در حال بارگذاری ...
با اعلام برترین های سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی سنتی نرگس ارغون در شهرستان بهبهان

«سنو» و «موغلی پنا» به دبیرخانه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شد

سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی سنتی نرگس ارغون در شهرستان بهبهان با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش تئاتر خوزستان، آیین پایانی سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی سنتی نرگس ارغون با حضور داود فتحعلی بیگی مدیر کانون تئاتر آئینی سنتی کشور، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حبیب اله کشت زر نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی، محمد حری فرماندار بهبهان، اردشیر صالح پور و پیمان شریعتی و ابراهیم گله دارزاده هیئت داوران جشنواره، حسین ذوالفقاری رئیس شورای راهبردی تئاتر خوزستان، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، هنرمندان تئاتر گروه های شرکت کننده استان های جنوب کشور و مردم هنردوست شهرستان بهبهان، چهارشنبه ٢٦ دی ماه 97 ساعت 16 در تالار آفاق بهبهان برگزار شد.
در این دوره بیش از ۸۰ اثر در چهار بخش صحنه‌ای، آئین ها و بازی های نمایشی، نقالی و پژوهش به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که هیئت داوران پس از بازبینی آثار، ۷ اثر نمایشی را در بخش صحنه‌ای، ۶ اثر نمایشی را در بخش آئین ها و بازی های نمایشی، ۳ اثر را در بخش نقالی و ۷ اثر را در زمینه پژوهش برای ورود به مرحله پایانی این جشنواره انتخاب کردند.
آراء هیات داوران این دوره از جشنواره به شرح زیر توسط پیمان شریعتی اعلام شد:
بخش صحنه ای آیینی و سنتی :
موسیقی:
در بخش موسیقی رتبه دوم همراه با لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه موسیقی نمایش «موغلی‌پناه» از هرمزگان به عبدالرضا سهرابی تعلق گرفت.
همچنین در همین بخش رتبه اول به گروه موسیقی نمایش «سنو» از بهبهان تعلق گرفت و حسین تجلی تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی و دیپلم افتخار را از آن خود کرد.

طراحی لباس:
در بخش طراحی لباس جایزه این بخش به همراه لوح تقدیر به پریسا سیمین مهر طراح لباس نمایش «به طبال چه؟» از اهواز تعلق گرفت.

بازیگری زن:
در بخش بازیگری زن این جشنواره هیات داوران با اهدا لوح سپاس از حضور بازیگر پیشکسوت نمایش «به طبال چه؟» از اهواز از نسرین بوستان تقدیر کرد.
در همین بخش الهام ابنی بازیگر نمایش «اگر شبی از شب های تهران مسافری» از بوشهر حائز رتبه سوم شد و سارا توکلی برای بازی در نمایش «موغلی پنا» از هرمزگان و مهنوش بلیان برای بازی در نمایش «اوسنه» از اندیمشک به صورت مشترک توانستند رتبه دوم را از آن خود کنند.
همچنین در بخش بهترین بازیگر زن این جشنواره مقام اول به همراه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به سیما پورسالاری برای بازی در نمایش «موغلی پنا» از هرمزگان بندرعباس تعلق گرفت.

بازیگری مرد:

در بخش بازیگر مرد این جشنواره، روح الله سعادتمند بازیگر نمایش «هزار شلاق» از استهبان فارس و سید احمد موسوی بازیگر نمایش «به طبال چه؟» از اهواز به طور مشترک حائز رتبه سوم شدند.

همچنین در همین بخش رتبه دوم بهترین بازیگر مرد به طور مشترک به محسن خدادادی برای بازی در نمایش «اوسنه» از اندیمشک و حشمت اله غضنفر بازیگر نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» از بوشهر تعلق گرفت.

هیات داوران رتبه اول این جشنواره را در بخش بهترین بازیگر مرد با اهدا تندیس و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گروه بازیگران نمایش «سنو» از بهبهان (زن و مرد) تقدیم کردند.

نمایشنامه نویسی:

در بخش نمایش نامه نویسی، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به اشکان لدنی و یاسین پارسا‌منش برای نویسندگی نمایش «سنو» از بهبهان تعلق گرفت.

کارگردانی:

در بخش کارگردانی لوح تقدیر و رتبه دوم به علی رضا داوری برای نمایش «موغلی پنا» از هرمزگان اختصاص یافت.

همچنین در بخش بهترین کارگردانی هیئت داوران یاسین پارسامنش برای کارگردانی نمایش «سنو» از بهبهان را با اهدا تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان رتبه اول معرفی کردند.

همچنین هیات داوران نمایش‌های صحنه ای «سنو» از بهبهان و «موغلی پنا» از هرمزگان بندر عباس را به دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی می‌نماید.

بخش آئین ها و بازی های نمایشی:

در این بخش از میررضا رفیعی برای پژوهش و رویکرد به آیین‌های بومی منطقه با نمایش «هفت برارون» تقدیر بعمل آمد.

همچنین از فردین یزدانی برای بازی در نمایش «بارون» از دهدشت، فرامرز غلامیان از آبادان برای نمایش «دی زنگرو» و علی قاضی از مسجد سلیمان برای طراحی عروسک های نمایش «بازبازک» تقدیر شد.

همچنین تندیس جشنواره و لوح تقدیر و معرفی به ستاد نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی به نمایش «داماد» به کارگردانی مرضیه آزادی خالص از بندر خمیر تعلق گرفت.


بخش نقالی:
در بخش نقالی بدون اولویت اهدا لوح تقدیر به انوشا الوندی از اواز برای روایت نقل «رفتن رستم به سمنگان»، رقیه خضری نژاد از آبادان برای روایت «نقل سیاوش» و حوراء تیلا از آبادان برای روایت «نبرد سهراب و گردآفرید» تعلق گرفت.

 

بخش پژوهش:

* مقاله «عنصر مهاجرت و نقش آن در روند شکل گیری و توسعه آیین تعزیه خوانی جنوب ایران زمین»     نوشته علیرضا میرشکاری از استان بوشهر - شهرستان بوشهر

* مقاله «بررسی جنبه های دراماتیک و نمایشی اسطوره ملمداس با رویکرد آنالیز اولیه و آناتومی اسطوره های مشابه» نوشته علیرضا داوری از استان هرمزگان - شهرستان بندرعباس

* مقاله «جنبه های نمایشی مراسم آیینی روضه قنبر در شهرستان فسا» نوشته لیلا نقوی از استان فارس شهرستان شیراز

* مقاله «بررسی نشانه شناختی و مردم شناختی علم ها در آیین های ایرانی» نوشته مشترک مرضیه یگانه و کتایون نمرانیان از استان فارس - شهرستان شیراز

* مقاله «جان پنداری در عروسکهای آیینی بوشهر» نوشته مشترک اشرف سلطانی نیا و میترا خواجه بیان از استان بوشهر - شهرستان بوشهر

* مقاله «نمایش در ارجان» نوشته حجت اله تجلی از استان خوزستان - شهرستان بهبهان

* مقاله «خرده نمایش های هرمزگان» نوشته علی رضایی از استان هرمزگان - شهرستان بندرعباس.


لازم به ذکر است، داوری بخش صحنه ای و بخش آئین ها و بازی های نمایشی این جشنواره را اساتیدی چون پیمان شریعتی، اردشیر صالح پور و ابراهیم گله دارزاده و داوری بخش پژوهش را دکتر محمدحسین ناصربخت، جهانشیر یاراحمدی و ابوالقاسم غلامحیدر برعهده داشتند و استاد داوود فتحعلی بیگی مدیر کانون نمایش های آئینی سنتی کشور و دبیر جشنواره بین المللی تئاتر آئینی سنتی کشور مهمان ویژه این جشنواره بودند.




نظرات کاربران