در حال بارگذاری ...
گزارش تئاتر خوزستان از تئاتر شهرستان های استان4؛

تئاتر بهبهان با 318 شب اجرای عمومی در سالی که گذشت

تئاتر خوزستان: در سال ۹۷ تئاتر در جای جای استان پهناور خوزستان فعالیت های چشمگیری داشت و به همین منظور در روزهای پایانی سال ۹۷ به بررسی و ارائه گزارش فعالیت های نمایشی از شهرستان های مختلف استان خوزستان پرداختیم. در متن پیش رو به سراغ شهرستان بهبهان و تئاتر این شهرستان در سال ۱۳۹۷ رفتیم.

به گزارش تئاتر خوزستان؛ در روزهای پایانی سال 1397 به منظور بررسی و ارائه گزارش عملکرد انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بهبهان به مدیریت ساسان شکوریان، تئاتر بهبهان با پنج گروه نمایشی پروانه دار: بامداد، باران جنوب، تیرداد، معراج آفتاب و ناب در سال 97 را ورق زدیم که 318 شب اجرای عمومی، تولید و اجرای 17 نمایش، برگزاری جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی و سنتی نرگس ارغون، مراسم باشکوه روز جهانی تئاتر و حضور در جشنواره های مختلف تئاتر بخشی از آنها بود:

 

رویدادهای نمایشی :

1) برگزاری «بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر» در تاریخ 7 فروردین 97 با حضور میهمانان از سراسر کشور و اجرای برنامه های مختلف از جمله دیدار با فرماندار، دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، عیادت از بیماران و خانه سالمندان، کاشت نهال و ... از ساعت 10 صبح  تا ساعت 12 شب در سطح شهرستان و تالار آفاق بهبهان.

2) نشست «هم اندیشی تئاتر بهبهان» با حضور هنرمندان گروه های نمایشی، اعضای شورای نظارت بر نمایش، پیشکشوتان و ... شنبه 9 تیرماه 1397 در محل پلاتو خانه فرهنگ بهبهان.

3) برگزاری «سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی سنتی نرگس ارغون» با حضور پنج استان جنوبی کشور در چهار بخش صحنه ای، میدانی، نقالی و پژوهشی با شرکت هفت گروه صحنه ای، شش گروه محیطی، سه گروه نقالی و هفت مقاله برتر پژوهشی و اجرای اولین شادپیمایی در جنوب کشور در تاریخ 23 تا 26 دیماه 97 در شهرستان بهبهان و معرفی برگزیدگان جشنواره به جشنواره بین المللی نمایش های آئینی سنتی ایران.

 

تولید و اجراهای عمومی نمایش:

1) نمایش «عروسی دختر حاجی الماس» به نویسندگی عباس عبادی و کارگردانی هادی شجاعی کاری از گروه تئاتر تیرداد از 3 تا 10 فروردین ماه 97 در تالار آفاق بهبهان.

2) نمایش «کازابلانکا» به نویسندگی حمیدرضا بیدخام و کارگردانی سیداسماعیل سخایی از 17 تا 28 فروردین ماه 97 در پلاتو خانه فرهنگ بهبهان و از 10 تا 16 آبان ماه 97 در تماشاخانه چهارسو بهبهان.

3) مجلس تعزیه «شهید محراب» به کارگردانی میثم خندانی کاری از گروه تئاتر معراج آفتاب از 14 تا 17 خردادماه 97 در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع).

4) نمایش «جان و جو» به نویسندگی آگوتا کریستف و کارگردانی یاسین پارسامنش کاری از گروه تئاتر تیرداد از 13 تیرماه 5 مردادماه 97 در کافه گپ بهبهان.

5) نمایش «مطبخِ خانه» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه مدحتی کاری از گروه تئاتر تیرداد از 28 تیرماه تا 12 مردادماه 97 در پلاتو خانه فرهنگ بهبهان.

6) نمایش «پرپری» به نویسندگی گروهی و کارگردانی هادی شجاعی کاری از گروه تئاتر تیرداد از 16 مرداد تا 16 شهریور ماه 97 و 55 اجرا در مجتمع آفاق بهبهان.

7) نمایش «کسوف» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی یاسین پارسامنش کاری از گروه تئاتر تیرداد از 10 تا 15 مهرماه 97 در مجتمع آفاق بهبهان.

8) مجالس تعزیه «معراج آفتاب» به کارگردانی میثم خندانی کاری از گروه تئاتر معراج آفتاب از 11 تا 21 مهرماه 97 در محل امامزاده حیدر(ع) بهبهان.

9) نمایش «آریوبرزن» به نویسندگی حجت اله تجلی و کارگردانی مهرداد آراسته کاری از گروه تئاتر مهر از 15 تا 25 مهرماه 97 در پلاتو تالار ارشاد بهبهان.

10) مجالس تعزیه «سقای تشنه لب» به کارگردانی علی مکی کاری از گروه تعزیه سقای تشنه لب از 17 تا 27 مهرماه 97 در محل امامزاده فضل(ع) بهبهان.

11) نمایش «گربه و پلنگ» به نویسندگی حسن دولت آبادی و کارگردانی هدایت اله فنی کاری از گروه تئاتر ناب از 19 آذر تا 8 دی ماه 97 در تالار ارشاد بهبهان.

12) نمایش «اشک عروسک» به نویسندگی و کارگردانی حسین قنوات امانی کاری از گروه تئاتر بامداد از 3 تا 12 دی ماه 97 در پلاتو خانه فرهنگ بهبهان.

13) نمایش خیابانی «هفت مجتو» به نویسندگی اباذر محمدحسنی و کارگردانی جهانشاد زراعت کاری از گروه تئاتر ناب از 20 تا 26 دی ماه 97 در نرگسزار و سطح شهرستان بهبهان.

14) نمایش «بنگاه شادمانی 3» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی حبیب پور از 26 بهمن تا 18 اسفندماه 97 در تالار معلم بهبهان.

15) نمایش «سِنو» به نویسندگی اشکان لدنی و یاسین پارسامنش و کارگردانی یاسین پارسامنش کاری از گروه تئاتر تیرداد از 27 بهمن تا 27 اسفندماه 97 در تماشاخانه سیب بهبهان.

16) نمایش «چهلشو» به نویسندگی اباذر محمدحسنی و کارگردانی جهانشاد زراعت و مصطفی خندانی از 1 تا 18 اسفندماه 97 در تالار هتل مارون بهبهان.

17) نمایش «سیندرلای ماه پیشونی» به نویسندگی و کارگردانی ویدا فوزی کاری از گروه تئاتر باران جنوب از 3 تا 24 اسفندماه 97 در مجتمع آفاق بهبهان.

 

* در سال 1397 در مجموع 318 سانس اجرای نمایش در طی 278 شب در شهرستان بهبهان اجرای نمایش بوده است.  

 

تبادل اجرایی:

1) نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی محمد بوبردک کاری از گروه نمایش آکتور امیدیه روز یکشنبه 9 اردیبهشت 97 به مدت یک شب در تماشاخانه چهارسو بهبهان.

2) نمایش «نمایش زیبا» به نویسندگی مجتبی رستمی فر و سیدمحمدمصطفی موتورچی و کارگردانی مجتبی رستمی فر کاری از گروه آماتور اهواز روز یکشنبه 20 خرداد 97 به مدت یک شب در پلاتو خانه فرهنگ شهرستان بهبهان.

 

حضور در جشنواره های تئاتر:

1) حضور در «ششمین سوگواره تعزیه استانی دزفول» با مجلس تعزیه «شهادت حضرت عباس(ع)» به کارگردانی میثم خندانی کاری از گروه تئاتر معراج آفتاب در مهرماه 97 .

2) حضور در «دومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» در پایانه مرزی چزابه با نمایش خیابانی «نقل سرخ» به کارگردانی جهانشاد زراعت کاری از گروه تئاتر ناب در آبان ماه 97 .

3) حضور در «سی امین جشنواره تئاتر استان خوزستان» با دو نمایش «کازابلانکا» به کارگردانی سیداسماعیل سخایی کاری از گروه تئاتر ناب و نمایش «کسوف» به کارگردانی یاسین پارسامنش کاری از گروه تئاتر تیرداد در آبان ماه 97.

4) حضور در «اولین جشنواره تئاتر مونولوگ استان خوزستان» در امیدیه با نمایش «اشک عروسک» به کارگردانی حسین قنوات امانی کاری از گروه تئاتر بامداد در دی ماه 97

5) حضور در «سومین جشنواره نمایش های آئینی سنتی نرگس ارغون» شهرستان بهبهان با دو نمایش محیطی «هفت مجتو» به کارگردانی جهانشاد زراعت کاری از گروه تئاتر ناب و نمایش صحنه ای «سِنو» به کارگردانی یاسین پارسامنش کاری از گروه تئاتر تیرداد و مقاله پژوهشی «نمایش در ارجان» نوشته حجت اله تجلی در دیماه 97.

6) حضور در «یازدهمین جشنواره منطقه ای تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول» با نمایش «خاله سوسکه عروس می شود» به کارگردانی ویدا فوزی کاری از گروه تئاتر باران جنوب در اسفندماه 97.

7) حضور در «نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی توفای سرخ» در شوشتر با نمایش «شعله های آبادان هیچ گاه خاموش نمی شوند» به کارگردانی مرجان پروانه پور کاری از گروه تئاتر تیرداد در اسفندماه 97

 

کارگاه های آموزشی:

کارگاه آموزشی تخصصی «بازیگری تئاتر» توسط رحیم نوروزی بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر کشور توسط آموزشگاه هنرهای نمایشی چهارسو و انجمن هنرهای نمایشی بهبهان طی روزهای 12 و 13 بهمن ماه 1397 در تماشاخانه چهارسو.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران