در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان خبر داد؛

آغاز برنامه های متنوع تئاتر استان خوزستان از خردادماه

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان از شروع مجدد فعالیت‌های تئاتری به مناسبت سوم خردادماه و آزادسازی خرمشهر خبر داد.

به گزارش تئاتر خوزستان به نقل از ایسنا/خوزستانمحمد یاقوت‌پور گفت: با شدت گرفتن شرایط کرونایی و محدودیت‌های پیش آمده فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در ایام کرونایی بیشتر معطوف به فضای مجازی بود و در قیاس با سایر استان‌های کشور جزو استان‌های فعال در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مجازی تئاتر بودیم که از آن جمله برگزاری چندین جشنواره ملی تئاتر و همچنین برگزاری جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در زمینه نمایشنامه‌نویسی و برگزاری جشنواره تئاتر استانی به صورت آنلاین و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر بین‌المللی عربی است.

وی خاطرنشان‌کرد: پس از سپری شدن اوج شرایط قرمز کرونایی که از اسفند ماه گریبان استان خوزستان را گرفت و با امید به روزهای روشن پیش رو انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان برنامه‌های متنوعی تدوین کرده که ان‌شاالله با آغاز خردادماه و با امید به حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرایی خواهد کرد.

یاقوت‌پور اضافه کرد: از جمله این رویدادها و فعالیت‌ها افتتاح دفتر آموزش و پژوهش استان در تالار آفتاب اهواز در روزهای آتی خواهد بود که امید داریم با توجه به اینکه در ۱۶ ماه گذشته که تعطیلی‌های کرونایی حاکم بوده و تالار آفتاب اهواز هیچ گونه درآمدی نداشته و در حال حاضر بدهی‌های سنگینی برای قبوض آب و برق و نگهبانی این ۱۶ ماه که حمید سالاروند عضو هیات رییسه انجمن مسؤولانه و دلسوزانه زحمت حفظ و نگهداری تالار را برعهده داشته با نهایی شدن و پرداخت تفاهم‌نامه حمایتی تالار آفتاب از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شاهد رفع مشکلات عدیده تالار افتاب اهواز جهت استمرار تمرین و اجرای گروه‌های نمایشی موفق کلان شهر اهواز باشیم.

به گزارش ایسنا، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان همچنین گفت: برگزاری اولین رپرتوار سراسری تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان به دبیری ساسان شکوریان عزیز در خرداد ماه و با اجرای ۱۳ گروه نمایشی در شهرستان‌های مختلف خوزستان می‌تواند نقطه آغازینی بر شروع اجراهای نمایشی در استان باشد و در روز سوم خرداد آیین افتتاحیه این رویداد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری اولین دوره تخصصی کارگاه آفرینش نمایشنامه از طرح تا متن به همت دفتر آموزش و پژوهش انجمن هنرهای نمایشی استان و با مدیریت دکتر مهرداد بهراد و همکاری استاد مهدی شفیع‌زرگر و همراهی افشین القاسی که فراخوانش به زودی در سطح استان اطلاع‌رسانی خواهد شد و در مقاطع زمانی ۱۰۰ روزه با جذب و آموزش گام‌به‌گام نمایشنامه‌نویسان شاخص استان قطعا می‌تواند در تعالی فردای تئاتر استان کمک به‌سزایی داشته باشد. تدوین و انتشار فراخوان اولین جشنواره استانی تئاتر صحنه‌ای با عنوان «خوزستان جان» با محوریت قرار دادن حمایت و پذیرش آثار نمایشی که با اولویت‌های توجه به زادوبوم و فرهنگ غنی استان نگارش و تولید می‌شوند که با بهره‌گیری از تجارب استادان دانش‌آموخته تئاتر از جمله دکتر سیاوش طیب‌طاهر در حال نهایی شدن نگارش فراخوان آن هستیم.

یاقوت‌پور در همین زمینه گفت: انتشار دومین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های استان خوزستان به همت دبیرخانه دایمی گردآوری و نشر نمایشنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان که با مدیریت ابوالقاسم غلامحیدر در انتشار نزدیک به ۳۰۰ نمایشنامه از نویسندگان بومی استان در کتاب اول دیجیتال که به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد موفق عمل کرد و اکنون مراحل انتشار دومین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های خوزستان در گام‌های نهایی است.

وی همچنین به تعزیه اشاره و بیان کرد: در بخش تعزیه فراخوان جشنواره‌ای مجازی در هیات رییسه انجمن هنرهای نمایشی استان مصوب شده که ان‌شاالله در ماه‌های منتهی به محرم و صفر و با مدیریت مسؤول کانون تعزیه و نمایش آیینی سنتی انجمن هنرهای نمایشی استان، استاد خلیل ضرغامپور، منتشر و در ماه محرم برگزار خواهد شد. دفتر نقالی انجمن هنرهای نمایشی استان نیز با مدیریت مجید بهداری در یک ساله اخیر کارنامه درخشانی در باب آموزش و حضور در جشنواره‌های مختلف نقالی در سطح ملی از خود بر جای گذاشت.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان ابراز امیدواری کرد: همان گونه که شعار امسال تئاتر خوزستان را حفظ دغدغه‌مندی شهروندان بر لزوم به تماشا نشستن تئاتر برای حفظ استمرار حیات تئاتر نامگذاری کردیم، به همت تمامی هنرمندان و مسؤولان تلاش کنیم تا مبادا دغدغه تئاتر دیدن از سبد خرید خانواده‌ها به‌دلیل عدم امکان اجراهای تئاتری در این روزهای کرونایی خارج شود زیرا تئاتر بی‌حضور تماشاگر معنا ندارد و حضور مخاطب به عنوان ضلع سوم و البته مهمترین ضلع، در تالارهای نمایشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق
در نشست دبیر جشنواره فیلم تئاتر ایران و مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق مطرح شد؛

گسترش همکاری تئاتری بین ایران و عراق

در نشست دبیر جشنواره بین المللی فیلم تئاتر ایران و نماینده انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با مدیر سازمان رسانه الحشد الشعبی عراق، بر گسترش همکاری مشترک در زمینه تئاتر تاکید شد.

|

نظرات کاربران