوزستان» ثبت گردد.

9) هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی می تواند متقاضی حضور در جشنواره باشد.

10) چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای مذکور اثبات گردد، دبیرخانه جشنواره گروه نمایشی را از حضور در جشنواره های استانی و فجر باز خواهد داشت.

 

نحوه ثبت تقاضای حضور در جشنواره:

چنانی در پی استمرار ثبت نام و تقاضای حضور رویدادهای نمایشی استان خوزستان در سایت ایران تئاتر افزود: با توجه به ظرفیت درگاه تئاتر ایران، مراحل ثبت تقاضا جهت سی و سومین جشنواره تئاتر خوزستان به صورت الکترونیکی و از طریق «درگـاه تئاتـر خـوزستـان» به شرح ذیل انجام می پذیرد.

1) فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ چهارشنبه 20 مردادماه 1400 از طریق بخش ویژه «سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» به نشانی https://khoozestan.theater.ir انجام خواهد گرفت.

2) متقاضیان در مرحله اول ثبت تقاضا می بایست فایل Word و PDF نمایشنامه به همراه خلاصه نمایشنامه، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم و سایر مدارک درخواستی را تا تاریخ مقرر در گاهشمار جشنواره، در بخش ویژه «سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» بارگذاری نموده و کد رهگیری دریافت نمایند. تبصره : شرکت کنندگان در جشنواره با ثبت تقاضا و ارسال اثر خود، متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستندو عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره، موجب حذف آثار خواهد شد.

3) گروه های متقاضی حضور در سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان در مرحله دوم ثبت نام (مهرماه 1400) می بایست فرم شماره یک (فرم تکمیل شده درخواست حضور در جشنواره شامل لیست بازیگران و عوامل) و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرا را در درگاه تئاتر خوزستان بارگزاری نموده و 5 نسخه از فیلم اجرای نمایش خود را بر روی لوح فشرده در تاریخ مقرر در گاهشمار جشنواره، به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

4) کارگردانان محترم در هنگام تکمیل فرم شماره 1 شرکت در جشنواره دقت لازم را به عمل آورند، زیرا فرم شماره 1، ملاک برنامه ریزی های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می بایست از طریق مکاتبه با دبیرخانه جشنواره یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت پذیرد.

5) گروه های نمایشی نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصویری اثر، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند. (شیوه نامه راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش در درگاه تئاتر خوزستان موجود است.)

 

نکته:

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مورد نحوه برگزاری جشنواره تصریح کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع پاندومی کرونا و در صورت غیر عادی شناخته شدن وضعیت استان خوزستان با توجه به نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، هرگونه تصمیم گیری در مورد انتخاب آثار یا شیوه برگزاری جشنواره منوط به اعلام شرایط از سوی آن ستاد خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز:

وی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و شرکت در سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان را به شرح زیر برشمرد:

1) تکمیل فرم تقاضای حضوردر جشنواره  (فرم شماره 1)

2) فایل word یا PDF نمایشنامه

3) مجوز کتبی نویسنده

4) خلاصه نمایشنامه

5) رزومه هنری کارگردان

6) اسامی کامل گروه شامل: نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی

7) پروانه نمایش از شورای نظارت بر نمایش شهرستان محل اجرا

 

گاهشمار جشنواره:

ناصر چنانی عضو شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص برنامه زمان بندی سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان گفت: برنامه زمان بندی جشنواره با توجه به شیوه نامه ابلاغی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر مشخص گردیده است:

1) آخرین مهلت ثبت تقاضا در جشنواره:  30  مردادماه 1400

2) آخرین مهلت ارسال فیلم آثار:  30 مهرماه 1400

3) تاریخ بازبینی: 01 الی 05 آبان ماه 1400

4) اعلام نتایج بازبینی:  08 آبان ماه  1400

5) برگزاری جشنواره : 16 تا 19 آبان ماه  1400

 

نشانی دبیرخانه:

ناصر چنانی در پایان افزود: گروه های نمایشی استان خوزستان می توانند مدارک لازم در فراخوان جشنواره را به آدرس زیر ارسال نمایند.

خوزستان - اهواز - خیابان فلسطین - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  - طبقه سـوم - اداره هنری  دبیرخانه سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

تلفن :   06133364416

ایمیل : Email: khouz.nama@gmail.com

نشانی درگاه تئاتر خوزستان: https://khoozestan.theater.ir

 

نسخه PDF فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان در بخش ضمائم خبر قابل دریافت است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مطرح کرد:

سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است
دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مطرح کرد:

سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان با اشاره به بالا بودن سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره، از برگزاری این رویداد هنری از تاریخ 29 آبان تا 2 آذرماه سال جاری خبر داد.

|

نظرات کاربران