در حال بارگذاری ...

نگاهی به نمایش «سایکو»

بر خلاف عرف همیشه، در این یاداشت از بروشور شروع می‌کنم. با تشکر از یادآوری علم سایبرنتیک، بازگویی و اهمیت آن در دستیابی به تصاویر ذهنی، چرا که تصویر ذهنی تعیین‌کننده‌ی هدف‌های ماست.

سید منصور ناصری؛ کاش اکنون که استاد راسخ راد عزیز سعی در شناساندن این علم با ابزار نمایش و با بازی سایکو سایبرنتیک به مخاطب (جشنواره‌ی تئاتر ملی نفت) اهواز را داشت، لااقل به‌خاطر سایه‌ی دکل نفتی بالای سرش هم که شده اثری سایکولوژیک‌تر و یا سایکو سایبرنتیک‌تر برای مخاطب خود می‌فرستاد.

متن دارای شوخی‌های اجتماعی و طنز ساده و روان است. بازیگران انرژیک به روی صحنه می‌آیند و مخاطب را به تشویق وامی‌دارند و سایکی ( = psycheروان) ما را نوازش می‌دهند. درمی‌یابیم که خدا را شکر از کرامت سایه‌ی دکل‌های نفتی اثری آمده تا روح‌مان را به پرواز درآورد و ما را از این جهل برهاند .

بطری را می‌چرخانم و با صداقت می‌گویم با چشم‌پوشی از بیان بازیگران، انرژی آنها را قابل‌تحسین دانسته و توانایی آنها را می‌ستایم.

بطری را می‌چرخانم و با شجاعت می‌گویم این اثر بهتر بود در بخش جنبی جشنواره حضور می‌داشت. فضای کار به سایکی جشنواره نمی‌خورد. مجال مناسبی بود برای فراغت گروه‌های شرکت‌کننده از ناملایمات این چندروز.

بطری را می‌چرخانم و با صداقت می‌گویم چه طراحی صحنه‌ی خوبی داشت این نمایش. البته برای اجرای30 روز نمایش. به من 3 برابر ورودی هم می‌دادند زیر بار این دکور برای یک اجرا نمی‌رفتم!  کسی چه می‌داند شاید...

بطری را می‌چرخانم و با شجاعت می‌گویم دوست داشتم از این اثر درس بگیرم که گرفتم. برایم افق‌های تازه‌ای روشن شد. غلبه بر مکانیسم شکست، که ترکیبی بود (دیگر نیست) از احساسات منفی و یأس‌آورکه مانع هدفم می‌شد . تهران مرا با آغوش باز بپذیر.

بطری را می‌چرخانم و با صداقت توأم با شجاعت بطری را برمیدارم چند جرعه از آب لوله‌کشی اهواز در آن می‌ریزم و برای روز مبادا نگه می‌دارم که اگر خدای ناکرده دوباره سایکی من به‌هم ریخت، جرعه‌ای از آن بنوشم و به ملکوت اعلی بپیوندم!

بطری را می‌چرخانم، بین شجاعت و صداقت می‌مانم. می‌خواهم چیزی بگویم، شجاعتش را ندارم و از صداقت نیز بارها لطمه خورده‌ام. پس بهتر می‌بینم بطری را بردارم و بساط بازی شجاعت و صداقت را برچینم و به بازی سایکو بپردازم، اما سمت راستم تنهایی است. این روزها پژواک سایکو امانم را بریده است. سایکوتیزم گرفته‌ام. هرچه می‌گویم جوابش سایکو‌ست .

 جشنواره خوب است؟ سایکو

اجراها خوب بود؟ ای... سایکو

اهواز آب و هوا دارد؟ سایکو

خوزستان آب دارد؟ سایکو

خوزستان نفت دارد؟ بله دارد!

آبادان گلستانه؟ سایکو

بوستان آبادانه؟ سایکو

ما هوا داریم؟ سایکو سایکو سایکو سایکو سایکو سای سا س...

 

اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز به دبیری ناصر چنانی از 1 الی 7 مردادماه 97 در کلانشهر اهواز در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران