در حال بارگذاری ...
برای برگزاری در مرداد ماه 1398

فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی منتشر شد

از سوی دفتر نمایش های آیینی و سنتی فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای برگزاری در مردادماه ۱۳۹۸ منتشر شد.

به گزارش تئاتر خوزستان از ایران تئاتر، این دوره از جشنواره با بخش های نمایش­ های تخت‌حوضی، مرور نمایش‌های آیینی و سنتی، مجالس شبیه‌خوانی، معرکه‌ها،آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، نمایش‌های عروسکی سنتی، نقالی وروایت‌های ملی، پاتوق نمایش­ های سنتی کودک ونوجوان، بخش نمایش سنتی ملل، پاتوق نمایش­ های سنتی کودک ونوجوان، سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و پاتوق نمایش­ های سنتی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

 

در متن این فراخوان آمده است:
فرهنگ و هنر هر کشور تجربیات تاریخی و اجتماعی و آمال و آرزوهای هر سرزمین را روشن می­ سازد. تجلی ذوق و استعداد هر قوم را می توان در دستاوردهای هنری و فرهنگی جستجو کرد. نمایش‌های آئینی و سنتی ریشه در اساطیر، اعتقادات و باورهای مردمی دارند. توجه به این حوزه برای دستیابی به شناختی دقیق و عمیق از روحیات و عملکردهای مردمان یک فرصت ویژه است. در روزگار تنگ شدن عرصه  بر فرهنگ ملی و قومی ودر دوران «جهانی‌سازی» و کشاکش «تهاجمات فرهنگی» پرداختن به آنها به آیین و سنت یک ضرورت برای حفظ «هویت‌ملی» خواهد بود.

کانون نمایش­های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاترملی با شعار «نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران»، نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را در مردادماه 1398 و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر  برگزار می‌کنند.

 

بخش‌های جشنواره:

الف) نمایش­های تخت‌حوضی(بخش ویژه استاد علی نصیریان)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف حفظ و ترویج نمونه‌های اصیل نمایش‌های تخت‌حوضی این بخش را با شرایط  ذیل برگزار می نماید:

موضوع نمایش‌ها آزاد است.

  • به منظور توجه ویژه به ادبیات ایران زمین، نمایش‌های اقتباسی مبتنی بر قصه‌ها، حکایات و ادبیات کلاسیک ایرانی در اولویت قرار خواهند داشت.
  • نمایش‌های شرکت‌کننده در این بخش ملزم به بهره‌گیری از قالب‌های شناخته‌شده نمایش‌های تخت‌حوضی (سیاه بازی، بقال بازی، تقلیدهای اندرونی و...) هستند.
  • به گروه‌های راه‌یافته به بخش ویژه تخت‌حوضی تا سقف 200 میلیون ریال کمک هزینه تولید (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت نمایشنامه‌ها تا پایان15اسفند 1397 خواهد بود.

* نتایج ارزیابی نمایشنامه­ها تا 20 فروردین 1398 اعلام خواهد شد.

*  ارزیابی آثار درنیمه اول تیرماه 1398 انجام خواهد شد.

* ستاد جشنواره براساس نظر کارشناسان خبره نمایش‌های ایرانی از برگزیدگان شاخه‌های مختلف نمایش تخت‌حوضی با اهدای جوایزی تقدیر ویژه خواهد کرد.

 

ب) مرور نمایش‌های آیینی ـ سنتی اجرا شده در سال‌های 1396 تا 1398 (یادواره زنده‌یاد سعدی افشار)
ستاد برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی با هدف ارائه کارنامه دو ساله تئاتر کشور در حوزه نمایش‌های آیینی- سنتی اجرا شده طی یک سال و نیم پس از برگزاری دوره پیشین، بخش مرور نمایش‌های آیینی- سنتی اجرا شده در سال‌های 1396 تا 1398 را برگزار می‌کند.

* نمایش‌های این بخش (به استثنای نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره هجدهم) باید در محدوده زمانی 11/6/1396 تا 30/2‌/1398 در یکی از تالارهای تئاتر کشور حداقل 10 اجرا داشته باشند.

*  نمایش‌های دانشجویی تولید شده در دانشکده‌های تئاتر کشور که با الهام از نمایش‌های آیینی ـ سنتی تولید شده و در تالارهای دانشگاهی در ایام ذکر شده به صحنه رفته باشند با معرفی کتبی یک استاد راهنما (اساتید واحدهای آشنایی با تعزیه، شیوه‌های نمایش در ایران، اجرای کارگاهی نمایش‌های ایرانی و سایر دروس مرتبط با نمایش ایرانی یا استاد راهنمای پایان‌نامه) می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

* این بخش به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.

*  به گروه‌های راه‌یافته این بخش تا سقف 150 میلیون ریال(به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

*  مهلت دریافت آثار تا 12 خردادماه 1398 خواهد بود.

*  فهرست آثار برگزیده نیمه دوم تیرماه 1398 اعلام خواهد شد.

ج) مجالس شبیه‌خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی دومین یادواره مرحوم هاشم فیاض را به شرح زیر برگزار می‌نماید:

ج/1: مجالس نو

این بخش به مجالسی که براساس متون ادبی و تاریخی توسط تعزیه‌سرایان معاصر سروده شده باشند، اختصاص خواهدداشت.
ج/2: مجالس غریب

این بخش پذیرای آن گروه از مجالس غریب که تاکنون در دوره‌های پیشین جشنواره اجرا نشده‌اند خواهد بود.

* به گروه‌های راه‌یافته این بخش تا سقف 100 میلیون ریال کمک هزینه (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت نسخه‌ها تا 30 فروردین ماه 1398 خواهد بود.

* نتایج ارزیابی نسخ تا نیمه اول اردیبهشت ماه 1398 اعلام خواهد شد.

*  ارزیابی آثار از نیمه اول تیر ماه 1396 شروع خواهد شد.

 

د) معرکه‌ها،آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد)

پیرو اهداف تعیین شده از سوی ستاد برگزاری جشنواره جهت شناسایی، حفظ و احیای معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی که قابلیت اجرا در فضای باز و مکان‌های تجمع عموم را دارند، جشنواره پذیرای پیشنهادات ارائه شده در دو گروه: «آیین­ها، معرکه ها و نمایش‌های میدانی» و  « بازی‌های قهوه‌خانه‌ای»  با رویکرد زیر خواهد بود:

د/1- بخش عمومی:

در این بخش آیین‌های ناشناخته به ویژه گروهی از آیین‌ها، معرکه‌ها و بازی‌های نمایشی که در جشنواره‌های پیشین اجرا‌ نشده باشند در اولویت انتخاب هستند.

د/2 ویژه  منطقه‌ای:

این بخش اختصاص به آیین‌ها و مراسم نمایشی یکی از استان‌های کشور در هر دوره خواهد داشت و با توجه به مشارکت داوطلبانه استان‌ها برگزار خواهد شد.

نحوه­ی اتنخاب: گزینش بر اساس بررسی طرح  ارائه شده از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که با همکاری پژوهشگران استان مربوطه تهیه شده‌اند، از سوی ستاد برگزاری جشنواره به عمل خواهد آمد.

* فراخوان تکمیلی این بخش پس از رایزنی‌های کارشناسی و انتخاب استان‌های مد نظر، از سوی جشنواره اعلام خواهد شد.

* به گروه‌های میدانی حداقل30میلیون ریال و حداکثر 70میلیون ریال و بازی‌های قهوه‌خانه‌ای تا سقف 30میلیون ریال کمک هزینه (به تشخیص کمیته انتخاب، تعداد اجراها و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت آثار (نسخه تصویری از اجرای نمایش) در قالب لوح فشرده تا اول خرداد ماه 1398 خواهد بود.

* فهرست آثار برگزیده نیمه دوم خرداد ماه 1398 اعلام خواهد شد.


هـ) نمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره استاد کاکامحمد شیرازی)

ستاد برگزاری جشنواره جهت حمایت از فعالان عرصه نمایش‌های عروسکی سنتی(خیمه‌ شب بازی، جی جی وی جی، خم بازی، صندوق بازی و...) این بخش را به شرح زیر برگزار می‌نماید:

هـ/1: نگاه نو، الگوی کهن:

این بخش  به نمایش‌هایی اختصاص دارد که با طرح قصه‌های جدید درقالب گونه‌های مختلف نمایش‌های عروسکی سنتی به معاصرسازی الگوهای کهن می‌پردازند.

هـ/2: اجراهای اساتید:

این بخش جهت ثبت تجارب و حفاظت از اشکال سنتی نمایش عروسکی و بازسازی میراث کهن نمایشگران این عرصه به اجرای اساتید و هنرمندان پیشکسوت اختصاص خواهد داشت.

* به گروه‌های راه‌یافته این بخش حداقل30میلیون ریال وحداکثر 50میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به عنوان کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت آثار تا 20 خردادماه 1398 خواهد بود.

* فهرست آثار برگزیده تا پایان خردادماه 1398 اعلام خواهد شد.

 

 

و) نقالی وروایت‌های ملی (یادواره مرشد ولی‌اله ترابی)

ستاد برگزاری جشنواره جهت حمایت از فعالان عرصه نقالی و روایتگری (انواع نقل‌های سنتی: موسیقایی، تصویری، نمایشی و...) این بخش را به شرح ذیل برگزار می‌نماید:

و/1: نگاه نو، الگوی کهن: این بخش به نمایش‌هایی اختصاص دارد که با طرح قصه‌های غریب و جدید در قالب گونه‌های مختلف نقل سنتی به معاصرسازی الگوهای کهن می‌پردازند. (منظور از قصه‌های غریب قصصی است که کمتر اجرا شده‌اند)

* در این بخش موضوع آزاد است.

و/2: اجراهای اساتید: این بخش جهت ثبت تجارب و حفاظت از اشکال سنتی روایتگری و بازسازی میراث کهن فعالان این عرصه به اجرای اساتید و هنرمندان پیشکسوت اختصاص خواهد داشت.

* به آثار راه‌یافته این بخش تا سقف 20میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب، با توجه به تعداد اجراها و بنا به ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

* مهلت دریافت آثار 12 خردادماه 1398 خواهد بود.

* فهرست آثار برگزیده تا پایان خرداد ماه 1398 اعلام خواهد شد.



ز)پاتوق نمایش­های سنتی کودک ونوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)

ستاد برگزاری جشنواره با هدف حفظ و ترویج نمونه‌های اصیل نمایش‌های آیینی و سنتی و انتقال تجربه کهن به نسل جدید این بخش را به شرح ذیل برگزار می‌نماید:

ز/1: نقل و روایتگری کودکان و نوجوانان: دراین بخش نقالان و قصه‌گویان کودک و نوجوان با بهره‌گیری از اشکال گوناگون نقل سنتی اجرا خواهند داشت.

ز/2: شبیه‌‌خوانی: در این بخش مجالس آشنا و غریب شبیه‌خوانی توسط گروه‌هایی متشکل از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند (تحت نظارت اساتید این عرصه) اجرا خواهند داشت.

ز/3: قصه‌گویی و نقالی با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک: این بخش توسط روایتگران بزرگسال و برای کودکان اجرا خواهد شد.

ز/4: نقاشی و عروسک­سازی با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران: این بخش در ایام جشنواره هر روز تحت نظر اساتید و با مشارکت کودکان و نوجوانان حاضر اجرا خواهد شد.

* علاقه­مندان می­توانند با ارسال نسخه تصویری از اجرای (قصه‌گویی- شبیه‌خوانی- نقل و پرده‌خوانی)، متقاضی حضور در این بخش باشند.

تذکر مهم: به شرکت‌کنندگان در بخش‌های گوناگون پاتوق کودک و نوجوان با بهره‌گیری از نظر اساتید هدایت‌کننده و کارشناسان کانون نمایش‌های آیینی و سنتی هدایایی تقدیم خواهد شد.

 

ح) بخش نمایش سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش‌های سنتی)

ستاد برگزاری جشنواره با توجه به گنجینه گرانبهای نمایش‌های سنتی آسیایی و به ویژه کشورهای همجوار، که در دایره ایران فرهنگی جای گرفته­اند، و به جهت گسترش تعاملات فرهنگی در این بخش به تشخیص شورای سیاستگذاری و هیات علمی جشنواره از گروه‌های برجسته نمایش سنتی در قاره پهناور آسیا و به ویژه کشورهای همجوار دعوت به عمل خواهد آورد.


ط) هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی (ویژه شبیه‌خوانی ونقالی)

ستاد برگزاری جشنواره با دعوت از تمامی پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه نمایش‌های آیینی- سنتی کارگاه­ها و نشست‌های علمی- تحقیقاتی خود را حول محورهای ذیل برگزار خواهد کرد.

  1. اصول و قواعد نقل و نمایش ایرانی
  2. ویژگی‌های نقل در ایران و سرزمین‌های همجوار
  3. نمایش سنتی و تئاتر معاصر
  4. نقل و روایتگری در ایران (ناشناخته‌ها)
  5. ارتباط متقابل میان شبیه‌خوانی و سایر هنرها
  6. معرفی شبیه‌نامه‌نویسان مناطق و نواحی گوناگون کشور
  7. جایگاه اسطوره، عرفان و فلسفه در نمایش سنتی
  8. نمایش سنتی در آیینه ادبیات ایران
  9. روایت‌شناسی نمایش‌های سنتی
  10. ارائه مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌های دانشجویی مربوط به نمایش‌های آیینی و سنتی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

* سقف در نظر گرفته شده برای حق التألیف مقالات شرکت‌کننده در سمینار 20میلیون ریال خواهد بود که با توجه به نظر هیأت علمی سمینار پرداخت خواهد شد.

* رعایت استانداردهای تحقیق علمی در پذیرش مقالات نقش اساسی خواهد داشت.

* پژوهش‌های برگزیده توسط انتشارات نمایش چاپ خواهند شد.

* مهلت دریافت چکیده مقالات تا 15 اسفند ماه 1396 خواهد بود.

* فهرست چکیده مقالات پذیرفته شده تا 15 فروردین ماه 1396 اعلام خواهد شد.

* پژوهشگرانی که چکیده مقاله آنها پذیرفته شود برای ارسال اصل مقاله تا پایان خردادماه 1396 فرصت خواهند داشت.

 

ی) پنجمین دوره جایزه ویژه دکتر جلال ستاری

در این بخش سه تن از پژوهشگران داخلی و خارجی فعال در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی با نظر شورای منتخب کانون نمایش‌های آیینی و  سنتی متشکل از داوران داخلی و خارجی با اهدا تندیس ویژه و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار می­گیرند.

 
مدارک عمومی مورد نیاز بخش های مختلف جشنواره:

1-   فرم تکمیل شده تقاضای حضور

2-  چکیده سوابق هنری کارگردان، نویسنده، پژوهشگر

3-   مجوز کتبی نویسنده

4-   یک قطعه عکس کارگردان،  نویسنده، پژوهشگر

 

مدارک اختصاصی:

بخش نمایش‌های صحنه‌ای (تخت حوضی):

  1.  چکیده داستان نمایش در یک صفحه A4))
  2. سه نسخه از نمایشنامه به صورت تایپ شده به همراه فایل آن در محیط word روی لوح فشرده

بخش مرورنمایش­های آیینی و سنتی:

  • چهار نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری اجرا
  • یک لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از نمایش
  • یک نسخه از نمایشنامه به همراه فایل آن در محیط word روی لوح فشرده
  •  مجوز کتبی نویسنده
  • تاییدیه اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (برای آثار اجرا شده در شهرستان­ها) یا تالار محل اجرا(برای آثار اجرا شده در تهران)
  • تصویر مجوز شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش


* مجالس شبیه‌خوانی:

  1. سه نسخه از مجلس
  2. چکیده مجلس (در یک صفحه A4 تایپ شده)

 

* آیین­ها، معرکه‌ها و بازی­های نمایشی- نمایش­های قهوه‌خانه­ای :

  1. چهار نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری اجرا
  2. یک لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از اجرا
  3. پژوهش و توضیح مستند آیین یا بازی (در یک صفحه A4 تایپ شده)


* هفتمین سمینار بین‌الملی نمایش­های آیینی- سنتی:

سه نسخه چکیده مقاله به صورت تایپ شده به زبان فارسی و انگلیسی (حداکثر در 150 کلمه)

 

* پاتوق نمایش­های سنتی کودک و نوجوان:

سه نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری از اجرای اثر

 

شرایط و ضوابط:

  1. آثار صحنه­ای برگزیده جشنواره (به انتخاب ستاد برگزاری وبا نظر دبیر جشنواره) برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهند گرفت. فرایند توافق با مدیران تالارها برای زمان و مکان اجرای این آثار از سوی کارگردان نمایش انجام و حمایت از آثار مذکور پس از اخذ این توافق انجام خواهد گرفت.
  2. ستاد برگزاری جشنواره صرفاً خود را متعهد به هماهنگی حضور هر بازیگر و نوازنده در دو اجرای متفاوت، می‌داند.
  3. شرکت­کنندگان در بخش‌های مختلف جشنواره با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند. عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
  4. در حوزه نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی هر کارگردان می‌تواند صرفا در یکی از بخش‌های جشنواره حضور داشتهباشد. بخش مرور از این قاعده مستثناست.
  5. ارسال مدارک به شکل کامل الزامی است. در صورت وجود نقص، تقاضای حضور ثبت نخواهد شد.
  6. هزینه اسکان و پذیرایی گروه‌های شهرستانی به عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.
  7. ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ مواد تبلیغی نمایش‌ها نداشته و صرفاً خدمات معمول نصب دکور و آماده‌سازی صحنه را ارائه خواهد کرد.
  8. مدارک، عکس، نمایشنامه و فیلم‌های ارسالی(پذیرفته شده و نشده) مسترد نخواهد شد.
  9. ستاد برگزاری جشنواره به تشخیص کمیته انتخاب در هر بخش و بنا به موارد زیر کمک هزینه گروه را مشخص خواهد کرد:

الف) نیازهای ضروری صحنه شامل دکور، لباس، موسیقی و...

          ب) تعداد عوامل اجرایی موثر دراجرای گروه.

          ج) بعد مسافت برای گروه‌های شهرستانی به منظور تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب

          د) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره

  1. چنانچه موردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام علاقه‌مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری اعلام و اجرا خواهد شد.

نشانی پستی دبیرخانه: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، جنب تالار وحدت، اداره کل هنرهای نمایشی، دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها.

تلفن و نمابر: 66710702 و 5-66705101 داخلی 319

پست الکترونیکی d_jashnvareha@yahoo.com

سایت ایران تئاتر  www.theater.ir

سایت کانون نمایش‌های آیینی و سنتی : www.iran-tt.ir

کد پستی: 1133914934

 

فرم تقاضای حضور در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی
مرداد 1398



اینجانب ......................................................................... با اطلاع کامل از شرایط فراخوان با ارسال مدارک مورد نیاز، تقاضای خود را برای حضور در بخش ..................................................... اعلام می‌نمایم.


عنوان اثر: ..................................................... شهر: ............................................ نویسنده: .......................................................... تحصیلات (با ذکر گرایش):............................................................................... تاریخ تولد: ......................................................

مدارک ارسال شده (نمایشنامه، CD ، DVD ، عکس و.... به تفکیک ذکر شوند.)

................................................................................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................................................................................

تلفن تماس ثابت: ...........................................................
تلفن همراه:........................................................................
نشانی دقیق پستی:

................................................................................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................................................................................
پست الکترونیکی: ..............................................................


نام و نام خانوادگی
تاریخ:
امضاء:

 

علاقمندان می توانند فایل PDF فراخوان را از بخش فایل های ضمیمه در انتهای این خبر دریافت کنند.




مطالب مرتبط

ساسان شکوریان، کارگردان خوزستانی:

متولیان تئاتر کشور، نسل جدید را به سمت نمایش ایرانی هدایت کنند
ساسان شکوریان، کارگردان خوزستانی:

متولیان تئاتر کشور، نسل جدید را به سمت نمایش ایرانی هدایت کنند

ساسان شکوریان، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در گوشه‌گوشه مناطق مختلف کشورمان ظرفیت‌های نمایشی بسیاری است و امیدواریم متولیان تئاتر کشور نسل جدید را به سمت نمایش ایرانی هدایت کنند.

|

نظرات کاربران