در حال بارگذاری ...
عبدالمحمد نعناکار دبیر پنجمین سوگواره تعزیه عاشورائیان دزفول:

استقبال خوب هنرمندان استان دلیل برگزاری سوگواره در گستره استانی بود

پنجمین سوگواره تعزیه عاشورائیان دزفول با استقبال بسیار خوب هنرمندان تئاتر استان خوزستان در گستره کل استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش تئاتر خوزستان پنجمین سوگواره تعزیه عاشورائیان دزفول از بیست و سوم الی بیست و هشتم مهرماه 1396 با حضور نه گروه تعزیه و نمایشی در شهرستان دزفول برگزار گردید. عبدالمحمد نعناکار دبیر سوگواره و مدیر انجمن هنرهای نمایشی دزفول در گفت و گویی با تئاتر خوزستان در خصوص برگزاری این سوگواره گفت: با سلام و عرض ادب خدمت کلیه هنرمندان عزیز. به عنوان دبیر پنجمین سوگواره تعزیه عاشوراییان دزفول بر خود فرض دانستم تا از گروه های نمایشی استان که علارغم دست خالی دعوت ما را با اعلام فراخوان پذیرفتند و کاستی ها را تحمل کردند و لب به گلایه نگشودند تشکر و قدردانی نمایم. ما در ابتدا بنا نداشتیم پنجمین سوگواره تعزیه عاشورئیان را در سطح استان خوزستان برگزارکنیم. بلکه بنا بود در منطقه شمال خوزستان برگزار شود، ولی زمانی که فراخوان منتشر شد با استقبال خوب هنرمندان مختلف شهرهای خوزستان مواجه شدیم و حتی بعضی از شهرستانهای غیر از استان خوزستان نیز اعلام آمادگی کردند. و در نهایت از بین کارهای رسیده 15 کار در ابتدا پذیرش شد و از بین آنها 9 اجرا تعزیه و نمایشی پذیرفته شد.

نعناکار در ادامه گفت: پنجمین سوگواره تعزیه عاشورائیان در سه بخش اعلام فراخوان نمود که شامل: نقالی، صحنه ای و شبیه خوانی سنتی. در بخش نقالی وقایع کربلا متاسفانه کار نشده یا کمتر کار شده و تنها یک اثر نمایشی شرکت کننده داشتیم که آن هم از خواهران روشندل ما بود که اجرایی بسیار زیبا داشتند.                                          

نعناکار دبیر پنجمین سوگواره تعزیه عاشورائیان دزفول در خصوص اینکه چرا آثار مورد داوری قرار گرفتند و سوگواره به صورت همایش و غیر رقابتی برگزار نشد توضیح داد: تعزیه یک گرد و غباری از قرآن گرفته و بسیار این تاثیر از قرآن پیداست.  مثلاً چرا موافق خوانان لباس سبز می پوشند؟ خوب از قرآن گرفته شده است. چرا اشقیا لباس قرمز می پوشند؟ این هم از قرآن استفاده شده. از این رنگ بالاتر، چرا شروع کننده در تعزیه ابتدا حمد و ستایش خداوند را بجای می آورد، اینهم از قرآن گرفته شده در قرآن با سوره حمد شروع می شود، اینجا باید عرض کنم تعزیه خوان نیز از قرآن تاثیر گرفته و ابتدا با حمد شروع می کند. وقتی برای قرائت قران داوری می شود تا قاریان صوت و لحن و اصول و قواعد قرائت قرآن را بهتر اجر کنند چرا ما اینجا از قرآن تبعیت نکنیم تا موافق خوانان که با آواز می خوانند تشویق نشوند برای یادگیری ردیف های موسیقی.

 دبیر پنجمین سوگواره در ادامه گفت: ما بدون هیچگونه منبع مالی شروع کردیم و امیدمان به خدا بود و سفره پر برکت اباعبداله الحسین (علیه السلام). احمد الله مردم حمایت کردند، فرمانداری ویژه دزفول، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، حوزه هنری انقلاب اسلامی دفتر دزفول، همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ارشاد اسلامی دزفول و لازم است تشکر داشته باشم از هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان که از ساعت های اولیه برگزاری همایش پا به پای ما بودند و حمایت کردند.

عبدالمحمد نعناکار در پایان افزود: از ریاست و پرسنل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول، هیئت محترم داوران و هنرمندان عزیزی که پا به پای ما قدم برداشتن تا ما تنها نباشیم تشکر نمایم. این چیزی نبود جز اردات به ساحت مقدس آقا اباعبدالله الحسین. از همه شما ممنون و سپاسگزارم. خدا یار و یاور همه باشد انشالله.




نظرات کاربران