در حال بارگذاری ...
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

فراخوان سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی و سنتی ارغون منتشر شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی و سنتی ارغون استان خوزستان در شهرستان بهبهان خبر داد.

به گزارش تئاتر خوزستان، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن اعلام این خبر گفت: سومین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی ارغون توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی شعبه خوزستان و شورای راهبردی تئاتر خوزستان با همکاری کانون نمایشهای آئینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران به صورت منطقه ای با حضور استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در شهرستان بهبهان برگزار می شود.

محمد جوروند افزود: به منظور اشاعه زمینه های مناسب پژوهشی جهت بررسی آیین ها و رسوم منطقه جنوب کشور در نمایش های ایرانی و بهره بردن از این دستاوردها برای احیاء، معرفی و ثبت آیین ها و رسوم نمایشی منطقه جنوب ایران، سومین جشنواره منطقه ای نمایش های آئینی و سنتی ارغون در چهار بخش برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن تشریح بخش های مختلف جشنواره گفت: بخش اول ویژه نمایش‌های صحنه ای آیینی و سنتی بوده و نمایش‌هایی که برگرفته از پژوهش در آئین ها و رسوم منطقه جنوب ایران با الهام از تکنیک های نمایش‌های آیینی و سنتی و نمایش ایرانی تولید شده باشند می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

وی گفت: بخش دوم ویژه معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی است که به جهت شناسایی، حفظ و احیای معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی منطقه جنوب ایران که قابلیت اجرا در فضای باز را دارند، پیشنهادات ارائه شده در دو گروه: « آیین ها و نمایش‌های میدانی » و « بازی های قهوه‌خانه‌ای » اجرا خواهند شد.

جوروند در خصوص بخش سوم جشنواره گفت: بخش سوم شامل نقالی و روایت های ملی و بومی است و به نمایش هایی اختصاص دارد که با طرح قصه های ملی و بومی منطقه جنوب کشور با موضوع آزاد در قالب گونه های مختلف نقل سنتی به معاصر سازی الگوهای کهن و منطقه جنوب کشور می پردازند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه اظهار کرد: بخش چهارم ویژه سمینار پژوهشی جشنواره است که حول محورهای ذیل برگزار خواهد کرد: الف) مطالعه ی آیین های ناشناخته یا کمتر شناخته شده استان های تحت پوشش جشنواره. ب) بررسی نشانه شناختی و مردم شناختی آیین ها و مراسم ها. ج) نقش و تاثیر حضور زنان در آیین ها و سنن. د) بررسی شاهنامه خوانی بومی استان های تحت پوشش جشنواره. ر) طبیعت و آیین ها و تاثیر این دو بر هم. ز) نقش مهاجرین در شکل گیری و توسعه آیین های سوگ و سور جنوب ایران.

همچنین وی ضمن اشاره به برنامه زمانبندی جشنواره افزود: آخرین مهلت دریافت آثار بخش صحنه ای تا 20 آذرماه 97 و بخش معرکه و بازیهای نمایشی و بخش نقالی تا 25 آذرماه 97 است و آخرین مهلت برای ارسال چکیده مقالات بخش سمینار پژوهشی تا 30 آبان ماه 97 خواهد بود.

محمد جوروند گفت: متقاضیان می بایست مدارک عمومی شامل: فرم تکمیل شده تقاضای حضور، چکیده سوابق هنری کارگردان، نویسنده و پژوهشگر، مجوز کتبی نویسنده یا صاحب اثر، یک قطعه عکس 4*3 کارگردان، نویسنده یا پژوهشگر و سوابق هنری متقاضی در یک صفحه A4 تایپ شده به همراه مدارک اختصاصی هر بخش را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

جوروند گفت: مدارک اختصاصی بخش صحنه ای شامل: 1) چهار نسخه لوح فشرده از فیلم اجرا . 2) یک لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از نمایش . 3) یک نسخه از نمایشنامه به همراه فایل آن در محیط word روی لوح فشرده . 4) تایید اجرای عمومی اثر نمایشی است و مدارک اختصاصی بخش معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی و بخش نقالی و روایت های ملی و بومی شامل: 1) چهار نسخه لوح فشرده اجرا . 2) یک لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از اجرا . 3) پژوهش و توضیح مستند آیین یا بازی (در یک صفحه A4 تایپ شده) است و متقاضیان شرکت در بخش سمینار پژوهشی چهار نسخه چکیده مقاله به صورت تایپ شده بر روی صفحه A4 (حداکثر در 150 کلمه) را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اعلام کرد: علاقه‌مندان به شرکت در سومین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی ارغون ویژه منطقه جنوب کشور می توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی خوزستان، بهبهان، بلوار شهید عبدالهی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، دبیرخانه جشنواره آئینی و سنتی ارغون ارسال و یا با شماره تلفن 06152724550 و  06152723851 و دورنگار 06152724500 تماس حاصل فرمایند.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران