در حال بارگذاری ...
با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شوش و دبیر جشنواره؛

جلسه هماهنگی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در شهرستان شوش برگزار شد

جلسه هماهنگی سی و یکمین جشنواره ی تئاتر استان خوزستان به مدیریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش و با حضور دبیر جشنواره، کارشناس هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، جمعی از مسئولین دستگاه های دولتی و هنرمندان تئاتر در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد.

به گزارش تئاتر خوزستان؛ جلسه هماهنگی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خوزستان با حضور هبدالحسین آل کثیر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمادناری شهرستان شوش، محمد یاقوت پور دبیر جشنواره و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، آرش سهرابی کارشناس هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از مسئولین دولتی و هنرمندان تئاتر شهرستان شوش در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

عبدالحسن آل کثیر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ضمن عرض خیر مقدم به آرش سهرابی کارشناس هنری اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و محمد یاقوت پور رئیس اجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و دبیر سی و یکمین جشنواره ی تئاتر خوزستان، پیرامون این فرصت به دست آمده گفت: قرار است برای اولین بار این رخداد مهم و با ارزش هنری در شهرستان شوش  برگزار شود، این جشنواره از طرفی می تواند به معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری شهرستان شوش بپردازد و از طرفی دغدغه هایی که وجود دارد با ورود هنرمندان پیرامون «حقوق شهروندی، امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» از منظر هنر تئاتر شاهد اجرای تولید هنرمندان باشیم.

وی افزود: یکی دیگر از حسن های برگزاری جشنواره این است که در حوزه ی نمایش که بر اساس اعتقادات و ارزش های دینی به تولید آثار می پردازد؛ علاقه مندان جوان را جذب می کند و  همچنین بین هنرمندان استان خوزستان تبادل اندیشه را به وجود می آورد و علاوه بر آن هنرمندان با قضاوت داوران خود را محکی می زنند و شاهد اجرای آثار برگزینه در این جشنواره خواهیم شد .

معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود اظهار نمود: از آنجایی که دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش به شخصه یکی از شاعران استان خوزستان است و علاقه ی شدیدی به هنر و هنرمند دارد از میزبانی این جشنواره استقبال می کند. منتهی باید برآورد هزینه شود و آنجایی که سهم شهرستان شوش است؛ ادارات به عنوان معین در کنار شما در حد توان خواهند بود.

 

در ادامه جلسه رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش هم از معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش که در این جلسه حضور یافته است قدردانی نمود و هم خیر مقدمی به آرش سهرابی و محمدیاقوت پور گفت و در ادامه اظهار داشت: در این جلسه هم از مسئولین دستگاه های دولتی دعوت شده و هم از مدیرعاملان شرکت های تولیدی و صنعتی که با حضور خود ما را در این میزبانی یار و یاور باشند و تا به این لحظه تعدادی از مسئولین ادارات حضور به هم رسانده اند.

 

در ادامه محمد یاقوت پور دبیر سی و یکمین جشنواره ی تئاتر استان خوزستان ضمن قدردانی از دیدباز و شفاف معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش عنوان نمود: تا قبل از صحبت های عبدالحسن آل کثیر فکر می کردم مقدمه چینی کنم و از محاسن جشنواره در این جلسه صحبت کنم اما ایشان به درستی و دقیق از محاسن جشنواره با ما سخن گفت که جای تقدیر دارد و من فقط این نکته را اضافه می کنم امکاناتی که در پلاتوی شهید احمد حیاری و پلاتوی استاد سید جلال حسینی اعم از سیستم نور و صوت که از طرف اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نصب می شود برای هنرمندان شوش باقی خواهد ماند و هر مبلغی هم که قرار است به این جشنواره از طریق استان و یا مسئولین ادارات شهرستان شوش تزریق شود مستقیما به حساب انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوش واریز می گردد و هیئت رئیسه ی انجمن بر امور مالی مدیریت می کنند تا چنانچه مبلغی در حساب بماند باز در دراز مدت صرف تئاتر شهرستان شوش شود.

وی در ادامه به هزینه هایی که قرار است اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متحمل شود اشاره کرد و تصریح نمود: «نصب سیستم صوتی و سیتم نوری در پلاتوها، واریز ورودی به گروه های شرکت کننده در جشنواره تا سقف هر گروه سه میلیون تومان، تهیه تندیس و لوح تقدیر، پرداخت هزینه داورانی که از تهران می آیند، پرداخت حق الزحمه به دست اندرکاران جشنواره و...» که طی جمع بندی که داشته ایم به یکصد و پنجاه میلیون تومان می رسد که توسط  اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تأمین و پرداخت می گردد.

محمد یاقوت پور در بخش سوم از سخنان خود به هزینه های که می بایست از شهرستان شوش تأمین شود اشاره کرد و تصریح نمود: «در اختیار گذاشتن بیلبوردهای شهری برای نصب بنرهای تبلیغاتی، برقراری امنیت در مکان های برگزاری جشنواره و اسکان گروه های نمایشی، در اختیار گذاشتن دو دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل گروه های نمایشی شرکت کننده به سالن های اجرا، محل اسکان و یا پذیرایی، در اختیار گذاشتن خوابگاه های لوکس ادارات برای اسکان خواهران و برادران که در مجموع یکصد و بیست هنرمند در قالب گروه های نمایشی و سه داور و دو کاشناس اعزامی از تهران و مکان هایی برای اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه مورد نیاز است.» خصوصا مراسم اختتامیه که با حضور استاندار خوزستان برگزار می شود.

وی افزود: ما از برخی از مکان های مورد نظیر «خوابگاه طبقه ی فوقانی هیئت کشتی شهرستان شوش، قلعه ی شوش، هتل نصر و...» بازدید نمودیم که متأسفانه کیفیت مطلوب را نداشتند و پس از آن به هتل رستوان آپادانا رفتیم که برای اسکان خواهران این مکان را مورد تأیید قرار دادیم هرچند که هزینه های کلانی را باید بپردازیم.

دبیر سی و یکمین جشنواره ی تئاتر استان خوزستان همچنین خاطر نشان نمود: بازدیدی هم از هتل رستوران آوان در کوی آیت الله طالقانی هفت تپه داشتیم. هر چند که جای مناسبی است اما هم از شوش فاصله ی زیادی دارد و هم هزینه های کلانی می خواهد در نتیجه عمده ترین مشکل ما در درجه اول اسکان و بعد از آن پذیرایی است.

وی افزود : بیست و نه دوره از جشنواره در مرکز استان خوزستان برگزار شد و از سال گذشته به این فکر افتادیم که جشنواره را به صورت چرخشی در شهرستان ها برگزار کنیم و بر همین اساس سال گذشته  شهرستان بندرماهشهر میزبان سی امین جشنواره بود که به مدت یک هفته در هفت برنامه ی یک ساعته فرهنگ و هنر شهرستان ماهشهر به صورت پخش زنده روی آنتن سیمای خوزستان بود و قصد داریم که امسال همین کار را در شوش هم برگزار کنیم و اگر شهرستان شوش  از نظر کیفی بتواند در روز اختتامیه جشنواره ای ایده آل برگزار کند شاید شوش را کانون توجه در دوره های بعدی هم قرار دهیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در پایان به بخش جنبی جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: در کنار بخش مسابقه که داوری می شود ما در نظر داریم در هفت نقطه ی شهر شوش تئاتر خیابانی را برگزار کنیم و اگر بخشداران و شهرداران شهرهای «حر ریاحی، فتح المبین، الوان و شاوور» آمادگی خود را اعلام کنند تئاتر خیابانی در این شهرها هم اجرا خواهد شد.

 

در ادامه این جلسه آرش سهرابی کارشناس هنری اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ضمن قدردانی از دکتر غزی فرماندار، عبدالحسن آل کثیر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش و دیگر مسئولین دستگاه های دولتی که در این جلسه حضور به هم رسانده اند گفت: این حضور را به فال نیک می گیریم و امیدوارم این جلسه خروجی مناسب و مصوباتی امید بخش برای سی و یکمین جشنواره ی تئاتر خوزستان داشته باشد و بی شک با دید باز عبدالحسن آل کثیر این انتظار محقق خواهد شد .

 

معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی شهرستان شوش در جمع بندی این جلسه اظهار نمود: ما هنوز مشخص نکرده ایم که به چه میزان قرار است دستگاه های شهرستان شوش به عنوان معین آستین همت را بالا بزنند و در میزبانی این جشنواره سهیم باشد، لذا باید این را بدانیم که قولی ندهیم که از انجام آن معذور باشیم، هر چند که جشنواره به خودی خود یک ردیف بودجه دارد که دبیر جشنواره  به هزینه هایی که قرار است اداره ی کل تقبل نماید اشاره کرد و حتی  از نظر رقمی مبلغ را اعلام نمود .

وی افزود : ما ابتدا مصوباتی به شرح زیر برای خروجی این جلسه اعلام می کنیم و بعد از صحبت های من، مبلغ مورد نیاز را اعلام کنید:

* تأمین امنیت مکان های برگزاری جشنواره و اسکان گروه های نمایش توسط نیروهای انتظامی تقبل می شود منتهی می بایست در این راستا از طرف اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش به صورت نامه ای ارسال شود.

* ترافیک  و تردد در خیابان های شهر توسط راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد.

* ادارات «مخابرات، برق، شبکه ی بهداشت و درمان و شهرداری شوش» موظف به جلوگیری از قطع خطوط تلفن تا پایان جشنواره، جلوگیری از قطع برق، حضور آمبولانس و آتش نشانی می باشند.

* شهرداری شوش مسئولیت نظافت محیط بیرونی تالار نیایش  و زیبا سازی را بر عهده بگیرد.

* بیلبوردهای شهرداری برای نصب بنرهای تبلیغاتی به صورت رایگان در اختیار جشنواره قرار گیرند.

* آموزش و پرورش شهرستان شوش و شهرداری نسبت به دراختیار گذاشتن خودروهای مورد نیاز همکاری های لازم را داشته باشند.

* مهمانسرای دانشگاه باستان شناسی، مهمانسرای اداره ی مخابرات، مهمانسراهای دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی، دبیرستان نمونه دولتی امام حسین(ع)، مهمانسرای فرمانداری شوش، مهمانسرای قلعه ی شوش و... برای اسکان یکصد و بیست هنرمندگروه های نمایشی و داوران در اختیار جشنواره قرار گیرند .

 

در ادامه جلسه عبدالحسین رسته خاک مدیر اجرایی سی و یکمین جشنواره ی تئاتر استان خوزستان ضمن قدردانی از همت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش گفت: کل مبلغی که مدنظر ما بود که از طرف دستگاه های دولتی برای مواردی که دبیر جشنواره به آنها اشاره کرد یکصد و پنجاه میلیون تومان بود اما با هفت بند مصوبه ای که این جلسه به همت عبدالحسن آل کثیر داشت؛ برای تهیه ی غذا (صبحانه، ناهار و شام) تهیه ی و چاپ بنر، طراحی لگوی جشنواره و... در مجموع یکصد میلیون دیگر مورد نیاز است .

 

عبدالحسن آل کثیر از شفاف سازی عبدالحسین رسته خاک قدردانی نمود و خاطر نشان نمود:  همانگونه که همه اطلاع دارید در یکی دو سال اخیر هیچگونه اعتبار فرهنگی تخصیص داده نشده چون اگر تخصیص داده می شد حداقل دستگاه های فرهنگی شهرستان شوش از این اعتبارات بهره مند می شدند.

آل کثیر افزود: اگر مبلغ مثلا در حد ده میلیون تومان بود این مبلغ را بین ادارات تقسیم می کردیم ولی با این شرایط اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش نامه ای همراه با ریز اقلام به فرمانداری شهرستان شوش ارسال کند که قرار است این یکصد میلیون تومان برای چه مواردی هزینه شود تا ما این نامه را به استانداری خوزستان ارسال می کنیم، شاید از اعتبارات فرهنگی استان بتوانیم این مبلغ را تهیه کنیم؛ و این کار را در اولین فرصت انجام دهید چون به هر حال پیگیری های لازم خود را دارد .

 

در بخش بعدی جلسه عباس کرم الهی مدیر گروه تئاتر اندیشه ی شهرستان شوش در حسن ختام این جلسه خطاب به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش گفت : من در اینجا می خواهم از دید یک خبرنگار با کسب اجازه از معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش، سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره و کارشناس فرهنگی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کنم، جناب آقای آل کثیر شما از کودکی در این شهر بزرگ شده اید و به تمام مشکلات شوش اشراف دارید، اصلا این جشنواره را  کنار بگذاریم، آیا عدم وجود هتل برای اسکان گروه های نمایشی نباید یک تلنگر به ما باشد که حداقل برای سال های بعد این مشکل را نداشته باشیم؟ و این فرصت برای اولین بار برای شوش  به وجود آمده، خیلی ها در دیگر شهرستان ها به دنبال فرصتی هستند که شوش توان برگزاری جشنواره را ندارد، بی شک این فرصت را ازدست خواهیم داد و سال های بعد به طور کلی تئاتر شوش فراموش می شود لذا از شما به عنوان یکی از دلسوزان واقعی این دیار انتظار دارم که هنرمندان شوش را از این فرصت محروم نکنید تا دست در دست هم دهیم و این جشنواره را آبرومندانه با کیفیت بالا برگزار کنیم و به افق نگاه کنیم و بگوییم ما می توانیم و به فکر میربانی جشنواره های ملی باشیم .

 

عبدالحسن آل کثیر با شنیدن صحبت های مدیر گروه تئاتر اندیشه قول مساعد داد که هر طور شده این جشنواره را در شوش برگزار خواهیم کرد چون این حق مسلم شوش و هنرمندان این دیار است.

در پایان رضا چنانی رئیس اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران حسن نیت خود را نشان دادند و قول مساعدت دادند که مکان های برای اسکان در اختیار جشنواره قرار دهند.

شایان ذکر است پس از اتمام جلسه از خوابگاه دانشگاه باستان شناسی و مکان قبلی واحد فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران بازدید میدانی به عمل آمد.

 

سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به دبیری محمد یاقوت پور از 1 الی 4 شهریورماه 1398به میزبانی شهرستان شوش برگزار می گردد.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران