در حال بارگذاری ...
توسط نشر افراز منتشر شد؛

انتشار دو مجموعه نمایشنامه «تیر بار چوبی» و «آخرین قطار جنگ» به نویسندگی سیدصادق فاضلی

دو مجموعه نمایشنامه «تیربار چوبی» و «آخرین قطار جنگ» به نویسندگی سید صادق فاضلی توسط نشر افراز منتشر شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، دو نمایشنامه «تیربار چوبی» و «آخرین قطار جنگ» به نویسندگی سیدصادق فاضلی توسط نشر افراز منتشر و در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه شد.

سیدصادق فاضلی در یادداشتی درباره مجموعه نمایشنامه «آخرین قطار جنگ» نوشت: مجموعه ی آخرین قطار جنگ حاصل سه سال تمرکز و نوشتار تجربی، در قالب  ده نمایشنامه با یک تم مشخص و متنوع در ژانرهای مختلف نمایشی است.

تمامی این نمایشنامه ها بر اساس تم خیانت و یا بهتر است بگویم «تم بحران» نگاشته شده اند. متاسفانه بحران های اجتماعی-خانوادگی در سالیان اخیر به شدت تحت تاثیر رسانه ها و ساختار فرهنگی جهان غرب قرار گرفته و به سان اختاپوسی دامن اکثر جوامع خاورمیانه و به شکلی جدی جامعه ی ما را گرفته و همچنان خانواده های اصیل و ریشه دار ما را تهدید می کند.  جدایی و طلاق در سال‌های ۱۳۸۵ تا 1391 به طور پیوسته در حال افزایش بوده و از ۹۴ هزار طلاق در سال ۱۳۸۵ به ۱۱۰ هزار در سال ۸۷، ۱۳۷ هزار در سال ۸۹ و ۱۵۰ هزار در سال ۹۱  و ۱۶۳ هزار در سال ۹۳ رسیده‌است . هشتاد درصد ازدواج‌هایی که در ایران به طلاق منجر می‌شوند طلاق‌های در میان جوانان زیر ۳۰ سال و بخش عمده این طلاق‌ها نیز به دلیل انتخاب نامناسب همسر، ناسازگاری و خیانت بوده است !

هدف نویسنده ارائه ی آمار و نگارش تربیتی نبوده و نیست چرا که وظیفه ی آموزه ها و آمیزه های اخلاقی به عهده ی دستگاههای اداری – اجتماعی عریض و طویلی است که در مملکت کم نیستند ! اما  در نمایشنامه های حاضر تلاش شده است تا گاهی لطیف ، گاهی خشن و بی پرده  والبته گاهی در قالب کمدی تراژیک و از زوایای مختلف ناهنجاری های روزافزون جامعه عیان و آشکار گردد. امید است که این تلاش صادقانه مورد توجه و اقبال هنرمندان و جامعه ی بزرگ ما قرار گیرد.

به گزارش تئاتر خوزستان سید صادق فاضلی متولد ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در شهرستان شوش دانیال و دارای مدرک درجه سه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد و در سال 1387 در جشنواره بین المللی تئاتر فجر از او به عنوان یکی از ۳۰ چهره برتر تئاتر کشور در ۳۰ سال پس از انقلاب تقدیر شد.

از کودکی به هنر تئاتر علاقه داشته و در دوران قبل از انقلاب به صورت تجربی و آماتور در مدرسه کار تئاتر می کرد و در سال ۱۳۵۵ در جشنواره تئاتر امور تربیتی اولین حضور نسبتاً جدی را در عرصه نمایش تجربه کرد. اما در زمان جنگ در سال ۱۳۵۹ در جبهه تئاتر را به صورت جدی تر آغاز  نمود. در سال ۱۳۷۳ با نمایش «آنسوی رویاهای من» در جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس شرکت کرد و در سال بعد با نمایش «عیوق» در جشنواره تئاتر استان خوزستان به مقام دوم دست یافت.

فاضلی در تئاتر خوزستان برای اولین بار تئاتر بومی و فلکلوریک عربی را تجربه و معرفی کرد. او در سال ۱۳۷۵ در جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس مقام برگزیده دوم کشور را با نمایش «خدای عشق» کسب کرد و در سال ۱۳۷۶ نمایش «زهور» را در استان خوزستان اجرا کرد. فاضلی در سال ۱۳۷۹ با نمایش «لیلوا» در تئاتر خوزستان مقام اول را به دست آورد و با همین نمایش برگزیده جشنواره منطقه ای گردید و به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت و در این جشنواره جایزه بازیگر سوم مرد را کسب کرد.  او در سال ۱۳۸۲ با نمایش «نقل آخر» در جشنواره بین المللی تئاتر ایران زمین مطرح گردید. پ

سید صادق فاضلی در سال ۱۳۸۳ مقام اول تئاتر را  با نمایش «یزرا» در جشنواره سراسری دفاع مقدس به دست آورد. او در سال ۸۷ با نمایش «خوشبختی در ساعت ۶ بامداد» مقام اول جشنواره استان خوزستان را کسب کرد.  در سال ۸۸ با نمایش «پالتوی خیس» مقام اول تئاتر خوزستان را کسب و به جشنواره تئاتر منطقه ای راه یافت.

او چندین تجربه ی سریال، تله تئاتر  و فیلم تلویزیونی را به همراه دارد. وی چندین دوره دبیر جشنواره های استانی و منطقه ای نفت و غیره بوده است و در چندین جشنواره هم به عنوان داور حضور داشته است.

فاضلی به مدت ۵  سال  رئیس انجمن نمایش اهواز  بوده و اکنون عضو شورای سیاستگذاری تئاتر اهواز است. فاضلی بیش از ۴۰ نمایشنامه نوشته، که ۲۱ نمایشنامه از وی چاپ شده است . او در بیش از ۳۰ نمایش بازی کرده و بیش از ۲۰ سال است که سرپرستی یکی از گروه های حرفه ای تئاتر خوزستان را عهده دار است.  

برخی از نمایش هایی که سید صادق فاضلی نوشته و یا کارگردانی کرده است  به این شرح است :

مسافرخانه (۱۳۵۵) – حجر بن عدی (۱۳۵۸) – بهشت من اینجا (۱۳۵۹) – دام (۱۳۶۰) – بازگشت (۱۳۶۲) –  حقه های شیطان (۱۳۷۰) – دیدار آنسوی خطوط موازی (۱۳۷۰) –  ساحره (۱۳۷۱) –  مسیح می گرید (۱۳۷۲) –  عیوق (۱۳۷۳) – آنسوی رویاهای من  (۱۳۷۴) –  رویای یک شب تابستان (۱۳۷۴) –  خدای عشق (۱۳۷۵) –  زهور (۱۳۷۶) –  پهلوان اکبر می میرد (۱۳۷۸) –  موعود (۱۳۷۸)  –  لیلوا (۱۳۷۹)  –  نقل آخر (۱۳۸۲) –  یزرا (۱۳۸۲) –  پیچک (۱۳۸۴) –  غزال (۱۳۸۵) –  و آن ستاره خواب چندم زمین است ؟ (۱۳۸۶)  –  عطش (۱۳۸۶) – غروب شام (۱۳۸۶)  – خوشبختی در ساعت ۶  بامداد (۱۳۸۷) – روایت عشق (1387) – پالتوی خیس (1388) –  آتیه (1389) –  غریبانه (1389) – علمدار (1390)  – به سوی آفتاب (1391) – تیربار چوبی (1392) – جایی در میان خوکها (1393) – ریحان (1394) – جاده (1395) – راس صلاه ظهر (1396) و دهها نمایش دیگر ...




نظرات کاربران