در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «مزون» به کارگردانی اصغر گروسی از شیراز، شرکت کننده در اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛

سنجاق کردن قطعاتی بدون ارتباط

تئاتر خوزستان-قاسم غلام‌حیدر: ارتباط صمیمی و تعلیق زیبایی که در چند دقیقه‌ی آغازین نمایش با مخاطب برقرار می‌شود و بازی خوب هر دو نقش زن و مرد که مخاطب را برای دیدن نمایش مشتاق می‌کند، پس از رسیدن به نیمه‌های نمایش تقریباً از دست می‌رود.

ریتم نمایش که به طرز کش‌داری بر پاشنه‌ی اتفاقات ساده و با جر و بحث‌های معمولی می‌گردد، اندک‌اندک مخاطب را به این نتیجه می‌رساند که نباید منتظر حادثه یا واقعه‌ای دراماتیک در این نمایش باشد.

البته بازیگران تا انتهای نمایش همه‌ی تلاش خود را برای برقراری ارتباط با مخاطب انجام می‌دهند، اما این نمایشنامه‌نویس و کارگردانند که با سنجاق کردن قطعاتی بدون ارتباط با موضوع نمایش، ذهن مخاطب را در انتهای نمایش به‌ جایی می‌برند که مقصود آغاز نمایش نبوده است.

دکور با همه‌ی ناکارآمدی، به‌صورتی سلطه‌گر، بخش‌های اصلی صحنه را بدون هیچ کارکرد خاصی به اشغال خود درآورده و در هنگام تغییر صحنه‌ها، هیچ دگرگونی در دکور ایجاد نمی‌کند.

موسیقی نمایش در تحقق اهداف نمایشنامه برای خلق فضا و اتمسفر لازم ، هیچ مشارکتی ندارد و نمایش پیش از رسیدن به پایان فیزیکی خود به پایان می‌رسد.

بازی روان بازیگرها البته تا حدود زیادی صحنه را از جمود و بی‌تحرک بودن نجات می‌دهد، امّا کارگردان نتوانسته بقیه‌ی عوامل صحنه را برای خلق فضایی پویا و پرتحرک به خدمت مضامین نمایشنامه درآورد و همین باعث شده تا در نیمه‌ی دوم نمایش خود دچار قصه‌زدگی و کمبود فضای چالشی و دراماتیک گردیده و سبب عدم لذت مخاطب از دریافت مکنونات متن می‌گردد.

 در پایان آن‌چه نباید از نظر دور داشت، نوع نگارش متن بر پایه‌ی دیالوگ‌های کوتاه است که ترکیب بسیار خوبی از بده‌بستان‌های کلامی و دراماتیک و در نیمه‌ی اول نمایش خلق نمود.

 

اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز به دبیری ناصر چنانی از 1 الی 7 مردادماه 1397 در کلانشهر اهواز در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران