در حال بارگذاری ...
علی قاضی کارگردان نمایش «بازندک» شرکت کننده خزستانی در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران؛

توجه بیشتر به امر آموزش تئاتر در کشور ضروری است

علی قاضی از شهرستان مسجدسلیمان با نمایش «بازندک» در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک شرکت کرده است.

به گزارش تئاتر خوزستان، نمایش «بازندک» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از شهرستان مسجدسلیمان تولید انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و حوزه هنری استان خوزستان در بخش فضای باز هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک شرکت کرده است که در زیر گفت و گوی تئاتر خوزستان با این کارگردان تئاتر را می‌خوانیم.

 

این دوره در فراخوان آمده که امسال جشنواره با رویکرد توجه به عنصر نوآوری و شگفتی به عنوان ویژگی نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به عنوان سکس از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک نمایشنامه برگزار می شود، مشخصاً به عنوان خالق نمایش «بازندک» چقدر در راستای تولید اثر به این نکاتی که در فراخوان تاکید شده، توجه داشتید؟

در نمایش بازندک سعی شده تا به معرفی عروسک بازندک و کاربرد آن در آیین پرداخته شود و از آنجاییکه پیشتر این سوژه و  این آیین به اجرا در نیامده است خود بیانگر نو آوری و خلاقیت است و نکته بعد اینکه در بحث ارتباط با مخاطب باید گفت که کاربرد آیینی این عروسک  به شکلی بیان میشود که گوشه ای از روند اجرای آیین توسط مخاطب به اجرا در می آید به عبارتی بهتر ما برای مخاطب تکلیفی را تعریف میکنیم ( به زبان تصویر) و مخاطب آنرا به اجرا میگذارد همچنین به عقیده بنده در یک اثر نمایشی هر گاه آغاز ، میانه و پایان یک نمایش از منطق دراماتیکی و همپوشانی خوبی برخوردار باشد آن اثر اثری دراماتیزه خواهد بود که در نمایش بازندک این نکته اعمال شده است.

 

روند شکل گیری اثر از ایده اولیه تا تکمیل و نگارش و تولید؟

قطعا روند شکل گیری متن از مشاهده میدانی شروع و به شکل گیری متن منجر شد. خوب همیشه این سوال در ذهنم بود که کاربرد این عروسک برای کودکان بختیاری فقط جنبه سرگرمی دارد؟ و فقط وسیله بازی دختران بختیاری است؟ که پس از تحقیق و پی بردن به کاربردهای آیینی دیگر این عروسک ، نمایش بازندک تولید گردید.

 

درباره کیفیت اثرتان با توجه به پذیرفته شدن در جشنواره فکر می کنید در حدی هست که بتواند در سطح جهانی نیز مورد توجه قرار بگیرد؟

هر آیینی در محتوی جنبه جهانی دارد و قطعا از بوم فراتر است و تنها شکل اجرا و نام آیین است که تغییر میکند به طور مثال آیین های بارانخواهی که در ایران به اجرا در می آیند با آیین های بارانخواهی که در نقاط مختلف جهان اجرا میشوند همگی یک آیین هستند یعنی بارانخواهی و این شیوه و فرم اجراست که تفاوت میکند. حال با این تعاریف و توضیحات میتوان گفت نمایش بازندک نمایشی است با شناسنامه بختیاری که میتواند ویزای سفر به هر کشوری را دریافت کند.

 

شیوه اجرایی اثر و خلاصه داستان را بفرمائید؟

"بازِندَک" عروسک نمایشی دختران ایل بختیاریست . این عروسک معمولا برای بخت گشایی ، بچه دار شدن و در کل حاجت روا شدن استفاده میشود. در این نمایش زنان و مردان ایل بختیاری بازندکی را جهت حاجت روا شدن و بچه دار شدن یکی از زنان ایل به شکلی خاص آراسته و همراه با  آواز و موسیقی فولکلور بختیاری طی مراسمی خاص به آن دخیل میبندند و تنها در زمان حاجت روا شدن دخیل های بسته شده گشوده میشوند. نمایش بازندک نمایشی است فرم و زبان نمایش زبان تصویر است که همواره زبانیست جهانی که در آن بخشهایی از پست مدرنیسم مشاهده میشود. در این نمایش سعی شده است با بهره گیری صحیح و منطقی از رنگها ، موسیقی و ... ارتباط و فضایی درگیرانه با مخاطب خلق شود.

 

مدت زمان تمرین تا آماده شدن اثر چقدر بود؟

مدت زمان تمرین این نمایش ۳ ماه بوده است.

 

با توجه به حضور مرضیه برومدن به عنوان دبیر جشنواره که امسال به عنوان سومین دوره به طور پیاپی هدایت جشنواره را به عهده دارند، به عنوان هنرمندی که اثرتان در جشنواره پذیرفته شده، چه چیزی در جشنواره امسال شما را شگفت زده می کند؟ و توقع دارید چه اتفاق خاصی رقم بخورد؟

خوب به هر حال سرکار خانم مرضیه برومند از بزرگان و پیشکسوتان عرصه نمایشهای عروسکی هستند که این مسئله خود بیانگر گزینش تخصصی آثار است. حال انتظار بنده به عنوان یک شرکت کننده در جشنواره این است که آثار تنها و صرفا با هدف نمایش عروسک ها به صحنه نیایند چرا که قرار است نمایش عروسکی تماشا شود نه نمایش عروسک لذا یک نمایش عروسکی میبایست در بر گیرنده هم فرم مناسب و هم محتوایی درخور باشد.

 

اهمیت اجرای عمومی آثا عروسکی به ویژه در بخش بزرگسال و احتمال جذب مخاطب و موانع و ... ؟

می خواهم این خواهش را از مسئولین و مردم داشته باشم که تئاتر خیابانی و تئاتر عروسکی را چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ معنوی تنها نگذارند ودر راستای اجرای عموم   آثار عروسکی یاد آور میشوم که :

عروسکها هرگز نمی خندند ... نمی گریند ... قهر نمی کنند ... ولی با ایجاد دوستی ها ، خلق میکنند خنده را ... گریه را ... قهر و آشتی را ...

 

نظر شما در مورد فضای فعلی تئاتر خوزستان چیست؟

فضای فعلی تئاتر استان فضای مساعدی است چرا که امروزه در استان خوزستان از حداکثر پتانسیل تئاتری بهره وری شده است امروزه شاهد شکل گیری شورای راهبردی تئاتر استان هستیم که در تلاش است در کنار انجمن هنرهای نمایشی استان با توان حداکثری به حل مشکلات تئاتر استان بپردازند.

 

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید؟

تنها خواهش من از مدیران هنری استان و کشور این است که بیش از پیش به مسئله ی آموزش در تئاتر بپردازند همچنین با برگزاری ورکشاپها و کارگاه های تخصصی تئاتر خیابانی ، عروسک سازی ، تعزیه و ... از طریق نیروها متخصص موجود در پیکره تئاتر استان به ارتقای سطح کیفی تئاتر خوزستان کمک شایان توجه ای بکنند.




نظرات کاربران