در حال بارگذاری ...
برای اولین بار در کشور؛

مجلس تعزیه خوانی دعبل بن علی خزاعی در شوش اجرا می شود

مجلس تعزیه خوانی سنتی شهادت دعبل بن علی خزاعی به تعزیه گردانی صادق اسماعیلی فر برای اولین بار در کشور اسلامی و در شهرستان شوش دانیال(ع) اجرای عمومی می شود.

به گزارش تئاتر خوزستان، صادق اسماعیلی فر رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوش گفت: بعد از اجرای مجلس تعزیه متوکل عباسی و پیرزن زائر  با حضور تعزیه خوانان گروه شبیه خوانی سنتی مدافعان حرم و حضور این مجلس در دو جشنواره ملی و استانی، ما را برآن داشت که مجلس شبیه خوانی شهادت دعبل خزاعی (ع) را در این شهرستان اجرا کنیم.

نایب رئیس کانون شبیه خوانی استان خوزستان گفت : این مجلس برای اولین بار است که در کشور به معرض اجرا در می آید و از آنجائیکه متن این مجلس شبیه خوانی را شاعر خراسانی بنام حسن عنایت پور به قلم خود نگاشته است، نیاز است صدا وآهنگ و آواز تعزیه ای داشته باشد لذا این نسخه برای آواز گذاری براساس موقعیت، وزن و قافیه شعر حسین علی مومن زاده رئیس کانون شبیه خوانی استان اصفهان ارسال شده است.

اسماعیلی فر گفت: کسانیکه در این مجلس خوانش نقش دارند عبارتند از: حضرت امام رضا(ع)، دعبل خزاعی، اباصلت، مأمون، غلام مأمون، کنیز دعبل خزاعی و غلام معتصم عباسی.

در طول تاریخ اسلام هیچ شاعری به اندازه دعبل این افتخار نصیبش نشده بود که یکی از ائمه بیت شعری به اشعار او اضافه نماید. دعبل با اشعار بی نظیرشان توانست نظر شریف امام رضا (ع) را به خود جلب کند و بعد از سرودن شعری در رثای اباعبدالله الحسین (ع) ، امام به دعبل فرمودند : ای دعبل آیا می توانم دو بیت شعر به اشعار تو اضافه کنم ، دعبل فرمود : بلی ای فرزند رسول الله ، امام رضا (ع) دو بیت با همان وزن و قافیه سرود آن دو بیت را به شعر دعبل اضافه نمود و پس از آن علی ابن موسی الرضا (ع) پیراهنی را به عنوان خلعت و یادگار جهت شفاعت دعبل خزاعی تقدیم ایشان می کند و بنا به روایت تاریخ این پیراهن بنا به وصیت  با بدن مطهر و شریف دعبل خزاعی در شهر شوش دفن می شود.




نظرات کاربران