در حال بارگذاری ...
در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز؛

از بنیانگذار تئاتر مدرن اهواز تجلیل شد

در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز از سیدحسینعلی طباطبایی بنیانگذار تئاتر مدرن در اهواز تجلیل شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز که یک‌شنبه ٧ مرداد ماه 1397 با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، جمعی از مسئولان استانی و هنرمندان استانی و کشوری برگزار شد از سیدحسینعلی طباطبایی بنیانگذار تئاتر کلاسیک در اهواز با حضور خانواده وی تجلیل شد.

در این مراسم طباطبایی فرزند سید حسینعلی طباطبایی ضمن تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، به بیان گزیده‌ای از زندگی‌نامه این هنرمند فرهیخته پرداخت.

در ادامه محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن تقدیر از زحمات این استاد فرهیخته در زمینه تئاتر در استان اظهار کرد: پس از اتمام ساخت پلاتوهای تالار آفتاب در اهواز یکی از این پلاتوها به نام سید حسنعلی طباطبایی نام‌گذاری می‌شود.

لازم به ذکر است، سیدحسین‌علی طباطبایی شفیعی در محله دروازه شمیران تهران به دنیا آمد وی در سال ١٣٢٠ وارد دانشگاه تهران شد و ادبیات فرانسه خواند وی حدود ٤٠ نمایش تک‌پرده‌ای را از فرانسوی به فارسی ترجمه کرد او در سال ١٣٤٦ وارد خوزستان شد و از سال ١٣٤٨ کار تئاتر را در این استان آغاز کرد که از ترجمه‌‌های وی می‌توان به «در گوش سالمم زمزمه کن» نوشته ویلیام هلنی اشاره کرد همچنین آخرین نمایشی که در جایگاه کارگردان به روی صحنه برد، می‌توان از «اتاق خصوصی» نام برد.

همچنین از آثار این هنرمند فرهیخته می‌توان به سلطان مار که در سال ١٣٥٢ در اهواز به اجرا درآمد اشاره کرد.

از شاگردان سیدحسینعلی طباطبایی در زمینه تئاتر در اهواز می‌توان از عزیز نقدی، رضا فیاضی، علی اصغر شادروان،نعمت‌الله لاریان و بدرالسادات برنجانی نام برد.

 

اولین جشنواره ملی تئاتر اهواز به دبیری ناصر چنانی از 1 الی 7 مردادماه 1397 در کلانشهر اهواز برگزار شد.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران