در حال بارگذاری ...
یادداشت ابراهیم مکوندی برای نمایش کودکانه «شنل قرمزی» در اهواز؛

«شنل قرمزی» یک نمایش هشدار دهنده و بیدار کننده است

داستان شنل قرمزی که از قصه های فولکلور اروپا و فرانسه است. اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط «شارل پرو» نگارش گردید و در قرن نوزدهم میلادی نیز توسط برادران «گریم» آلمانی بازنویسی شد.

به گزارش تئاتر خوزستان ابراهیم مکوندی کارشناس روابط عمومی الکترونیک و روانشناس کودک و نوجوان پس از تماشای نمایش «شنل قرمزی» به کارگردانی ناصر میاحی در تالار آفتاب اهواز یادداشتی را نوشت و در اختیار سایت تئاتر خوزستان قرار داد.

در متن یادداشت آمده است:

داستان شنل قرمزی که از قصه های فولکلور اروپا و فرانسه است. اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط «شارل پرو» نگارش گردید و در قرن نوزدهم میلادی نیز توسط برادران «گریم» آلمانی بازنویسی شد.

داستان تئاتر کودک و نوجوان در کلانشهر اهواز به سالیان دوری برمی گردد. در آن زمانی که ناصر میاحی جوان و با انگیزه، تصمیم می گیرد تا با گردآوردن تعدادی بازیگر کودک و نوجوان اهوازی، اولین تجربه ی تئاتر کودک خود را به روی صحنه ی نمایش ببرد. در آن زمان با آن امکانات بسیار کم و نداشتن پشتوانه ی مالی، ایشان برای اولین بار مردم اهواز را با گروه تئاتر مردم، با نمایش و ژانر نمایشی کودکان، آشنا نمود و نشان داد که کودکان اهوازی نیز باید سهمی از شادی و نشاط را داشته باشند.

 اکنون و پس از گذشت بیش از یک دهه تجریه ی موفق در زمینه ی اجرای نمایش کودک و نوجوان، به آن تجربه و پختگی لازم رسیده است که با تلفیق نمایش کودک با کمدی، طنز، هیجان، نشاط، شادی و بالاتر از همه موزیکال نمودن آن، شور و نشاط زاید الوصفی را به تماشاگران حاضر در سالن، درمیان کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان منتقل می نماید.

داستان شنل قرمزی که از قصه های فولکلور اروپا و فرانسه است اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط «شارل پرو» نگارش گردید و در قرن نوزدهم میلادی نیز توسط برادران «گریم»  آلمانی بازنویسی شد.

نمایش «شنل قرمزی» اقتباسی آزاد از داستانی به همین عنوان است که توسط جناب استاد عبدالرضا حیاتی بازنویسی و تدوین گردیده است. که به شیوه ی امروزی و نسخه ی بومی آن، البته با همان مضمون و قالب اصلی ولی با اندکی تغییر، توسط ناصر میاحی کارگردان صاحب سبک تئاتر کودک و نوجوان استان خوزستان بر روی صحنه نمایش رفته است و انصافا که حق مطلب را ادا کرده است. 

«شنل قرمزی» یک نمایش هشدار دهنده و بیدار کننده است، که لزوم هوشیاری کودکان و نوجوانان در مواجه با انسان های بد و شرور را گوشزد می کند و آنان را از ساده لوحی و فریب خوردگی باز می دارد. نقطه اوج شنل قرمزی، استفاده از مشارکت تماشاگران در متن نمایش، ایجاد روحیه ی نشاط و شادی در میان تماشاگران و پیام زیبای راوی نمایش در پایان آن است که در آوان سن(جلو صحنه) یعنی نقطه ی طلایی در تئاتر به بیننده و تماشاگر القا می کند.

استفاده ی کارگردان از کلیه ی عناصر و ارکان یک نمایش حرفه ایی کودک، از دیگر شاخصه های این نمایش جذاب و دیدنی می باشد.

همچنین، استفاده از عنصر تعلیق، که یکی ارکان مهم آثار هنری فاخر می باشد نیز در این نمایش کودک به چشم می خورد که بر زیبای های آن می افزاید.

ناصر میاحی کارگردانی است که همه ساله با نمایش های زیبایش، تماشاگران بی شماری را با تئاتر آشتی می دهد و همیشه زمزمه ی تماشاگران را هنگام خروج از سالن نمایش به گوش خود شنیده ام که بارضایت، شادی و نشاط از سالن خارج می شوند. ناصر میاحی، کارگردان ژانر تئاتر کودک در طول سالها اجرای نمایش های موفق به درستی نیازهای تماشاگران را فهمیده و بدین دلیل، آثار ایشان همواره با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه می شوند. ایشان با رعایت اصول تئاتر کودک، همچون انتخاب قصه های دوست داشتنی و دراماتیزه کردن آنها، موسیقی های جذاب، رنگ های شاد در طراحی دکور، هدایت اصولی بازیگران و کارگردانی آگاهانه، به تولید آثار فاخر کودک در اهواز می پردازد .

ایشان درکنار تولید تئاتر کودک، بازیگران مطرحی را نیز تحویل جامعه تئاتری اهواز داده است .

بی شک، مردم زیادی در هر تابستان، منتظر تولیدات این هنرمند توانمند و خوش ذوق خوزستانی هستند.

گروه تئاتر کودک و نوجوان مردم، همه ساله بطور تخصصی نمایش های کودک موفقی را برای عامه مردم اهواز و خوزستان اجرا می نمایند.

در پایان تماشای این نمایش شاد و موزیکال را به همه ی شما مردم خونگرم و هنردوست خوزستان توصیه و سفارش می نمایم.

 همچنین برای ایشان وگروه جوانشان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم و از روابط عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان که حامی اصلی این نمایش بودند تشکر و قدردانی می نمایم.




مطالب مرتبط

در خشش هنرمندان خوزستان در عمان

در خشش هنرمندان خوزستان در عمان

نمایش «بره ناقلا» نوشته و کارگردانی ناصر میاحی، اکتبر سال جاری در چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر «الدن» به میزبانی کشور عمان شرکت کرد و جوایز بسیاری با خود به خانه آورد.

|

نگاهی به نمایش «آرش؛ روایتی دیگر» به کارگردانی سیدصادق فاضلی

پیوند میان اسطوره و نمایش و زندگی
نگاهی به نمایش «آرش؛ روایتی دیگر» به کارگردانی سیدصادق فاضلی

پیوند میان اسطوره و نمایش و زندگی

آرزو کهوازی* نمایشنامه آرش نوشته بهرام بیضایی با تمام متون و روایت هایی که تا کنون پیرامون اسطوره آرش کمانگیر نوشته و یا سروده شده، متفارت است. تفاوت به معنی واقعی واژه متفاوت!ما در این متن با موقعیت ...

|

نظرات کاربران