در حال بارگذاری ...
مشاور هنری استاندار خوزستان:

لزوم توجه به روان‌شناسی در زمینه خلق آثار هنری کودکان

مشاور هنری استاندار خوزستان گفت: در جریان متعارف زندگی رفتار با کودکان ظرافت و روانشناسی خاصی را می‌طلبد. در عرصه تولید آثار هنری کودکان نیز باید با حساسیت و متکی به دانش روانشناسی گام برداشت.

رضا کیانی به مناسبت هفته کودک در گفت‌وگو با تئاتر خوزستان، اظهار کرد: باید در انتخاب محتوی آثار هنری ویژه کودکان و همچنین انتخاب  فرم و گونه  ارتباطی با آنها دقت لازم را از حیث روانشناسی و زیبا‌شناختی اتخاذ کرد. 

وی افزود: زمانی که کودک دست به آفرینش هنری می‌زند باید عرصه مناسبی برای او فراهم آورد تا با آزادی عمل تراوشات ذهنی و فانتزی خود را با زبان هنر ابراز کند و مربیان هنر با درایت ویژه و ظرافت کودکان هنرمند را هدایت کنند. 

مشاور هنری استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در طی سال، جشنواره‌های هنری با محوریت کودک برگزار می‌شود و بی‌تردید در کل نفس برگزاری این گونه جشنواره‌ها و فراهم آوردن بستر تبادل تجربه و بروز خلاقیت در دل آن‌ها مفید به نظر می‌رسد و نیاز به حمایت دارند. 

کیانی در همین زمینه عنوان کرد: نکته مهم چگونگی برگزاری جشنواره‌های هنری با موضوع کودک است و پاسخ به این پرسش برگزاری این جشنواره‌ها تاکنون به چه میزان در ارتقای کیفی هنر و ادبیات کودک و همچنین ارتباط سازنده با کودکان جامعه موثر بوده‌اند؟   

این هنرمند تئاتر با بیان این که اگر نقاط ضعف، کاستی‌ها و معضلاتی در برگزاری  چنین جشنواره‌هایی از حیث کمی و کیفی وجود دارد لازم است برطرف شود تاکید کرد: برای یافتن پاسخ پرسش‌های مذکور باید پژوهش، تحلیل و بررسی دقیق و علمی پیرامون جشنواره‌های کودک انجام داد و هر دوره را با دوره‌های قبل قیاس کرد که آیا برگزاری جشنواره‌ها حرکت رو به جلوای در هنر و ادبیات کودک ایجاد کرده‌اند؟  

 او با بیان این که باید از دیدگاه متخصصان در افزایش سطح جشنواره و پویایی و کارآمدی آنها بهره‌مند شد گفت: بسیار ضروری است که برای  جشنواره‌های کودک دبیرخانه دایمی تشکیل شود و متون ارزشمند رسیده به این گونه جشنواره‌ها و همایش‌ها در قالب کتاب و بسته‌های فرهنگی به جامعه عرضه شود. 

کیانی یادآوری کرد: اگر قرار است از جانب بزرگسالان موضوع و یا متنی در اختیار کودکان جهت پردازش هنری قرار گیرد باید ضمن در نظر گرفتن مقتضیات زمان و موضوعات روز به مباحث هویتی نیز توجه شود. 

مشاور هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: شایسته است قصص و مفاهیم قرآنی، ارزش‌های اخلاقی در اشعار و نوشته‌های مفاخر ملی و دینی و گنجینه‌های ادبی سرزمین‌مان بیش از پیش و با شیوه‌ای خلاق به کودکان آموزش داده شود. 

این کارگردان تئاتر معتقد است: در استان خوزستان اشتیاق  خوبی برای ارج نهادن به هنر و ادبیات کودکان از جانب هنرمندان وجود دارد و زمینه‌هایی برای پرورش هنرمندان کودک، برگزاری اجرای نمایش، نمایشگاه‌های نقاشی، برنامه‌های موسیقی‌، نشست‌های ادبی با حضور کودکان هنرمندان در جای‌جای استان موید این مطلب است. حتی در سال گذشته در جریان حادثه تلخ زلزله استان کرمانشاه با همت و تلاش خودجوش جمعی از هنرمندان خوزستانی نمایش عروسکی برای کودکان زلزله‌زده اجرا شد تا موجبات تلطیف روحیه هموطنان حادثه دیده را در آن شرایط سخت فراهم آورند.




نظرات کاربران