در حال بارگذاری ...
عبدالرضا نصاری منتقد حاضر در جشنواره تئاتر عربی خوزستان:

با مدیریت درست می توانیم شاهد برگزاری این جشنواره ویژه هنرمندان تئاتر جهان عرب باشیم

جشنواره تئاترعربی دشت آزادگان در سال ۱۳۸۱طرح ریزی شد و امسال پانزدهمین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشت. از زبان پیشکسوتان می شنویم که در سالهای ابتدایی شاهد کیفیت بالای اجراها بودیم و در سالهای بعدی کیفیت آثار پایین آمد و در جشنواره کمتر شاهد اجراهای فاخر بوده ایم. به رغم برنامه ریزی برای بهبود کیفیت آثار تصمیم بر بین المللی شدن آن گرفته شد آن هم با هزینه هایی هنگفت و این امر سطح انتظارات را صد چندان کرد. گرچه این جشنواره قابلیت آن را داشت تا با جشنواره هاى تئاتر کشورهای عرب زبان به رقابت بپردازد و داد و ستد فرهنگی رقم زند اما این به واقع کمیت قضیه است و آنچه حائز اهمیت می باشد کیفیت آثار و نوع برگزاری آن است.

به گزارش تئاتر خوزستان در گفت و گویی با عبدالرضا نصاری دانش آموخته رشته کارگردانی در مقطع کارشناسی ارشد و عضو کانون دانش آموختگان انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و یکی از منتقدین پانزدهمین جشنواره تئاتر عربی خوزستان که از طرف انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اعزام شده است انجام دادیم تا نقط قوت و ضعف جشنواره را برای برگزاری دوره های آتی بیشتر شناسایی کنیم.

سطح برگزاری جشنواره را چطور ارزیابی میکنید؟

علی رغم چشم اندازی که در برگزاری این جشنواره بوده و هست متاسفانه کیفیت برگزاری آن بسیار ضعیف بود.  باید توجه بیشتری نسبت به پتانسیل های سخت افزاری می داشتند و با برنامه ریزی بهتری به این امر همت می گماشتند تا شاهد کمبودهای این چنینی نمی بودیم.

اجراها را چطور ارزیابی می کنید؟

سطح آثار جشنواره از نظر کیفى به جز یکى دو کار، ضعیف ارزیابى می شد  و این نشان دهنده ی عدم شناخت نسبت به مقوله ی بازیگری، کارگردانى، نمایشنامه نویسی، طراحى و دیگر عناصر اجرایى تئاتر است. همه ی اینها به عدم آموزش صحیح تئاتر بر می گردد و نیاز بیشتر به این امر آموزش را ملزم میسازد.

استقبال مردم از جشنواره چطور بود؟

آن چه که در دشت آزادگان موجب مباهات من بود استقبال خوب مردم از تئاتر بود آن هم در شهرستانی که دچار کمبود وسایل سرگرمی و تفریحی است مردم با علاقه مندی به دیدن تئاتر می آمدند. پس به خوبی می توان روی تئاتر آن سرمایه گذاری کرد.

گویا قرار بوده که خود شما هم در طول جشنواره ورک شاپی داشته باشید؟

بله قرار بود داشته باشم که متاسفانه فقط به جلسات نقد و بررسی بسنده شد آن هم در شرایط بسیار بد چرا که هم زمان بود با دکور زدن اجراهای بعدی و مکان برگزاری جلسات در جای دور از مکان اجراها قرار داشت و بهتر می بود بعد از اجراهای همان روز و در همان مکان برگزار می شد تا علاقه مندان بتوانند بیشتر بهره ببرند. امید دارم در سال آینده به برگزارى ورک شاپ هاى آموزشى بیشتر توجه شود و جز الزامات جشنواره باشد.

وضعیت آموزش تئاتر در دشت آزادگان را چطور ارزیابی میکنید؟

 باید بگم که این منطقه نیاز زیادى به آموزش هاى عملى و تئورى دارد تا دوستان علاقمند به تئاتر بتوانند به شکل علمى و عملى با این هنر آشنا بشن و کمتر خطا کنند. من و سیدامیر موسوی به عنوان منتقد این مطلب را منعکس کردیم و خود داوران جشنواره هم در بیانه خود به امر آموزش صحیح در این منطقه تاکید داشتند و امیدوارم خود مسئولین با مدیریت و برنامه ریزی درست به امر بسیار مهم آموزش داشته باشند تا بتوانیم با آموزش صحیح شاهد اجراهای با کیفیت باشیم.

چه پیشنهادی برای بهبود اجرای این جشنواره دارید؟

فکر می کنم با توان موجود و هدایت صحیح و البته مدیریت درست و توانمند انجمن هنرهای نمایشی استان که این روزها شاهد آن هستیم می توانیم شاهد یک جشنواره قابل توجهى باشیم که همه هنرمندان تئاتر جهان عرب براى حضور در ایران و این جشنواره رقابت داشته باشند و این اتفاق براى خود هنرمندان خوزستان و جامعه خوزستان و حتى ایران هم امرى مطلوب و مهم هست. چرا که با این اتفاق فرهنگ و هنر ایران به خصوص هنر و فرهنگ مردم عرب ایران به دیگر کشورها معرفى می شود و می توان از این امر در مسایل فرهنگى هنری و حتى اقتصادى سود جست.

امید دارم مسئولان امر توان هنر مندان و این جشنواره رو ببیند و با کارشناسان و صاحب نظران راهکارهاى مناسب را بدهند و اسیب شناسى کنند تا چنین جشنواره هایى به نحو احسن و مطلوب برگزار شود. در آخر باید بگم که از امروز به فکر جشنواره بعدى باشیم و کار کنیم چون همىن الان هم دیر شده است.




نظرات کاربران