در حال بارگذاری ...
گزارش تئاتر خوزستان از تئاتر شهرستان های خوزستان 8؛

تئاتر فعال دزفول در سالی که گذشت

تئاتر خوزستان: در سال ۹۷ تئاتر در جای جای استان پهناور خوزستان فعالیت های چشمگیری داشت و به همین منظور در روزهای پایانی سال ۹۷ به بررسی و ارائه گزارش فعالیت های نمایشی از شهرستان های مختلف استان خوزستان پرداختیم. در متن پیش رو به سراغ شهرستان دزفول و تئاتر این شهرستان در سال ۱۳۹۷ رفتیم.

به گزارش تئاتر خوزستان؛ در روزهای پایانی سال 1397 به منظور بررسی و ارائه گزارش عملکرد انجمن هنرهای نمایشی شهرستان دزفول به مدیریت عبدالمحمد نعناکار، تئاتر دزفول با سیزده گروه پروانه دار شامل: آرتا، هدی، قاب کوچک، آوان آرت، شاپرک، نقطه، ایهام، اندیشه دزفول، ستاره دزفول، سایه روشن، باران دزفول، دراما، هفت دز را در سال 97 ورق زدیم:

 

رویدادهای نمایشی:

1) برگزاری «جشن روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر» روز جمعه 24 فروردین 1397 در تالار اداره ارشاد دزفول.

2) برگزاری «سومین همایش نمایشنامه خوانی مقاومت دزفول» با حضور هشت گروه نمایشی از 9 الی 11 خردادماه 97 .

3) برگزاری «ششمین سوگواره استانی تعزیه عاشورائیان دزفول» با حضور ده گروه شبیه خوانی از 18 الی 27 مهرماه 97 .

4) برگزاری «یازدهمین جشنواره منطقه ای تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول» با حضور هشت گروه نمایشی از استانهای: مرکزی، اصفهان، کرمانشاه، فارس و خوزستان از 6 الی 8 اسفندماه 97.

 

تولید و اجراهای عمومی نمایش:

1) نمایش طنز گویشی «دس دسا علیرضا 2» به نویسندگی و کارگردانی نادر شریفی و محسن مستکین کاری از گروه تئاتر باران دزفول از 25 خرداد تا 16 شهریورماه 97 به تعداد 193 اجرا در سالن شماره 2 مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

2) نمایش «قطار جنوب» به نویسندگی علیرضا حنیفی و کارگردانی مجتبی موحدزاده کاری از گروه تئاتر نقطه  از 3 الی 9 شهریورماه 97 در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

3) نمایش خیابانی «هشت سین» به نویسندگی و کارگردانی محمد یوسفعلی زارعی کاری از گروه تئاتر قاب کوچک در از 1 الی 45 شهریورماه 97 در سطح شهرستان دزفول.

4) تعزیه سنتی «علی اکبر(ع)» به تعزیه گردانی محمدصادق اکبرنژاد کاری از گروه تئاتر هدی از 21 الی 25 شهریورماه 97 در هیئت های مذهبی دزفول.

5) نمایش «زندگی بد من» به نویسندگی محمد براتی و کارگردانی مهدی عبدشاه زاده کاری از گروه تئاتر نقطه از 15 مهرماه الی  4 آبان ماه 97 در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

6) نمایش «قطره باهوش» به نویسندگی راضیه مقدم و کارگردانی سمیه مقدم کاری از گروه هفت دز از 1 الی 3 آبان ماه 97 در سالن کانون ایثار دزفول.

7) نمایش «الف » به نویسندگی مرتضی سخاوت و کارگردانی سیدعظیم آرین پور کاری از گروه تئاتر اندیشه از 28 مهر الی 7 آبان ماه 97 در سالن شماره 2 مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

8) نمایش «سردار عشق» به نویسندگی محمد یاقدوس و محمد شهروزیان و کارگردانی محمد شهروزیان کاری از گروه تئاتر دراما از 12 الی 23 آبان ماه 97 در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

9) نمایش «سارا و آسمان بزرگ» به نویسندگی راضیه مقدم و کارگردانی سمیه مقدم کاری از گروه هفت دز از 14 الی 16 آذرماه 97 در سالن کانون ایثار دزفول.

10) نمایشنامه خوانی «امواج خروشان یک رادیو» به نویسندگی دانیال قاسمیان و کارگردانی ندا درآمد کاری از گروه تئاتر چشمه در از 10 الی 15 دیماه 97 در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد دزفول.

11) نمایش عروسکی «پرنده آبی» به نویسندگی راضیه مقدم و کارگردانی سمیه مقدم کاری از گروه هفت دز از 27 الی 30 دی ماه 97 در سالن کانون ایثار دزفول.

12) نمایش «دکتر باب اسفنجی قهرمان» به نویسندگی راضیه مقدم و کارگردانی عبدالرضا صفامهر کاری از گروه تئاتر شاپرک از 8 دی ماه الی 7 بهمن ماه 97 در سالن ایثار آموزش و پرورش دزفول.

13) نمایش عروسکی «بادکنک سفید» به نویسندگی راضیه مقدم و کارگردانی سمیه مقدم کاری از گروه هفت دز از 7 الی 13 بهمن ماه 97 در سالن دبیرستان مکتب زینب (س).

14) نمایش «زنده در گور» به نویسندگی محمدحسین پورکیانی و اسماعیل نورآبادی و کارگردانی محمدحسین پورکیانی کاری از گروه تئاتر آوان آرت از 17 الی 23 بهمن ماه 97 در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

15) نمایش طنز گویشی «دز به دلی بز به دلی» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بلنده کاری از گروه تئاتر ستاره از 22 بهمن الی  25 اسفندماه 97 در سالن شماره 2 مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

16) نمایش «رادین» به نویسندگی راضیه مقدم و کارگردانی سمیه مقدم کاری از گروه تئاتر هفت دز در تاریخ 1 و 2 اسفندماه 97.

17) نمایش «انتظار» به نویسندگی و کارگردانی عبدالمحمد نعناکار کاری از گروه تئاتر هدی از 20 و 29 اسفندماه 97 در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول.

 

* در سال 1397 در مجموع 337 سانس اجرای عمومی نمایش در طی 221 شب در شهرستان دزفول اجرای نمایش بوده است.  

 

تبادل اجرایی:

نمایش طنز گویشی «دس دسا علیرضا 2» به نویسندگی و کارگردانی نادر شریفی و محسن مستکین کاری از گروه نمایش باران دزفول از 14 آذر تا 28 دی ماه 97 تعداد 27 اجرا در سالن مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز.

 

حضور در جشنواره های تئاتر:

1) شرکت در «سومین همایش نمایشنامه خوانی مقاوت دزفول» با حضور 8 گروه نمایشی شامل: نمایشنامه خوانی «کافه سایه» به کارگردانی حجت اله شاهرخی، نمایشنامه خوانی «یک + سه» به کارگردانی هوشنگ بهرامی، نمایشنامه خوانی «زنی که مردش را گم کرد» به کارگردانی سوسن بشیرذرتی، نمایشنامه خوانی «آخرین نامه» به کارگردانی مهدی عبدشاه زاده، نمایشنامه خوانی «مشق عشق» به کارگردانی محمد شهروزیان، نمایشنامه خوانی «شبهای آوینیون» به کارگردانی عبدالرضا صفامهر، نمایشنامه خوانی «شب یاس و یاس» به کارگردانی ندا درآمد و نمایشنامه خوانی «دالتون ها و ننه قمر» به کارگردانی محمد شهروز از 9 الی 11 خردادماه 97 در شهرستان دزفول.

2) شرکت در «بیست و یکمین جشنواره فتح خرمشهر » با نمایش «نجواهای شبانه» به کارگردانی محمد اشکان مهر کاری از گروه تئاتر قاب کوچک در مردادماه 97 .

3) شرکت در «نهمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان در باغملک» با نمایش خیابانی «هشت سین» به کارگردانی محمد یوسفعلی زارعی کاری از گروه تئاتر قاب کوچک در شهریورماه 97.

4) شرکت در «ششمین سوگواره استانی تعزیه عاشورائیان دزفول» با سه مجلس شبیه خوانی شامل: مجلس شبیه خوانی «حضرت مسلم(ع)» به تعزیه گردانی محمد هنرجو، مجلس شبیه خوانی «حضرت قاسم(ع)» به تعزیه گردانی میلاد زاهد و مجلس شبیه خوانی «بشیر» به تعزیه گردانی محمدصادق اکبرنژاد در شهرستان دزفول در مهرماه 97.

5) شرکت در «دومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» در پایانه مرزی چزابه با مجلس شبیه خوانی «شهادت حضرت عباس(ع)» به کارگردانی عبدالمحمد نعناکار کاری از گروه تئاتر هدی در آبان ماه 97.

6) شرکت در «اولین جشنواره استانی نمایشنامه خوانی نابینایان و کم بینایان خرمشهر» با نمایشنامه خوانی «امواج خروشان یک رادیو» به کارگردانی ندا درآمد کاری از گروه تئاتر چشمه در دیماه 97.

7) شرکت در «اولین جشنواره استانی تئاتر برنا اندیمشک» با نمایش خیابانی «هشت سین» به کارگردانی محمد یوسفعلی زارعی کاری از گروه تئاتر قاب کوچک در بهمن ماه 97.

8) شرکت در «یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول» با نمایش «رادین» به کارگردانی سمیه مقدم کاری از گروه هفت دز در اسفندماه 97.

 

برگزاری کارگاه های آموزشی:

1) برگزاری کارگاه سه روزه «بازیگری و بدن و بیان» توسط عبدالرضا نصاری از 15 تا 17 دی ماه 97 .

2) برگزاری کارگاه آموزش « بازیگری با گرایش شبیه خوانی» توسط عبدالمحمد نعناکار از 20 تا 30 بهمن 97 .




مطالب مرتبط

نظرات کاربران