در حال بارگذاری ...
علی بنائیان داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر لاله های سرخ:

بزرگ ترین رسالت هنر بر دوش هنرمندان تئاتر خیابانی است

علی بنائیان داور بخش خیابانی بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک، بازیگر، کارگردان، نمایشنامه نویس و مدیر کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان است.

به گزارش تئاتر خوزستان، علی بنائیان مدیر کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان است که به عنوان داور بخش بازبینی و بخش نهایی نمایش های خیابانی بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ حضور دارند.  

با بنائیان درباره کیفیت آثار و برگزاری بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ و تئاتر خیابانی کشور گفت وگویی انجام داده ایم.

 

چه ارزیابی از نحو برگزاری بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ دارید؟

تلاش آقای بازگیر و مجموعه دبیرخانه جشنواره و هنرمندان و مسئولین اندیمشک بر هر چه بهتر برگزار کردن بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ است. و جشنواره با نظم بسیار خوبی چه در اسکان و اجراها و ... در حال برگزاری است.  

 

آثار بخش خیابانی را چگونه ارزیابی کردید؟

 ایرادی که من دارم به کیفیت کارها است. البته نه کارهای این جشنواره. بلکه به طور کلی در سطح کشور عرض می کنم. سطح کیفی کارها در کل کشور پایین آماده است. به نظر من هر جشنواره های باید بخش خیابانی داشته باشد و پیشانی هر جشنواره ای بخش خیابانی آن است. در بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ هم کیفیت آثار متفاوت بود. هم کار خوب داشتیم و هم کار ضعیف ولی نمایش های خیابانی در کل کشور نسبت به چندسال قبل سطح کیفی پایین تری دارند. اکثر نمایش ها خیابانی نیستند و آیتم های نمایش خیابانی را ندارند. نمایش هایی که به راحتی می توان آنها را بر روی صحنه هم اجرا نمود. پس چه دلیلی دارد که در خیابان اجرا شود؟ چرا نمایش های بخش صحنه ای و خیابانی را از هم تفکیک می کنند؟ چون مولفه های هر کدام با هم تفاوت دارد. بسیاری از آثار خیابانی هیچ ارتباطی با مردم ندارند. به زور می خواهند کار را خیابانی کنند. در روند قصه یه سوال خشک و خالی از تماشاگر می پرسند یا در ابتدای کار می چرخند و بروشور را به تماشاگر می دهند و اینها تنها نقطه اتصال به تماشاگر می شود و بدون شک دارای اشکال هستند. در خصوص محتوای آثار تولیدی هم عرض کنم که بسیاری از نمایش های خیابانی که در کشور می بینیم حرف دل مردم نیست. ما در تئاتر خیابانی باید آن قدر جذابیت و دغدغه ایجاد کنیم که بتوانیم تماشاگر را در خیابان نگه داشته و او را راضی کنیم.   

 

در خصوص مسئله آموزش تئاتر خیابانی چه نظری دارید؟

مسئله مهم این است که بسیاری از هنرمندانی که در تئاتر صحنه ای به جایی نمی رسند و موفقیتی کسب نمی کنند برای پر کردن خلاهای مقامی و افتخارات تئاتری به سراغ نمایش خیابانی می آیند. در صورتی که چنین نیست و تئاتر خیابانی مولفه های خاص خودش را دارد که باید آنها را یاد گرفت و در اجرا انجام داد و قطعا با طی این روند آثار خوب، فاخر و با کیفیتی تولید خواهد شد. با توجه به کیفیت تولیدات نمایش خیابانی، لزوم اجرای طرح آموزش تئاتر خیابانی در کل کشور لازم و ضروری است و به نظرم باید اساتید تئاتر خیابانی را در کشور شناسایی شوند و دوره های تخصصی تئاتر خیابانی برای بالا بردن کیفیت آثار برگزار شود.

 

بیست وسومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ به دبیری علی بازگیر از 6 الی 10 آذرماه 1396 در اندیمشک برگزار شد.




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، از اضافه شدن بخش بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی و همچنین دعوت از گروه‌های نمایشی اقوام لر از کشور عراق به جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک خبر داد.

|

نظرات کاربران