در حال بارگذاری ...
از فردا در تئاتر شهر تهران؛

روایت سارا مخاوات هنرمند خوزستانی از نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من»

سارا مخاوات هنرمند خوزستانی متولد بهبهان نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من» را در سالن سایه تئاتر شهر تهران به روی صحنه می برد.

به گزارش تئاتر خوزستان سارا مخاوت هنرمند خوزستانی متولد بهبهان است که تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی در رشته سینما گرایش فیلمنامه نویسی از دانشگاه هنر و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه هنر تهران به اتمام رسانده است.

نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من» به نویسندگی و کارگردانی سارا مخاوات از روز چهارشنبه 27 تیر ماه 1397 ساعت 20 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر تهران به روی صحنه خواهد رفت.

بازیگران این اثر نمایشی سورئال، نازنین احمدی، پرنده علایی و هاله گرجی هستند. 

مخاوات پیش از این، آثار نمایشی دانشجویی را روی صحنه آورده است و «خداحافظ باغ آلبالوی من» نخستین تجربه این هنرمند خوزستانی در ابعاد حرفه‌ای است.

سارا مخاوات درباره ایده نگارش و مضمون این اثر نمایشی گفت: به صورت کلی ایده نگارش این نمایشنامه برگرفته از اتفاقات و شرایط اطراف ما در جامعه است که سال‌ها با آن‌ها دست به گریبان هستیم. همه آد‌م‌ها تخیل و رویایی در ذهن‌شان می‌پرورانند که به سختی به آ‌ن دست می‌یابند و سپس موقعیت‌شان به صورت غیر واقعی غیر تحمل می‌شود.

او با بیان اینکه نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من» درباره ایده‌ای است که تمام وجود یک آدم را در برمی‌گیرد، عنوان کرد: شخصیت نمایش انسانی است که ایده مهاجرت را در ذهن می‌پروراند و در این راه تلاش بسیاری کرده و موفق نشده است. این شخصیت واقعیتی را انکار کرده و به درون شخصیت خود و جهان ذهنی‌اش پناه آورده است و این جهان ذهنی را واقعی‌تر می‌بیند. او در اثر اتفاقی به شکل فانتزی به ذهن و تخیلاتش وارد شده و در نهایت متوجه آن می‌شود که ذهنش زیباترین جای جهان است و رویاهایش تکراری است.

این نمایشنامه‌نویس ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش 2 ماه به طول انجامید، درباره شیوه اجرایی یادآور شد: این اثر با توجه به مضمون نمایشنامه سبک فانتزی و سورئالی دارد. در طراحی گریم، لباس، بازی‌ها و نحوه کارگردانی به شیوه سورئال پیش رفته‌ایم و به صورت بخش بخش از فضایی به فضایی دیگر وارد می‌شویم.

کارگردان نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من» گفت: سبک کار بسیار تجربی است. سبکی که با توجه به چند لایه بودن داستان و تو در تو بودن آن مستلزم کاری متفاوت است. قرار نیست از جلوه های ویژه استفاده کنیم. می خواهیم همه چیز این نمایش را فقط با استفاده از «بازیگر» و «نور» کار کنیم. عمده ی کار به عهده ی بازیگران است. آن ها این داستان را نه فقط با دیالوگ،  که با استفاده ی خلاقانه از «بدن» و  «صدا» برای شما تعریف می کنند. سه بازیگر بر روی صحنه هستند اما شما با یازده نفر مواجه می شوید. آیا این همان اتفاقی نیست که در ذهن می افتد؟ آیا شما گاهی همه ی نقش ها را خودتان بازی نمی کنید؟

مخاوات در خصوص طراحی صحنه اثر خاطرنشان کرد: به صورت کلی هر آنچه در صحنه دیده می‌شود به «رفتن» مربوط است و همه چیز در صحنه به معنی ذهنی که پویا نیست، پوسیده، کهنه و نخ نماست.

این کارگردان در پایان درباره موسیقی نمایش اظهار داشت: سیاوش ولی‌پور موسیقی‌های نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من» را ساخته است. موسیقی نیز در راستای نمایش، فضایی سورئال و تعلیق دارد که به صورت پلی بک پخش می‌شود.

در خلاصه داستان نمایش «خداحافظ باغ آلبالوی من» آمده است: من توی تخیل اون زندگی می‌کنم، اونا هم توی خیال من هستن. ما فقط توی تخیل همدیگه وجود داریم و هیچ چیزی واقعی نیست. سه زن، از سه جای متفاوت جهان، با سه جایگاه مختلف در تاریخ کنار هم می ایستند تا مبارزه ای تازه آغاز کنند. مبارزه برای به دست آوردن جایگاهی تازه یا برای رسیدن به موقعیت ممتاز؟ هیچکدام! تنها مبارزه با «افسردگی» در خلال انبوه روزمرگی ها.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار کارگردان: شایان خاکبازان (اتاق انتظار)، دستیار دوم: شیرین سمیعی و پریسا خداوردی، منشی صحنه: بهنام امینی، طراح لباس: مریم نعیم زاده، طراحی ساخت و اجرای کلاه و نقاب: فرموک و فرشته حدادپور، طراحی الگو و دوخت: تولیدی آنیک و مزون شینا، مدیر صحنه: امیرعلی اولیایی، ساخت آکسسوار: نیما همزه، طراح صحنه: افسانه صرفه جو، طراح صدا: حامد کیایی، طراح نور: محمد حدادی، طراح گریم: بهاره اسدی، ساخت موسیقی: سیاوش ولیپور، نوازندگان: میثم مروستی، مهرداد عالمی  سیاوش ولیپور، صدابردار: مازیار مرتاضیه و استودیو تم، مشاور رسانه‌ای: عسل عباسیان، ساخت ویدئوهای تبلیغاتی: محمد تخشی، عرفان پشنگ پور، راضیه ایرانشهر و حامد کیایی، جلوه‎‌های ویژه: آرش آقابیک و با همکاری: حامی جو.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.




مطالب مرتبط

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک، نمایش «سایلنت هملت؛ سایلنت» به کارگردانی میلاد هارونی از اهواز و نمایش «رسم‌الخط» به کارگردانی ایوب بختیاری از اهواز؛ ...

|

نظرات کاربران