در حال بارگذاری ...
یادداشت کارگردان تئاتر خوزستان برای اجرای نمایش عربی «عرس مظلوم»؛

رونق تئاتر در شهر ملاثانی

نمایش عربی «عرس مظلوم» به نویسندگی و کارگردانی محمد نگراوی به مدت پنج شب در سالن ارشاد ملاثانی به روی صحنه رفت و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، نمایش عربی «عرس مظلوم» به نویسندگی و کارگردانی محمد نگراوی از 13 الی 17 اسفندماه 97 ساعت 20 در سالن ارشاد ملاثانی به روی صحنه رفت و با استقبال بسیار خوب تماشاگران روبرو شد و به همین مناسبت مصطفی بوعذار نویسنده و کارگردان تئاتر خوزستان یادداشتی را در اختیار سایت تئاتر خوزستان قرار داد.

در این یادداشت آمده است:

خوزستان پهناور با وسعت جغرافیایی و داشتن شهرهای کوچک وبزرگ  با شرایط خاص خود در عرصه فرهنگ وهنر ، فرصتی مغتنم برای آشنایی وآشتی تماشاگران تئاتر می باشد.

ملاثانی شهر نوپایی که با دیرینه ایی گرانسنگ ومردمانی خونگرم ومهربان این روز ها با حضور در تنها تالار این شهر، تماشاگر نمایش عربی «عرس مظلوم» شدند و با خرید بلیط دراین گوشه ایی از این کشور  فرهنگ تماشای تئاتر را ترویج می دهند.

محمد نگراوی هنرمند شناخته شده تئاتر خوزستان که سالها در جشنواره های متعدد استانی وکشوری مقام هایی را کسب کرده و در سیمای مرکز خوزستان با ایفای نقشی های جذاب در یاد مخاطبان خوش درخشیده است با تغییر رویکرد فعالیت های نمایشی خود با اجرای دومین نمایش کمدی، رونق ویژه ایی به رشد و شکوفایی هنرتئاتر دراین شهرستان داده است.

نمایش عربی «عرس مظلوم» بر اساس ویژگی های منطقه خود به فرهنگ شهرنشینی  وآموزش غیر مستقیم شهروندی و نگاه جامعه به رفته گران پرتلاش جامعه می پردازد.

محمدنگراوی در مقام نویسنده با بهره گیری مثل ها ومتل ها و فضای کمدی و ایجاد موقعیت طنز برخی موارد و چالش های  شهرستان خود را بیان می کند که بارها توسط تماشاگران تشویق می شود. حضور پرمخاطب این نمایش گویایی ظرفیت بالای تئاتر و تماشاگران با کمترین تبلیغات است.

نگارش متونی از این دست حاصل تجربیات موفق نویسنده است که شخصیت های محبوبی را درکنار شخصیت های منفی برای القای مفاهیم ارزشمند چیدمان می کند. پراختن به مسائل پاکیزگی محل زندگی، نگاه شایسته به پاکبانان زحمت کش، ازدواج آسان و هدفمند، تلاش همگانی برای آبادانی شهر براساس اعتقادات اسلامی، پرهیز از خرافه و احترام به والدین پکیجی مناسب  را با چاشنی طنز پیش چشم مخاطبان به نمایش می گذارد.

بازی روان و زیبای هر یک از بازیگران نمایش با حضور هنرمندی چهارساله بنام محمدامین نگراوی در کنار هنرمند با تجربه خضیر کوتی در نقشی شایسته از ویژگی های مثبت این اثر هنری بشمار می رود.

کارگردانی ساده درعین حال تصویر ساز و براساس ابزار و وسایل محدود بیشترین کاربرد را در طراحی صحنه نشان می داد که براحتی با مخاطبان ارتباط برقرار می کرد.

محمدنگراوی به همراه فرزندان هنرمندش و گروه متواضع و پرانرژی اش طی این سال ها با اجرای نمایش های متعدد به مخاطب سازی برای تئاتر همت داشته که شایسته تقدیر است. در شرایطی که حجم بالای رسانه های متنوع و متخلف به جذب مخاطبان می پردازند. خانواده های شهر ملاثانی و حومه نشان دادند شبکه های ماهواره ایی و غیره مانعی برای تماشای «تئاتر مردمی» نیستند و هرگاه تئاتری براساس نیازهای خود را  بر روی صحنه می بینند به استقبال آن می روند.

بی تردید استمرار حمایت اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری در کنار فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از گروه های هنری شهرستان ها باعث رونق و ارتقا سطح فرهنگی و هنری شهرستان می گردد.

حضور یگان های انتظامی برای امنیت و برقراری نظم تا پاسی از شب نشان از همگرایی و همدلی مجموعه مدیران شهرستان برای این چنین برنامه های است که در رسانه های جمعی کمتر  بدان پرداخته می شود.

عبور از باور «چاپ بنر» برای القای مفاهیم شهرنشینی  و آموزش های شهروندی با استفاده از هنر تئاتر می تواند افق های روشنی را پیش روی مدیران شهری قرار دهد.

تجهیز سیستم های نور و صدای تنها آمفی تئاتر شهرستان از سوی متولیان فرهنگی به منظور اجرا های متعدد نمایشی وغیره نیازمند توجه است. حمایت مالی و معنوی از هنرمندان  و برگزاری کلاس های آموزشی و کادرسازی هنری باعث جلوگیری از مهاجرت هنرمندان به مرکز استان می شود. امری مهم که در اغلب شهرستان ها بدان توجه نمی شود.

محمد نگراوی نه تنها به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان باوی بلکه همچون یک هنرجوی فعال با پتانسیل فراوان نمایشی فارغ از جشنواره های رنگی و به دور از تندیس ها و لوح های تقدیر، آغازگر یک حرکت ارزشمند نمایشی در این شهرستان شده است که نباید متوقف شود و تالار به خاموشی برود.

تئاتر پویا زمانی رخ می دهد که در تمامی شهرستان های خوزستان به ویژه لالی، حمیدیه، ایذه، رامشیر، باوی، کارون، گتوند، هویزه مدام اجرای نمایش داشته باشیم.

به امید رونق تئاتر خوزستان و تغییر نگرش برخی مدیران به آثار فاخر و تاثیر گذار اجتماعی هنرهای نمایشی.

 

مصطفی بوعذار

نویسنده وکارگردان تئاتر خوزستان




مطالب مرتبط

نظرات کاربران