در حال بارگذاری ...
محمد یاقوت پور در برنامه شب تئاتر شبکه چهار سیما عنوان کرد :

رمز موفقیت ما رسانه تئاتر است

برنامه شب تئاتر شبکه چهار سیما به بررسی و آسیب‌شناسی تئاتر استان‌های و بررسی راهبرد رسانه در توسعه تئاتر کشور پرداخت.

به گزارش تئاتر خوزستان، برنامه تلویزیونی «شب تئاتر» از برنامه شب های هنر که در طول برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر همه شب  به تهیه کنندگی امیرقمیشی و اجرای رحمت امینی ساعت ۲۳  از سالن اصلی تئاتر شهر روی آنتن شبکه 4 سیما می رفت.

با توجه به حضور موثر گروه های تئاتر از استان های کشور در جشنواره تئاتر فجر، برنامه پنجشنبه شب «شب تئاتر» با حضور محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، سید رضی محمودی فخرآبادی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل ، جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، حسین نجفی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان و علی اکبر عبدالعلی‌زاده در دو بخش به بررسی  و آسیب‌شناسی تئاتر استان‌های و برررسی راهبرد رسانه در توسعه تئاتر کشور پرداخت.

در بخش اول رحمت امینی موضوع برنامه را با حضور علی اکبر عبدالعلی‌زاده (پژوهشگر، منتقد، نویسنده و سردبیر سایت تخصصی ایران‌تئاتر)، محمد یاقوت‌پور(رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان) و سید رضی محمودی فخرآبادی(رئیس انجمن هنرهای نمایشی اردبیل) آغاز کرد.

امینی اولین سوال خود را از یاقوت‌پور پرسید: خوزستان به عنوان استانی نام‌آور در عرصه‌های مختلف، سرشار از منابع انسانی است. اوضاع تئاتر در استان شما چگونه است؟

یاقوت‌پور بیان کرد: پویایی و طراوت این روزهای تئاتر استان خوزستان، در وهله اول مرهون تلاش هنرمندان پرتلاش استان و در وهله دوم مدیون ارتباط خوبی است که با رسانه خود (درگاه ایران‌تئاتر) در سطح استان دارد. خوزستان استان پهناوری است؛ چه از لحاظ گستره جغرافیایی و چه از لحاظ تعدد شهرها. ما در استان بیش از 100 گروه نمایشی فعال  و 14 رویداد و جشنواره تئاتری استانی، ملی و بین المللی در شهرهای مختلف استان داریم. قطعا لازمه ارتباط این جامعه تئاتری، یک تشکل تئاتری خوب است.

پس از پخش میان برنامه‌ای درباره حضور استان‌های مختلف در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و ظرفیت اجراها و جشنواره، برنامه با حضور مهمانان ادامه یافت.

امینی با بیان این که چه نکات منفی‌ای مانند واگذاری سالن‌های دولتی به بخش خصوصی در استان‌ها وجود دارد؛ برنامه را ادامه داد.

یاقوت‌پور در این زمینه گفت: در سنوات گذشته به واسطه قوانینی که خود وزارتخانه در خصوصی‌سازی تالارهای نمایشی داشت، یک مقدار دچار چالش بودیم. در بعضی از شهرستان‌ها، تالارها به پیمانکاران خصوصی واگذار شده بود که مدت عقد قرارداد آن‌ها طولانی بود و خیلی از آن‌ها دغدغه فرهنگی و تئاتری نداشتند. با رویکرد جدیدی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اتخاذ کرد و پیگیری‌هایی که ما داشتیم؛ سعی کردیم این مسائل را حل کرده و در کنار تالارهای اصلی که به بخش خصوصی واگذار شده بود، با همکاری اداره کل ارشاد و شورای راهبردی تئاتر استان در بعضی شهرستان‌هایمان، سالن‌ها را تعمیر و تجهیز و در بعضی دیگر محل‌هایی را برای پلاتو طراحی کردیم. در سال جاری ما 12 پلاتو را در 12 شهرستان استان، تعمیر و تجهیز کردیم. این پلاتوها به طور کامل در اختیار انجمن‌های نمایشی شهرستان‌ها قرار گرفته است و 28 شهرستان ما دارای پلاتو و انجمن هنرهای نمایشی است. در بعضی از شهرستان‌ها نیز 3 یا 4 تالار نمایشی داریم. مثلا در شمال استان خوزستان، شهرستان اندیمشک، ۱ سالن اصلی نمایش و ۲پلاتوی اختصاصی دارد و در اهواز علاوه برمجموعه سالن و پلاتوی آفتاب و تالار آینه هم زمان در دو پروژه خانه هنرمندان و پلاتوهای جدید تالار آفتاب ۷ پلاتو در حال ساخت هستند که امیدواریم با حمایت وزارتخانه در بخش تجهیزات داخلی نور و صوت و.... به زودی به بهره برداری برسند.

 امینی مطرح کرد: آیا تمام گروه‌های نمایشی شما در طرح استقرار گروه‌ها شناسنامه دارند؟

یاقوت‌پور پاسخ داد: ما حدود 100 گروه نمایشی فعال داریم که 66 گروه ما دارای پروانه نمایشی هستند. من فکر می‌کنم نکته مثبت سیاست‌گذاری‌ای که نسبت به استقرار گروه‌ها شد؛ یک استقلالی به گروه‌های نمایشی داد. ما در سال 98 با چشم‌اندازی که برنامه‌ریزی کردیم؛ قصد داریم مسئولین روابط‌عمومی گروه‌ها را در کارگاه‌های آموزشی شرکت داده و آموزش اقتصاد تئاتر بدهیم. اگر این اتفاق بیفتد و گروه‌ها از لحاظ منابع مالی مستقل بشوند، اتفاق خوبی می‌افتد.

رحمت امینی با تاکید بر اینکه ما استان‌ها را جدا نمی‌کنیم؛ تهران هم مانند دیگر استان‌های حاضر در جشنواره است از عبدالعلی‌زاده پرسید: از نظر شما اوضاع تئاتر استان‌های دیگر کشور چگونه است؟

عبدالعلی‌زاده پاسخ داد: من در ابتدا خیلی کوتاه، ساز و کار رسانه‌ای در استان‌ها را شرح بدهم و بعد به ویژگی خوزستان در همین زمینه بپردازم. سایت ایران‌تئاتر به عنوان ارگان رسمی رسانه ای تئاتر کشور، سابقه‌ای 14 ساله دارد، تقریبا  در کشور ما تئاتر، اولین هنری است که صاحب رسانه مستقل در فضای مجازی شد.

امینی بیان کرد: اتفاقا در دوره خسرو نشان که اتفاقا خوزستانی هم بودند، این اتفاق افتاد.

عبدالعلی‌زاده ادامه داد: در سه سال اخیر، سایت ایران‌تئاتر توسعه پیدا کرده و در قالب پرتال تئاتر ایران برای هر استان یک سایت مستقل رسانه‌ای داریم؛ در واقع ایران‌تئاتر یک سایت مرکزی با 33 زیرمجموعه در استان‌هاست. در هر استان ما نیروی نشسته داریم که زیر مجموعه انجمن‌ها هستند؛ به معنای این که یک نیروی مخصوص که خبرنگار نیز هست، در فضایی اخبار، اطلاعات، نیازها و ضرورت‌های تئاتر استان را براساس اولویت‌های استان تامین و منتشر می‌کند. ما نیز در تهران، بخشی که کارکرد کشوری و بین‌المللی دارد را بازنشر می‌دهیم. خوزستان یکی از ویژگی‌هایی که به درستی از آن استفاده کرده ظرفیت رسانه است؛ همان قانون همیشگی رسانه را به کار گرفته ؛ به این معنی که هر حوزه‌ای اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را می‌خواهید فعال کنید؛ ابتدا رسانه آن حوزه را فعال کنید. خوزستان از این ظرفیت موجود در سایت ایران‌تئاتر به نحو احسن استفاده کرده است و آقای ساسان شکوریان مدیر رسانه ای تئاتر خوزستان با همت جدی با همکاری اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان از این ظرفیت به درستی استفاده کرده است.

امینی با این پرسش ادامه داد: یعنی در خوزستان چون رسانه آن فعال است، تئاتر نیز فعال است؟ شاید در بخشی از کار مسائل و مشکلات دیگری وجود داشته باشد.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: تقریبا هر استانی که رسانه آن فعال نباشد؛ تئاتر آن نیز فعال نیست. اگر هم باشد، فصلی است یا به ندرت این اتفاق می‌افتد. مثلا تئاتر خراسان، سابقه تاریخی دارد؛ اما در دهه‌های گذشته در یک افول و رکودی قرار گرفت. در آنجا نیز، ابتدا دوستان رسانه‌ای بحث تئاتر را با راه اندازی سایت های تخصصی و صفحات ویژه روزنامه و ... فعال کردند و به این واسطه دوباره تئاتر قدرتمند گذشته خراسان، احیا و پویا شد. در این حوزه بحث تبلیغات، اطلاع رسانی، طرح موضوع و مشکلات تخصصی وجود دارد که این‌ها از طریق رسانه به مطالبه عمومی و اولویت دار نبدیل می شود.

امینی گفت: یعنی در کل نظر شما این است که مسائلی که در رسانه مطرح می‌شود؛ مسئولین مختلف را وادار به واکنش می‌کند.

امینی در ادامه افزود:  چه چیزی در استان خوزستان تاثیرگذار بوده است که این حمایت‌ها شکل گرفته است؟

یاقوت‌پور با تاکید بر استفاده موثر از ظرفیت های رسانه گفت : مهم‌ترین کارکرد رسانه، دغدغه‌مند کردن مخاطب و مسئولین است؛ که هر دو متوجه نیاز به تئاتر در جامعه شوند. در سه سال گذشته، رسانه ما قوی شد و حتی ما دو مرتبه رسانه برتر کشوری شدیم؛ باعث دغدغه‌مند کردن مسئولین فرهنگی و کلان استان شد. به نحوی که در 6 ماه گذشته ما 6 بار میزبان شخص استاندار در مجامع تئاتری بودیم که نقطه عطفی است.

در ادامه امینی ادامه داد: با این حساب در حوزه‌های آموزش و پژوهش در استان خوزستان چه اتفاقی افتاده است و رابطه شما با اداره کل چطور است؟

یاقوت‌پور شرح داد: خوشبختانه مجموعه اداره کل ارشاد، از بدنه ارشاد استان هستند و جناب آقای دکتر جوروند سال هاست که همراه هنرمندان استان در مسئولیت های مختلف بوده و اکنون به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه همراه و حامی تئاتر استان  بوده و هستند. به طور مثال ما 14 رویداد جشنواره‌ای ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای در استان خوزستان داریم. این روند، 20 برابر اعتباری است که اداره کل هنرهای نمایشی به انجمن هنرهای نمایشی استان اختصاص داده است. ما این بودجه را از درون فعالیت‌های تئاتری داخل استان تامین می‌کنیم. من همچنان تاکید می‌کنم که رمز موفقیت ما رسانه است. همچنین ما اولین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های استان را عرضه کردیم. 280 نمایشنامه بومی را در یک دی وی دی و طراحی یک نرم‌افزار خاص، در دسترس کل کشور از طریق خروجی درگاه استان قرار دادیم. همچنین در شرف تهیه شماره 2 این کتاب نیز هستیم. همچنین قرار است از سال 98 هر هفته به مدت یک ساعت برنامه‌ای مختص تئاتر را در تلویزیون استان خوزستان به آنتن ببریم.

امینی در پایان گفت که در سال جدید؛ برنامه شب تئاتر به استان‌های دیگر نیز سفر کرده و همچنین در بخشی از هر برنامه به تئاتر استان‌ها پرداخته و از استان‌های دیگر نیز مهمانانی خواهند داشت.




مطالب مرتبط

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، از اضافه شدن بخش بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی و همچنین دعوت از گروه‌های نمایشی اقوام لر از کشور عراق به جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک خبر داد.

|

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران