در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در گفت و گو با ایران تئاتر تاکید کرد:

لزوم تجهیز و تعمیر امکانات تالارهای نمایشی خوزستان

هنگامی که دست‌کم برای ۱۵ ماه شاهد تعطیلی سالن‌های نمایش بوده‌ایم طبیعی است که امکانات فنی و عمومی سالن ها مستهلک شده‌اند و در استان خوزستان، به‌عنوان مثال، شاهد این استهلاک حتی در سیستم‌های خنک‌کننده هستیم که همگی نیازمند تعمیر، تجهیز یا جایگزینی هستند.امری که در گرمای ۵۴ درجه استان غیرقابل اغماض است.

محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان به خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان  گفت: همان‌طور که می‌دانید برای به اجرا رساندن یک اثر نمایشی نخست باید مرحله پیش‌تولید را گذراند و یک اثر نیازمند دست‌کم سه یا چهار ماه ممارست در تمرین است تا آماده اجرا شود. هنگامی که می‌گوییم «چراغ صحنه روشن است» نباید تصور کرد که این چراغ برای روی صحنه بردن اثر روشن شده است بلکه مراد از روشن بودن آن، آغاز تمرینات آثار نمایشی است. وقتی از اواخر اردیبهشت اعلام شد که سالن‌های نمایش از امکان بازگشایی برخوردار شده‌اند، زمان روی صحنه رفتن را دست‌کم باید حدود دو ماه بعد در نظر گرفت مگر آثاری که باز تولیدند و پیش‌تر روی صحنه بوده‌اند و اکنون می‌توانند همان نمایش آماده را مجدداً اجرا کنند.

 وی با بیان اینکه نکته دیگری هم وجود دارد که ظاهراً توجهی کافی به آن وجود ندارد، می‌افزاید: «هنگامی که دست‌کم برای 15 ماه شاهد تعطیلی سالن‌های نمایش بوده‌ایم طبیعی است که امکانات فنی و عمومی سالن ها مستهلک شده‌اند و در استان خوزستان، به‌عنوان مثال، شاهد این استهلاک  حتی در سیستم‌های خنک‌کننده هستیم که همگی نیازمند تعمیر، تجهیز یا جایگزینی  موارد سرقت‌شده هستند. امری که در گرمای 54 درجه استان غیرقابل اغماض است و قطعاً می‌بایست از تمام ظرفیت این سیستم‌ها بهره گرفت اما نیازمند بودجه‌ای بالغ بر 100 میلیون تومان است. همچنین سالن‌ها، بدهی‌هایی دارند که می‌بایست پرداخت شود. بسیاری از سالن‌های بخش خصوصی و حتی تالار آفتاب اهواز که در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان قرار دارد 15 ماه است که بدهکار نگهبانان شان و قبوض آب و برق و گازند. پس «روشن شدن چراغ صحنه» تنها منوط به اراده گروه‌های نمایشی نیست و همتی متعالی از سوی مسئولان کشوری و استانی می‌طلبد و گرنه با انتشار یک تیتر خبری که «از 18 اردیبهشت چراغ صحنه روشن شد» نمی‌توان چشم انتظار معجزه برای حل این مشکلات بود. این تنها یک تیتر خبری است و عملیاتی شدن آن به مواردی برمی‌گردد که به آنها اشاره کردم.

 یاقوت‌پور با اشاره به اینکه شعار تئاتر سال 1400 استان خوزستان که از سوی انجمن هنرهای نمایشی این استان انتخاب شد «حفظ دغدغه‌مندی مخاطبان برای تئاتر دیدن» بود، ادامه داد: نکته بعدی این است که حتی اگر موارد بالا رعایت شود، بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته مخاطبان برای تئاتر دیدن، اتفاقی زمان‌بر است و اینگونه نیست که از لحظه اعلام بازگشایی سالن‌ها با 50 درصد ظرفیت و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تماشاگران روانه سالن‌های نمایش شوند. به عقیده من بازسازی این اعتماد به عملکرد رسانه‌ها نیز وابسته است تا مبادا تئاتر جزو آن دسته از مشاغل احتمالی باشد که در پژوهش و تحقیقات احتمال از بین رفتن‌شان در دوران پساکرونا مطرح شده بود و روزی نیاید که خانواده‌ها سهم تئاتر را از سبد اقتصادی‌شان حذف کنند و تئاتر دیدن گزینه‌ای برای گذران اوقات فراغت‌شان نباشد. امری که در دراز مدت خسرانی بزرگ برای تئاتر کشور است و معتقدم حتی اگر نیازمند یک روز رایگان کردن تئاتر دیدن در هفته باشد به گونه‌ای که مبلغ بلیت‌های آن روز از سوی اداره‌ کل هنرهای نمایشی یا ادارات ارشاد استان‌ها پرداخت شود، باید از آن پیشگیری کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایسشی خوزستان با اشاره به این وعده اداره‌ کل هنرهای نمایشی در خصوص جبران ضرر ناشی از استفاده از تنها 50 درصد ظرفیت سالن‌های نمایشی که از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به‌عنوان ظرفیت مجاز مشخص شده بود، در استان خوزستان رخ نداد، می‌گوید: «علی‌رغم حمایت‌هایی که آقای قادر آشنا از گروه‌های نمایشی کرد، آنچه در این خصوص گفته بودند در در استان خوزستان با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد به هیچ عنوان عملی نشد.

محمد یاقوت‌پور با بیان اینکه در استان خوزستان از اولین اطلاعیه رسمی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی کلیه فعالیت‌های فرهنگی‌ و هنری در اسفند 1398رویکرد اجراهای نمایشی نیز تغییر کرد، توضیح می‌دهد: «استان خوزستان جزو استان‌هایی بود که با برگزاری 11 یا 12 مورد جشنواره و رویداد نمایشی در فضای مجازی، بالاترین آمار بهره‌گیری از ظرفیت‌های این فضا را داشت. نکته دیگر برگزاری رپرتوار تئاتر خیابانی بود که محدودیت‌های اجرا در سالن‌های نمایشی مسبب آن شد. رپرتواری که از 4 تا 8 خرداد 1400 برگزار شد و انتشار فراخوان و تولید اثر برای آن و تمرین گروه‌های نمایشی برای رسیدن به این تولید در طول سال 1399 رقم خورده بود و اگرچه می‌توانست در پایان همان سال به‌ثمر بنشیند اما قرار گرفتن استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی به خرداد سال‌جاری منتقلش کرد. در واقع این ما بودیم که تلاش کردیم خودمان را با شرایط به‌وجودآمده تحت تأثیر شیوع کرونا مطابقت دهیم  یا به سمت فضای مجازی  یا اجراهای خیابانی حرکت کنیم.
وی در خصوص آنچه این روزها در حوزه تئاتر در استان خوزستان می‌گذرد هم می‌گوید: در اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی از اولین رپرتوار تئاتر صحنه‌ای رونمایی کردیم و فراخوان آن در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت که اکنون در حال تولیدند. در واقع اکنون در هر کدام از شهرهای استان، 5 یا 6 گروه نمایشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال تمرین هستند و گمان می‌کنم مشروط به همراهی مسئولان برای تجهیز و تعمیر امکانات و از جمله سیستم‌های خنک‌کننده سالن‌های نمایشی، اجراهای عمومی‌شان از اوایل تیرماه رقم بخورد.

گفتنی است نخستین اطلاعیه روابط‌ عمومی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی که خبر از تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی ‌و هنری به مدت یک هفته می‌داد، سوم اسفند ۱۳۹۸ منتشر شد. در طول سال 1399 شاهد تعطیلی‌ها و بازگشایی‌های مکرر سالن‌های نمایش تحت تأثیر شیوع کرونا بودیم تا سرانجام در فروردین 1400 و با انتقال اهالی تئاتر از گروه شغلی 3 به 2 سالن‌ها باز شوند که این بار قرار گرفتن در شرایط قرمز کرونا اجازه روی صحنه رفتن نداد. 18 اردیبهشت سال‌جاری بود که سرانجام با تغییر رنگ کرونا از قرمز به نارنجی تیترهایی چون «چراغ صحنه روشن است» را در رسانه‌ها دیدیم. 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق
در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق

در نشست دبیر جشنواره بین المللی فیلم تئاتر ایران و نماینده انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق، بر گسترش همکاری مشترک در زمینه تئاتر تاکید شد.

|

نظرات کاربران