در حال بارگذاری ...
هم زمان با برگزاری دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم استان خوزستان؛

فعالیت های شش ماهه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در حوزه تعزیه تشریح شد

توسط رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان فعالیت های شش ماهه گذشته انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در حوزه تئاتر دینی و تعزیه تشریح شد.

به گزارش تئاتر خوزستان، محمد یاقوتپور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در گفت و گو با تئاتر خوزستان گفت: شبیه خوانی هنر آیینی، مذهبی و بومی کهنسالی است که به عنوان هنر ویژه ایرانیان در کل جهان شناخته شده است که با توجه به اینکه استان خوزستان به عنوان مهد این هنر قدسی در ایران شناخته می شود پس شناخت دقیق عوامل اجرایی و وقوف به رموز حرکتی و میدان گیری و چهره آرایی و آشنایی با روان شناسی و سمبولیسم رنگ در لباس و همچنین شناخت  دستگاههای آوازی و انطباق آواز با شعر و سپس تجلی هر دو درقالب حرکات نمایشی آن برای درک هرچه بیشتر این هنر و به روی صحنه بردن آثاری فرهیخته تر توسط هنرمندان این عرصه امری لازم می نمود که انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با تشکیل کانون تعزیه و شبیه خوانی به عنوان یکی از شش کانون زیر مجموعه خود و با حمایت مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاونت محترم هنری ایشان سعی در پیگیری تخصصی این امر چه در باب آموزش و چه در باب برگزاری همایش ها و رویدادهای تعزیه استان را دارد که از در شش ماهه گذشته با برگزاری  نه مورد رویداد و ورک شاپ به این وظیفه خود جامه عمل پوشانده است که قطعا همگی به این مهم اتفاق نظر داریم که برنامه ریزی و سازماندهی هر رخداد و رویداد و جشنواره ای آن هم به این وسعت و در سطح کل شهرهای استان همتی مضاعف می طلبد.

محمد یاقوت پور فعالیت های انجام گرفته را به شرح زیر تشریح نمود:

۱ - برگزاری اولین دوره از سوگواره تعزیه در ایام ماه مبارک رمضان با نام « محراب خون » در شهرستان شوشتر  در خرداد ماه و در گستره استانی به همت خلیل ضرغامپور مدیر کانون تعزیه و شبیه خوانی انجمن استان.

۲ - برگزاری اولین دوره ورک شاپ تخصصی تعزیه با حضور استاد رضا حسنی در شهرستان رامهرمز و با حضور هنرمندان شرق استان خوزستان و شهرهای هفتگل ، امیدیه، بهبهان، رامهرمز، قلعه تل، رامشیر ، باغملک و ماهشهر در مردادماه.

۳- برگزاری دومین دوره ورک شاپ تخصصی تعزیه با حضور استاد اسماعیل مجللی پژوهشگر و کارشناس ارشد این رشته از استان مرکزی درشهرستان شوش و امکان اسکان و پذیرایی دوروزه کل هنرمندان تعزیه استان در شهرستان شوش در شهریور ماه.

۴ -  تهیه ۴۰۰ جلد کتاب پیرامون کتب پژوهشی تعزیه و همچنین کتب نسخ تعزیه و اهدا کتب به گروههای تعزیه استان خوزستان در شهریور ماه.

۵ - برگزاری سومین دوره تخصصی آموزش تعزیه با حضور عبدالمحمد نعناکار پیشکسوت تعزیه استان در شهرستان دزفول.

۶ - برگزاری اولین همایش داخلی تعزیه شهرستان شوش در مهرماه با اجرای گروههای داخلی شهرستان شوش.

۷ - برگزاری پنجمین سوگواره تعزیه شهرستان دزفول در مهرماه که  برای اولین بار این سوگواره در سطح استان و با شرکت کلیه هنرمندان استان در شش روز در دزفول به دبیری عبدالمحمد نعناکار مدیر انجمن هنرهای نمایشی دزفول و عضو هیات رییسه انجمن استان.

۸ - برگزاری دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم در شهرستان شوش پس از پنج سال وقفه و این بار برای نخستین بار در سطح ملی و با حضور دوازده گروه از  کل کشور به دبیری کارشناس ارشد تئاتر و پژوهشگر تعزیه جناب آقای آرش سهرابی و همراهی دکتر مهرداد بهراد و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوش از ۳ الی ۷ آبان ماه.

۹ - برگزاری نخستین سوگواره تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در ایام اربعین حسینی در سطح ملی و با شرکت گروههایی از کل کشور به میزبانی خوزستان و با دبیری مصطفی بوعذار مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان از تاریخ ۱۳ الی ۱۹ آبان ماه در مسیر زوار اربعین حسینی در مرز چزابه.

 

یاقوتپور در پایان گفت: ضمن سپاس از مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاونت محترم هنری ایشان و همچنین هیات رییسه کوشای انجمن هنرهای نمایشی استان و هیات مدیره محترم کانون تعزیه انجمن استان آرزوی تعالی بیش از پیش این هنر قدسی را در استان خوزستان مهد تعزیه کشور دارم .




مطالب مرتبط

با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک
با حضور مسئولین استانی و پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر انجام شد؛

رونمایی از فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

از فراخوان بیست و هشتمین بین المللی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با حضور مسئولان استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

|

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد»

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، در پیامی به مناسبت برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «فراق فرهاد» در شهرستان باغملک، ابراز امیدواری کرد این رویداد در سال آینده، به صورت گسترده‌تر برگزار شود.

|

نظرات کاربران